گام‌های آخر مرحله اول سامانه گرمسیری ایلام برای تکمیل

بزرگ‌ترین طرح توسعه آب و خاک کشور؛

سامانه گرمسیری، بزرگ‌ترین طرح توسعه آب و خاک کشور است که مرحله اول آن با رسیدن آب به سد کنجان چم، آماده بهره برداری است.

سامانه گرمسیری، بزرگ‌ترین طرح توسعه آب و خاک کشور است که مرحله اول آن با رسیدن آب به سد کنجان چم، آماده بهره برداری است.
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما؛ معاون اجرایی طرح گرمسیری با بیان این که کل این سامانه ۳۶۵ کیلومتر است، گفت: کار اجرای این طرح از سال ۱۳۹۰ آغاز شده است.
صادقی نژاد افزود:حدود ۲۱۳ کیلومتر این سامانه در حوزه استان ایلام قرار دارد که آب را از شمال کرمانشاه تا دشت‌های دهلران در جنوب ایلام، انتقال می‌دهد.
وی افزود: این طرح در ایلام شامل ۲ مرحله است که در مرحله اول آب به سد کنجان چم و مهران می‌رسد و در مرحله دوم دشت‌های دهلران را سیراب خواهد کرد.
صادقی نژاد تصریح کرد: این طرح تا کنون در مجموع، ۸۷ درصد پیشرفت داشته است و مرحله اول آن با آبگیری ۱۹ میلیون مترمکعبی سد کنجان چم، آماده افتتاح است.
شهاوند، کارشناس فنی طرح گرمسیری نیز با اشاره به روش‌های انتقال آب گفت:در این طرح از ۳ خط لوله به طول ۵۵۰ کیلومتر، ۵۵ کیلومتر باکس، ۲ سد، کانال، فلوم و ۳۵ کیلومتر تونل استفاده شده است.
معاون آب و خاک سازمان جهاد کشاوزی استان ایلام نیز با اشاره به مزایای اجرای این طرح، گفت:با بهره برداری از این طرح، محصولات کشاوزی، ۵۰ هزار تن افزایش خواهند داشت و علاوه بر آن، ۱۷ هزار و  ۵۵۹ هکتار از اراضی دیم استان به سیستم آبیاری نوین مهجز می‌شوند.
گراوند تأکید کرد: اشتغال زایی برای ۳ هزار نفر در بخش کشاورزی، تنوع و افزایش در کشت محصول نیز از دیگر مزایای اجرای این طرح است.
علیمرادی، مدیرعامل آب منطقه‌ای استان نیز گفت: با اجرای طرح گرمسیری، حدود ۲۸۶ میلیون متر مکعب آب در سال به ظرفیت آبی استان اضافه خواهد شد.
این طرح جزو مصوبات سفر رییس جمهور به استان ایلام است.
مرحله اول این طرح در دور دوم سفر رییس جمهور به استان، افتتاح خواهد شد.