نقش خاورمیانه در نوسان قیمت‌های گاز جهان

تمدید پنج‌ساله قرارداد صادرات گاز ایران به عراق، هدف‌گذاری قطر برای افزایش ۲ برابری ظرفیت تولید ال‌ان‌جی، تولید ال‌ان‌جی در مصر و ادامه ناآرامی‌ها در دریای سرخ، مهم‌ترین تحولات بازار گاز در خاورمیانه است که باعث کاهش قیمت تک‌محموله‌های گاز در اروپا و افزایش قیمت آن در آسیا و آمریکا شده است.

تمدید پنج‌ساله قرارداد صادرات گاز ایران به عراق، هدف‌گذاری قطر برای افزایش ۲ برابری ظرفیت تولید ال‌ان‌جی، تولید ال‌ان‌جی در مصر و ادامه ناآرامی‌ها در دریای سرخ، مهم‌ترین تحولات بازار گاز در خاورمیانه است که باعث کاهش قیمت تک‌محموله‌های گاز در اروپا و افزایش قیمت آن در آسیا و آمریکا شده است.
به گزارش شانا به‌نقل از اداره کل امور اوپک، مجامع و سازمان‌های بین‌المللی وزارت نفت، بازار جهانی گاز در حال تغییر است و این تغییرات بیش از هر نقطه‌ای در خاورمیانه متمرکز شده است.
ایران قرارداد پنج‌ساله، صادرات گاز به عراق را تمدید کرد و قطر نیز به‌عنوان شریک ایران در بزرگ‌ترین میدان مشترک گازی جهان، دوبرابرسازی ظرفیت تولید ال‌ان‌جی را در برنامه دارد. بااین‌حال، ناآرامی‌ها در دریای سرخ، به‌عنوان یکی از مهم‌ترین شاهراه‌های انتقال ال‌ان‌جی در جهان، بر روند قیمت جهانی گاز و تولید بعضی از محموله‌های ال‌ان‌جی از مصر در زمستان آینده سایه افکنده است.
 قطر در حال دوبرابرسازی ظرفیت تولید ال‌ان‌جی
قطر انرژی، شرکت ملی گاز و ال‌ان‌جی قطر، تأیید کرد که در حال دو برابرکردن ظرفیت تولید ال‌ان‌جی خود در چند سال آینده است. این افزایش بیشتر از ظرفیت، حاصل پروژه‌های توسعه‌ای در کشور قطر است که باید ظرفیت تولید ال‌ان‌جی داخلی را از ۷۷ میلیون تن در سال به ۱۴۲ میلیون تن در سال (۳۲ میلیون تن در سال از پروژه شمال میدان شرق، ۱۶ میلیون تن در سال از پروژه شمال میدان جنوبی و ۱۶ میلیون تن در سال از پروژه شمال میدان غرب) افزایش دهد.
شرکت قطر انرژی همچنین انتظار دارد سالانه ۱۸ میلیون تن ال‌ان‌جی را از ترمینال گلدن‌پاس تگزاس (آمریکا) که تا سال ۲۰۲۵ راه‌اندازی خواهد شد و این شرکت از سهام‌داران آن است، صادر کند. این گروه قبلاً با چند شرکت چندملیتی ازجمله توتال انرژی، شل، انی، سینوپک، شرکت ملی نفت چین، اکسون‌موبیل یا کونوکو فیلیپس قراردادهای تأمین امضا کرده است و فروش بلندمدت سالانه ۲۵ میلیون تن ال‌ان‌جی را تضمین می‌کند.
 تأثیر اختلال‌های دریای سرخ بر تجارت جهانی ال‌ان‌جی
چهار ماه از عبور آخرین کشتی حامل ال‌ان‌جی از تنگه باریک در انتهای جنوبی دریای سرخ که شبه‌جزیره عربستان و آفریقا را از هم جدا می‌‏کند، می‏‌گذرد و این نشان می‌‎دهد چگونه حملات به کشتی‌ها در آن منطقه تجارت جهانی انرژی را به هم ریخته است، درحالی‌که قبل از تشدید درگیری‌ها در خاورمیانه، ماهانه ده‌ها فروند کشتی تجاری از تنگه باب‌المندب عبور می‌‏کردند.
هم‌اکنون این کشتی‌ها مجبور شده‌اند برای انتقال سوخت بین حوضه‌های اقیانوس اطلس و اقیانوس آرام، مسیر خود را در سراسر آفریقا تغییر دهند و خریداران را با تعداد محدودی از تأمین‌کنندگان باقی بگذارند، مگر اینکه مایل باشند هزینه‌های حمل‌ونقل بیشتری را بپذیرند. درنتیجه بازار جهانی ال‌ان‌جی به‌طور فزاینده‏‌ای در حال تکه‌تکه‌شدن است.