ایجاد زنجیره ارزش از فولاد مبارکه تا کاشان

آیین کلنگ زنی طرح های توسعه شرکت فولاد امیرکبیر کاشان برگزار شد؛

آیین کلنگ زنی طرح توسعه شرکت فولاد امیرکبیر کاشان با حضور آیت الله عباسعلی سلیمانی نماینده ولی فقیه و امام جمعه منطقه کاشان و آران و بیدگل، دکتر خداداد غریب پور، رئیس هیات عامل سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو)، دکتر عباس رضایی استاندار اصفهان، مهندس حمیدرضا عظیمیان مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه اصفهان، دکتر اسرافیل احمدیه رییس هیات مدیره شرکت فولاد مبارکه اصفهان، دکتر ساداتی نژاد نماینده مردم کاشان و آران و بیدگل در مجلس شورای اسلامی، جمعی از مسوولین استانی و شهرستانی کلنگ‌زنی شد.

ایجاد زنجیره ارزش از فولاد مبارکه تا کاشان

 آیین کلنگ زنی طرح توسعه شرکت فولاد امیرکبیر کاشان با حضور آیت الله عباسعلی سلیمانی نماینده ولی فقیه و امام جمعه  منطقه کاشان و آران و بیدگل،  دکتر خداداد غریب پور، رئیس هیات عامل سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو)، دکتر عباس رضایی استاندار اصفهان، مهندس حمیدرضا عظیمیان مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه اصفهان، دکتر اسرافیل احمدیه رییس هیات مدیره شرکت فولاد مبارکه اصفهان، دکتر ساداتی نژاد نماینده مردم کاشان و آران و بیدگل در مجلس شورای اسلامی،  جمعی از مسوولین استانی و شهرستانی کلنگ‌زنی شد.
فاز اول طرح توسعه شرکت فولاد امیرکبیر که با برآورد اعتبار ۱۲ میلیون یورو (سه هزار و ۷۰۰ میلیارد ریال) به اجرا می آید شامل ساخت خط نورد سرد به ظرفیت ۲۵۰ هزار تن (افزایش نورد تا سالانه ۵۰۰ هزار تن)، توسعه خط اسیدشویی تا ظرفیت ۵۰۰ هزار تن در سال، ساخت کارگاه سنگ‌زنی و آماده‌سازی غلتک‌های نورد است.
این طرح با هدف تامین مواد اولیه و امکان افزایش صادرات به ویژه به کشورهای همسایه در مدت ۲۴ ماه اجرا می‌شود که برای ۸۰ نفر اشتغال مستقیم خواهد داشت و زمینه اشتغال غیرمستقیم یک هزار نفر را نیز ایجاد خواهد کرد.
برای فاز دوم این طرح توسعه که موجب اشتغال‌زایی، رونق اقتصاد منطقه و کسب و کارهای معدنی خواهد شد نیز ساخت خط گاولوانیزه ۲ و تولید محصولات سرد پیش‌بینی شده است.
 مدیران صنعت فولاد، به حق پرچم دار توسعه و پیشرفت کشور هستند
آیت الله عباسعلی سلیمانی، نماینده ولی فقیه و امام جمعه شهر کاشان در این مراسم از مساله اقتصاد به عنوان یکی از ارکان نظام اسلامی نام برد و با اشاره به آیات الهی و روایات معصومین گفت: در دین مبین اسلام بر توسعه اقتصادی و توجه به صنعت برای رفع فقر و مبارزه با جهل تاکید شده است. وی افزود:  در تداوم انقلاب، اساسی ترین موضوع، اقتصاد است . وی افزود: با پرچم داری اقتصاد، مردم به پای انقلاب با تمام وجود می ایستند .
  وی به مساله فقر و تخلفات مدنی و طغیان به عنوان مظاهر بی توجهی به اقتصاد نام برد و گفت: انچه امروز در صنعت فولاد کشور محقق شده ، بسیار ارزشمند است و مدیران صنعت فولاد در کشور به حق، پرچمدار پیشرفت و توسعه کشور هستند و من وظیفه سپاس و تشکر از این نیک مردان را دارم.
 ایجاد زنجیره ارزش از فولاد مبارکه تا کاشان
  مهندس خداداد غریب پور رییس هیات عامل ایمیدرو در آیین کلنگ زنی طرح های توسعه  فولاد امیرکبیر  کاشان به ورود صنایع معدنی و کارخانجات فولادی به تکمیل زیرساخت ها اشاره کرد و گفت: این شرکت ها، علاوه بر تولید به سرمایه گذاری در زیربناها ورود کرده اند که اجرای طرح جاده تربت حیدریه- خواف و اتوبان لامرد- پارسیان، نمونه بارز سرمایه گذاری در بخش زیربناها توسط شرکت های بزرگ است.
وی به احداث منطقه ویژه اقتصادی  کاشان  اشاره کرد و گفت: با تخصیص ۱۰۰ میلیارد تومان در بودجه سال آتی،اعتبار مورد نیاز جهت ایجاد زیربناهای منطقه ویژه اقتصادی  کاشان را برای ورود سرمایه گذاران تامین می کنیم.
غریب پور یادآور شد: تاکنون فنس کشی ۲۵۰ هکتار در این منطقه را انجام داده ایم. وی نوید داد: آب مورد نیاز این منطقه از پساب شهر کاشان تامین می شود.
وی همچنین درباره معادن کوچک کاشان گفت: ایمیدرو تامین مالی معادن کوچک و اکتشاف معادن منطقه کاشان را انجام
می دهد.
وی با بیان اینکه تاکید ما بر توسعه بنگاه های بزرگ است، افزود: سرمایه‌گذاری ها، مکمل زنجیره ارزش و سپس عاملی برای افزایش صادرات است. به گفته وی، مجموع افزایش سرمایه فولاد مبارکه پارسال و امسال به ۲۰ هزار میلیارد تومان می رسد.
 غریب پور، به سرمایه گذاری  شرکت فولاد مبارکه اصفهان  در دو طرح بزرگ فولادی در جنوب کشور اشاره کرد و گفت: فولاد مبارکه علاوه بر نقش خود در محقق ساختن برنامه ۵۵ میلیون تن، در ۲ طرح فولادی هرمزگان و چابهار با ظرفیت هر کدام ۱۰ میلیون تن با رویکرد صادراتی مشارکت می کند.
معاون وزیر صنعت معدن و تجارت در ادامه به دو طرح توسعه در شرکت فولاد امیرکبیر کاشان اشاره کرد و گفت: طرح توسعه  فولاد  امیرکبیر کاشان با صرف حدود ۷۰۰ میلیارد تومان، بخشی از سرمایه گذاری این شرکت با افزایش سرمایه است.
وی تاکید کرد: با اجرای طرح توسعه فولاد امیرکبیر کاشان، زنجیره ارزش از فولاد مبارکه تا کاشان ایجاد می شود.
معاون وزیر صنعت معدن و تجارت به طرح جامع فولاد اشاره کرد و افزود: در طرح جامع فولاد، درصدد رفتن به سمت تولید محصولات با ارزش افزوده و تبدیل شمش به ورق و فولادهای آلیاژی هستیم.
به گفته غریب پور، نقش بخش معدن و صنایع معدنی در تولید ناخالص داخلی، ۲۴ میلیارد دلار است که بیش از ۱۲ میلیارد دلار آن مربوط به صنعت فولاد است.
غریب پور به افزایش ظرفیت های تولید در صنایع فولاد، مس و الومینوم و سایر صنایع معدنی اشاره کرد و گفت: توفیقات عظیمی در صنعت فولاد همچون دستیابی به ظرفیت تولید کنسانتره از
 ۵۷ میلیون به 62 میلیون تن، گندله سنگ آهن از47 میلیون به 54 میلیون تن ظرفیت فولاد از ۳۷ به ۴۲ میلیون تن در سال جاری، از جمله این تحولات است.
غریب پور ادامه داد: ایران در سال گذشته، به عنوان بزرگ ترین تولیدکننده جهان، 27 میلیون تن از این محصول فولادی تولید کرد و امسال پیش بینی می شود رقم تولید آهن اسفنجی به ۲۹ میلیون تن افزایش یابد.
وی ادامه داد: در برنامه سال 99، بومی سازی یکهزار قطعه در نظر گرفته شده است و برنامه ایمیدرو در حوزه بومی سازی، فعالیت بر روی ماشین سازی است.
 استاندار اصفهان: بزرگترین نگرانی اصفهان کمبود آب است.
دکتر عباس رضایی استاندار اصفهان در مراسم کلنگ زنی
طرح های توسعه شرکت فولاد امیرکبیر از کمبود آب بعنوان بزرگترین نگرانی موجود این استان  نام برد و گفت: استان اصفهان، تشنه است و همه باید به فکر صرفه‌جویی در مصرف آب و تامین منابع آبی مورد نیاز استان باشیم .
وی گفت: ضمن احترام کامل به استان‌های مجاور و مردم متدین آنها، نمی‌خواهیم مدیون آنها بشویم و هیچ حق اضافه‌ای هم نمی‌خواهیم؛ بلکه وظیفه داریم یک قطره آب کمتر مصرف کنیم و یک قطره آب بیشتر به استان اصفهان بیاوریم.
وی افزود: شمال استان اصفهان به ویژه اردستان البته در
 ۲ سال گذشته شاهد بارندگی‌های خوبی بود اما برای توسعه کاشان و آینده این شهر بزرگترین نگرانی موجود کمبود آب است.
استاندار اصفهان خطاب به نمایندگان مجلس بویژه رییس کمیسیون آب مجلس یازدهم گفت: مسئولان برای کمبود آب در این استان باید یک فکر اساسی و چاره‌اندیشی کنند، چون در واقع این استان و یک تمدن در معرض خطر است.
وی بزرگترین مشکل اصفهان را فرو نشست زمین برشمرد و تصریح کرد: برای ساخت فرودگاه اصفهان میلیون‌ها تومان از بودجه بیت‌المال هزینه شد اما این فرودگاه و همچنین دشت مهیار در حال فرونشست است.
رضایی اضافه کرد: اگر خدایی ناخواسته حادثه‌ای مانند
۲۰ سانتی‌متر فرونشست در میدان امام اصفهان رخ دهد، معاندان نظام و ضدانقلاب که نشسته‌اند تا از هیچ کوه بسازند، برای نظام دسیسه می‌سازند.
وی کاشان را پاره تن استان دانست و اظهارداشت: از روزی که مسوولیت استانداری اصفهان را پذیرفته‌ام، ذره‌ای تفاوت بین کاشان، اصفهان یا نجف‌آباد نگذاشتم و این وظیفه قانونی و شرعی است و برای توسعه طرح فولاد امیرکبیر هم با تمام وجود دفاع کردم.
استاندار اصفهان تاکید کرد: اصفهان، نجف‌آباد یا کاشان برای ما مطرح نیست و اگر چنین چیزی باشد، مدیون هستیم و فردای قیامت باید پاسخگو باشیم.
وی بیان کرد: همه ما سربازان نظام مقدس جمهوری اسلامی و مدیون این نظام هستیم؛ به عنوان سربازان نظام در هر کجا که مسئولیت داریم، به ویژه برای اجرایی کردن دیدگاه رهبر معظم انقلاب، وظیفه شرعی است که نهایت تلاش خود را به کار گیریم.
رضایی با اشاره به شعار جهش تولید ادامه داد: چهارشنبه هر هفته برای همین هدف از واحدهای تولیدی بازدید و نشست ستاد تسهیل موانع به طور منظم برگزار می‌شود که اصفهان در این زمینه بیشترین کارکرد را در کشور داشته است.
وی به فعالیت ۸۱۰ واحد تولیدی در کاشان با اشتغال بیش از ۴۵ هزار نفر و ۱۵ هزار واحدصنفی با بیش از ۵۰ هزار نفر اشتغال اشاره کرد و گفت: این منطقه به عنوان بزرگترین قطب تولید کشور و دومین قطب فرش ماشینی در جهان است که برای برطرف کردن مشکلات این واحدها افزون بر نگارش ۲۳ نامه، چهار بار با رئیس بانک مرکزی و سه بار با وزیر صمت نشست برگزار شده است.
استاندار اصفهان اصفهان همچنین از کاشان به عنوان بزرگترین قطب تولید گلاب، عرقیات گیاهی و اسانس در کشور نام برد و تاکید کرد: نمی‌ توانیم  نسبت به این شهرستان و ظرفیت های ارزشمند آن بی‌تفاوت باشیم.
وی به کشت زعفران در استان اشاره کرد و افزود: چون تجربه استان خراسان را در این زمینه نداریم باید آن را در منطقه کاشان فرآوری کنیم و از تجربه باریج اسانس کاشان بهره ببریم.
رضایی با اشاره به شرایط اقتصادی دشوار کنونی ادامه داد: با وجود اینکه با شدیدترین و ناجوانمردانه‌ ترین تحریم‌های دشمن و بیماری کرونا روبه‌رو هستم،
وی ادامه داد: روند تولیدات در کشور خوب است و حق نداریم نیروی خود را بیهوده هدر دهیم.
 بهترین ورق گالوانیزه کشور متعلق به فولاد امیرکبیر کاشان است
مهندس حمید رضا  عظیمیان در آیین کلنگ زنی طرح توسعه فولاد امیر کبیر کاشان در سخنانی به ضرورت کار کارشناسی و تولید محصول باارزش تاکید کرد و گفت:از بین تولید کنندگان ورق گالوانیزه کشور بهترین کیفیت مربوط به شرکت فولاد امیر کبیر کاشان است.
 وی از طرح های در دست اجرای فولاد امیرکبیر کاشان بعنوان زیر ساخت اصلی طرح امروز پروژه فولاد گرم ۲ فولاد مبارکه نام برد و گفت: در تغییر طرح توسعه شرکت فولاد امیرکبیر کاشان همواره اصل بر  تامین زیرساخت و تکمیل ظرفیت نهایی تولید در زنجیره صنعت فولاد کشور بوده است.
 مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه اصفهان تصریح کرد:  در احداث طرح توسعه این شرکت اختلاف نظر بین مسوولین شهرستان و متخصصین شرکت فولاد مبارکه اصفهان  بود که  بحث کارشناسی قبول واقع شد.  
مهندس عظیمیان  با تاکید بر تامین زیرساخت های مورد نیاز و اصلی،گفت: طرح های اتی توسعه در فازهای بعدی شامل نورد ثاتویه سرد و نورد ۲ در دستور کار است.
وی ابراز امیدواری کرد که این پروزه ها در یک زمان سریع و کوتاه انجام شود.
وی در ادامه به بومی سازی دانش فنی تولید فولاد در گروه فولاد مبارکه اصفهان اشاره کرد و گفت:  خوشبختانه، تکنولوژی تولید در دسترس می باشد و امبدوارم بزودی شاهد افتتاح این پروژه ها باشیم.
وی تصریح کرد : تغییر در طرح توسعه بدلیل نیاز کشور صورت گرفت چرا که هم اکنون در کشور بالغ بر دو میلیون تن ورق تولید می شود که نیاز کشور حدود یک میلیون تن می باشد .
وی ادامه داد: از ۱۰ واحد‌ تولید ورق کشور، ۴ شرکت در گروه فولاد مبارکه اصفهان است.
وی ابراز امیدواری کرد در پرتو مشارکت و همدلی مسئولین شهرستان و مدیران شرکت شاهد تحقق این پروژه ها و افتتاح ان بزودی باشیم.
 فولاد مبارکه پرچمدار توسعه و پیشرفت کشور است
سیدجواد ساداتی نژاد، نماینده مردم کاشان و آران و بیدگل  در مجلس شورای اسلامی در این مراسم به ضرورت نگاه توسعه ای در کشور پرداخت و گفت: کشور به نگاه توسعه ای مانند  ایمیدرو نیاز دارد تا شرایط توسعه ای تسهیل شود.
وی با تقدیر از رییس هیات عامل ایمیدرو گفت: آقای غریب پور فردی متعهد، دانا و حرفه ای در صنعت کشور است، تصریح کرد: فاز توسعه فولاد امیرکبیر کاشان را مدیون وی و مهندس عظیمیان هستیم.
وی ادامه داد: توجه به منطقه ویژه کاشان، حاکی از نگاه توسعه ای ایمیدرو و به ویژه غریب پور به این منطقه است.
نماینده مردم کاشان در مجلس اظهار داشت: کشور نیاز به نگاه توسعه ای غریب پور دارد به طوری که بتوان موانع را برطرف کرد تا شرایط توسعه ای تسهیل شود.
وی با اشاره به ایفای مسوولیت های اجتماعی توسط صاحبان صنایع بویژه فولاد مبارکه و فولاد امیرکبیر کاشان ، از شرکت سایپا کاشان انتقاد کرد و افزود: این شرکت در هیچ کجای شهرستان نماد یا نمودی ندارد.
وی همچنین خواستار توجه به ورزش این شهرستان و احداث ساختمان رادیو کاشان توسط فولاد مبارکه شد.
 اجرای طرح های توسعه فولاد امیرکبیر، از  درخواست های دیرین  مردم منطقه کاشان بود
 مهندس شهرام عالیوند، مدیرعامل شرکت فولاد امیرکبیر کاشان در ابتدای مراسم کلنگ زنی طرح های توسعه این شرکت گفت: توسعه فولاد امیرکبیرکاشان یکی از درخواست های مردم و مسئولان از سال ۹۲ بوده که با پیگیری های مسئولان،
حمایت های بی دریغ آقای غریب پور و پشتیبانی های
آقای عظیمیان، امروز اجرایی می شود.
وی افزود: با توسعه فاز نخست، میزان ظرفیت خطوط
نورد سرد و اسیدشویی هر کدام ۵۰۰ هزار تن افزوده می شود. همچنین کارخانه سنگ زنی و آماده سازی غلطک های نورد نیز در راستای طرح های توسعه احداث می شود.
عالی وند درباره اهداف اجرای طرح توسعه فولاد امیرکبیرکاشان گفت: تامین مواداولیه خط گالوانیزه ۲ این شرکت و شرکت های دیگر و نیز افزایش ظرفیت تولید ورق سرد از جمله این اهداف است.
وی ادامه داد: تولید ورق سرد با ضخامت پایین و ایجاد ارزش افزوده، تامین نیاز مواد اولیه کارخانه ها، صنایع تکمیلی، ساختمانی، خودرو و خانگی و نیز بهبود کیفیت ورق های اسیدشویی، از دیگر اهداف طرح مذکور است.
مهندس شهرام عالی وند ، مدیرعامل شرکت فولاد امیرکبیر کاشان به اشتغال آفرینی ۸۰ نفری مستقیم  و
۱۰۰۰ نفری غیر مستقیم این طرح ها اشاره کرد و گفت: نزدیک به
۷۰۰  میلیارد تومان ارزی و ریالی هزینه اجرای طرح های توسعه  این شرکت میشود که امید داریم در کمتر از دو سال محقق
کنیم.
 شهرام عالی وند افزود: با همکاری مسوولین شهرستان ،
 دکتر غریب پور، و  پشتیبانی دکتر عظیمیان این پروژه در مدار جهش تولید قرار گرفته است.
وی افزود: این طرح در دو فاز شامل  خط نورد سرد ۲۵۰ هزار تن  و  تولید خط اسید شویی تا ۵۰۰ هزار تن می باشد.
عالی وند افزود: تولید گالوانیزه و تولیدات محصولات سرد در فاز دوم اجرایی خواهد شد.
وی افزود: ارتقای کیفیت اسید شویی و افزایش صادرات از اهداف این پروژه است.
 سرمایه گذاری یک هزار میلیارد تومانی فولاد مبارکه اصفهان در منطقه کاشان
دکتر عزیز قنواتی رییس هیات مدیره شرکت فولاد امیرکبیر کاشان در حاشیه این مراسم به وحدت رویه، برنامه ریزی مدون و آینده نگری و سرمایه گذاری ارزش آفرین شرکت فولاد مبارکه اصفهان در شرکت های تحت پوشش بویژه شرکت فولاد امیرکبیر کاشان اشاره کرد و گفت: فولاد مبارکه در اجرای این دو طرح توسعه نزدیک به هزار میلیارد تومان در کاشان سرمایه گذاری می کند این امر  نقش مهمی در توسعه ، رونق اقتصادی پیشرفت  و آبادانی و ایجاد اشتغال مولد در شهرستان
دارد.
 دکتر قنواتی با اشاره به صرفه جویی ۵۰ میلیون دلاری در کشور با اجرای این پروژه ها گفت: در اجرای طرح های توسعه فاز یک و دو شرکت فولاد امیرکبیر کاشان، سهم ۲۰ درصدی تولید ورق گالوانیزه را به ۴۰ درصد افزایش
می دهیم.
 وی افزود: تولیدات این شرکت پس از افتتاح فازهای توسعه ای برای تامین مواد اولیه بسیاری از صنایع کشور، صنایع تکمیلی، صنایع فلزی، خودرویی، ساختمانی، و همچنین تولید
 ورق های رنگی و اسید شویی و نورد سرد می باشد. وی ابراز امیدواری کرد با تکمیل زنجیره های تامین صنعت فولاد در گروه فولاد مبارکه اصفهان، شاهد افزایش تولید، تنوع سبد کالای باکیفیت تولیدی و صادرات ان باشیم.
شایان ذکر است در ابتدای این مراسم کلنگ احداث این دو طرح توسط معاون وزیر صمت، نماینده ولی فقیه و امام جمعه شهر کاشان و مدیران عامل شرکت های فولاد مبارکه و امیرکبیر کاشان به زمبن زده شد.