کاهش ۴۰ درصدی سوء‌تغذیه با اجرای برنامه حمایت تغذیه‌ای کودکان

مدیرکل دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت خبر داد:

مدیرکل دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از موفقیت چشمگیر برنامه حمایت تغذیه‌ای کودکان زیر ۵ سال خبر داد و گفت: این برنامه توانسته سوء‌تغذیه حاد (لاغری شدید) را در ۴۰ درصد موارد بطور کل بهبود بخشد.

مدیرکل دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از موفقیت چشمگیر برنامه حمایت تغذیه‌ای کودکان زیر ۵ سال خبر داد و گفت: این برنامه توانسته سوء‌تغذیه حاد (لاغری شدید) را در  ۴۰ درصد موارد بطور کل بهبود بخشد.
به گزارش ایرنا،احمد اسماعیل زاده افزود: برنامه حمایت تغذیه ای کودکان زیر پنج سال با هدف ارتقای وضع تغذیه کودکان مبتنی بر آزمون وسيع با همکاری سازمان برنامه و بودجه کشور و وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی از مهر ماه سال ۱۴۰۲ شروع شد، در این برنامه برای ۵ دهک اول ماهانه یک میلیون تومان و دهک های ۶ و هفت ماهانه ششصد هزار تومان اقلام غذایی مورد نیاز کودکان از طریق کالابرگ توزیع می شود و بودجه ماهانه ۱۲۲ میلیارد تومان بوده است.
وی اظهار داشت: از تعداد ۱۷۹ هزار و ۵۱۹ کودک معرفی شده توسط وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، تعداد ۱۳۳ هزار ۶۹۰ کودک بر اساس نتایج آزمون وسع واجد شرایط بوده و تحت پوشش برنامه قرار گرفتند، آموزش و مشاوره تغذیه و پایش کودکان توسط بهداشت انجام می شود.
اسماعیل زاده ادامه داد:حدود ۵۰ درصد کودکان از طریق کارشناسان تغذیه خدمات مشاوره تغذیه دریافت کردند.نتایچ اثر بخشی برنامه به ترتیب بیانگر بهبودی ۷۰، ۶۶ و ۵۷ درصد کودکان مبتلاء به لاغری شدید، کم وزنی شدید و کوتاه قدی شدید بوده است.
سوء تغذیه حاد (لاغری شدید) را در ۴۰ درصد موارد بطور کل بهبود بخشیده و در ۳۰ درصد این موارد نیز موجب ارتقای شاخص شده است
به گفته وی، در طول این برنامه۱۸ هزار و ۶۱۱ مادر دارای کودک  ۶ تا ۱۲ ماهه (۸۳.۶ درصد) و ۹۹ هزار و ۹۹۲ مادر دارای کودک ۱۲ تا ۵۹ ماهه (۸۵.۹ درصد) توسط کارکنان بهداشت در زمینه تغذیه کودک آموزش دیده اند. علیرغم چالش های موجود در شروع برنامه، اثر بخشی برنامه بیانگر تاثیر بسیار مثبت، قابل توجه و معنادار حمایت های تغذیه ای بر ارتقای کلیه شاخص های تن سنجی کودکان(وزن برای قد، وزن برای سن و قد برای سن) بوده است.
اسماعیل زاده افزود:این برنامه توانسته است سوء تغذیه حاد (لاغری شدید) را در ۴۰ درصد موارد بطور کل بهبود بخشیده و در ۳۰ درصد این موارد نیز موجب ارتقای شاخص شده بطوری که از طبقه بندی لاغری شدید، کودکان در وضعیت لاغری قرار گرفتند.
وی با بیان اینکه یکی از دلایل اصلی شیوع لاغری، دسترسی ناکافی غذا است که اجرای این برنامه توانسته است از طریق تامین نیازهای تغذیه ای کودکان، موارد لاغری را کاهش قابل توجهی دهد و بهبودی در این کودکان مشاهده شود، ادامه داد: حمایت تغذیه ای موجب بهبودی کامل در یک سوم کودکان مبتلاء به کم وزنی شدید شده و همچنین وضعیت کم وزنی شدید یک سوم از کودکان ارتقاء یافته و در طبقه بندی کم وزنی قرار گرفتند.
این مقام مسئول در وزارت بهداشت ادامه داد:به عبارت دیگر افزایش دسترسی به اقلام غذایی مورد نیاز کودک در بهبودی بیش از ۶۰ درصد کودکان مبتلاء به کم وزنی شدید تاثیر گذار بوده است. علاوه بر این افزایش دسترسی به مواد غذایی موجب بهبودی ۴۲ درصد کودکان کم وزن شده است که در انتهای برنامه نمودار وزن برای سن آنان در محدوده طبیعی قرار گرفته است.