در «شاد» دانش‌آموزان استثنایی مغفول مانده‌اند!

در طول مدتی که مدارس تعطیل بوده و دانش‌آموزان در خانه به تحصیل ادامه دادند، با تمام کمی‌ها و کاستی‌ها، برنامه‌های تلویزیونی و شبکه شاد، توانست تا حدی وظیفه آموزش را بر عهده بگیرد و نگذارد که فرزندان این سامان، حداقل آنانی که امکان استفاده از این شبکه و لوازمی مثل گوشی و تبلت و اینترنت در هم اختیار داشتند، از درس و آموزش دور بیفتند. جدای از این‌که دانش‌آموزان مناطق محروم نتواسنتند از این شبکه استفاده کنند و همچنان در مدارس کم امکانات خود به تحصیل حضوری ادامه دادند، اما نکته مهمی در این میان مغفول ماند و آن آموزش فرزندان استثنایی این آب و خاک است، فرزندان توان‌یابی که دچار مشکلاتی چون ناشنوایی، نابینایی، معلولیت جسمی و ... بودند و طبعا در مدارس و مراکز خاصی آموزش می‌دیدند که این مراکز هم مانند مدارس تعطیل بودند.


در طول مدتی که مدارس تعطیل بوده و دانش‌آموزان در خانه به تحصیل ادامه دادند، با تمام کمی‌ها و کاستی‌ها، برنامه‌های تلویزیونی و شبکه شاد، توانست تا حدی وظیفه آموزش را بر عهده بگیرد و نگذارد که فرزندان این سامان، حداقل آنانی که امکان استفاده از این شبکه و لوازمی مثل گوشی و تبلت و اینترنت در هم اختیار داشتند، از درس و آموزش دور بیفتند. جدای از این‌که دانش‌آموزان مناطق محروم نتواسنتند از این شبکه استفاده کنند و همچنان در مدارس کم امکانات خود به تحصیل حضوری ادامه دادند، اما نکته مهمی در این میان مغفول ماند و آن آموزش فرزندان استثنایی این آب و خاک است، فرزندان توان‌یابی که دچار مشکلاتی چون ناشنوایی، نابینایی، معلولیت جسمی و ... بودند و طبعا در مدارس و مراکز خاصی آموزش می‌دیدند که این مراکز هم مانند مدارس تعطیل بودند.
در نتیجه آن‌چه اتفاق افتاده این است که جای این فرزندان در شبکه شاد، که مراحل تکاملی خود را طی می‌کند، خالی است و به امر آموزش این فرزندان توجهی نشده است. در واقع اپلیکیشن شاد، صرفا برای دانش‌آموزان معمولی برنامه‌ریزی و تهیه شده و دانش‌آموزان استثنایی، طرفی از این اپلیکیشن نبردند.
این مسئله البته دور از انتظار نبود و نیست؛ در مورد اپلیکیشن شاد، حدود سه و نیم میلیون دانش‌آموزی در مناطق محروم زندگی می‌کنند نیز مورد غفلت قرار گرفتند و با تمام وعده و وعیدهایی که در مورد تهیه لوازم مناسب برای این گروه از فرزندان کشور داده شد، حالا برخی مسئولین می‌گویند نمی‌توانند برای این دانش‌آموزان وسائل لازم برای استفاده از اپلیکیشن شاد را تهیه کنند. بنابراین دانش‌آموزان استثنایی نیز، به گروه دانش‎آموزان مناطق محروم پیوسته و منتظرند در مورد نحوه آموزش آنان تصمیم‌ها و تدابیری اندیشیده شود.