افزایش ۲.۵ برابری تولید گاز در پارس جنوبی

مدیرعامل شرکت مجتمع گاز پارس جنوبی از افزایش ۲.۵ برابری تولید گاز در این مجتمع گازی از ابتدای سال ۹۲ تاکنون خبر داد و گفت: صادرات گاز و دیگر فرآورده‌های نفتی همگام با افزایش تولید در پارس جنوبی افزایش یافته است.

مدیرعامل شرکت مجتمع گاز پارس جنوبی از افزایش ۲.۵ برابری تولید گاز در این مجتمع گازی از ابتدای سال ۹۲ تاکنون خبر داد و گفت: صادرات گاز و دیگر فرآورده‌های نفتی همگام با افزایش تولید در پارس جنوبی افزایش یافته است.
هادی هاشم‌زاده فرهنگ در گفت‌وگو با خبرنگار شانا با اشاره به فعالیت‌های مجتمع گاز پارس جنوبی در دولت‌های یازدهم و دوازدهم اظهار کرد: صنعت گاز در این سال‌ها رشد خیره‌کننده‌ای داشته و می‌توان ادعا کرد که این شرکت اکنون از بزرگ‌ترین شرکت‌های گاز دنیاست؛ این رشد هم بدون شک به برکت افزایش تولید در پارس جنوبی اتفاق افتاده است.
 تلاش برای تحقق تولید روزانه بیش از یک میلیارد مترمکعب گاز طبیعی
مدیرعامل شرکت مجتمع گاز پارس جنوبی تصریح کرد: میدان گازی پارس جنوبی با فاصله ۱۰۵ کیلومتری از آب‌های جنوبی ایران، بزرگ‌ترین میدان گازی مستقل جهان است که به‌صورت مشترک بین کشور ایران و قطر قرار دارد. چشم‌انداز مجتمع گاز پارس جنوبی به‌عنوان متولی تولید از میدان گازی پارس جنوبی، تولید روزانه بیش از یک میلیارد مترمکعب گاز طبیعی و یک میلیون بشکه میعانات گازی (در مجموع معادل ۷.۵ میلیون بشکه نفت خام ) است.
هاشم‌زاده فرهنگ  ادامه داد: به اعتقاد کارشناسان اقتصادی تولید هر فاز پارس جنوبی یک درصد به تولید ناخالص داخلی (GDP) کشور اضافه می‌کند، پس به این باور می‌رسیم که چرا توسعه پارس جنوبی اولویت نخست فعالیت‌های صنعت نفت بوده است، افزون بر این موارد و طبق محاسبات انجام‌شده، پارس جنوبی گنجی معادل ١٥٥ هزار و ٩٩٢ تن طلا را در خود جای داده است.
 همه پالایشگاه‌های پارس جنوبی به جز فاز ۱۴ عملیاتی است
هاشم‌زاده فرهنگ همچنین گفت: تا سال ۹۲ حداکثر تولید گاز در پارس جنوبی حدود ۲۸۰ میلیون مترمکعب و ۱۷ فاز نیمه تمام بود، اما امروز تولید کشور در این مجتمع به حدود ۷۰۰ میلیون متر مکعب رسیده که ۲.۵ برابر شده و همه این ۱۷ فاز (۱۲ پالایشگاه) به جز یک پالایشگاه فاز ۱۴ در مدار تولید قرار گرفتند.
وی تأکید کرد: به گفته مسئولان وزارت نفت به این مقدار امسال نیز ۵۰ میلیون مترمکعب اضافه می‌شود و مراحل توسعه میدان عظیم پارس جنوبی امسال پایان می‌یابد، اما دولت‌های یازدهم و دوازدهم در حالی روند توسعه و افزایش تولید این میدان مشترک را شتاب دادند که در چند سال اخیر با مشکلات زیادی از جمله تحریم‌ها و گرفتاری‌های مالی
 روبه‌رو بودیم.
مدیرعامل شرکت مجتمع گاز پارس جنوبی یادآور شد: در سال ۹۴ مقدار تولید یک ساله گاز از پارس جنوبی ۱۳۱ میلیارد و ۵۰۰ میلیون مترمکعب بود که این رقم با افزایش ۲۳ میلیارد و ۷۰۰ میلیون مترمکعبی، در سال ۹۵ به ۱۵۵ میلیارد و ۲۰۰ میلیون مترمکعب رسید و سبب شد تولید تجمعی گاز ایران از این میدان مشترک گازی به ۵۱۶ میلیارد مترمکعب در چهار سال اخیر و یک میلیارد و ۱۱۲ میلیون مترمکعب در طول عمر این میدان در طرف ایرانی
 برسد.