جزئیات سرمایه‌گذاری ۴.۶ میلیارد دلاری اعلام شد

گام بلند دولت سیزدهم برای بهره‌برداری از ۲۳ طرح نفتی؛

۲۳ طرح در صنعت نفت با سرمایه‌گذاری ۴.۶ میلیارد دلاری در دولت سیزدهم تکمیل شد و در آینده‌ نزدیک به بهره‌برداری می‌رسد.

۲۳ طرح در صنعت نفت با سرمایه‌گذاری ۴.۶ میلیارد دلاری در دولت سیزدهم تکمیل شد و در آینده‌ نزدیک به بهره‌برداری می‌رسد.
به گزارش شانا، دولت سیزدهم از همان ابتدای کار خود اولویت اصلی‌اش در بخش‌های مختلف اقتصادی را تکمیل پروژه‌های نیمه‌تمامی دانست که در مواردی حتی بیش از دو دهه روی زمین مانده بودند.
این اولویت از آن نظر اهمیت داشت که در اغلب این پروژه‌ها، سرمایه‌گذاری‌های کلانی انجام شده بود، اما به دلیل تکمیل‌نشدن آن‌ها، امکان بهره‌برداری و بازگشت سرمایه وجود نداشت.
این موضوع در صنعت نفت نمود بیشتری داشت؛ زیرا اجرای طرح‌ها و پروژه‌ها در این صنعت، اغلب سرمایه‌گذاری‌های چندمیلیارددلاری را می‌طلبد و با بهره‌برداری از طرح‌های نفتی، افزون بر آنکه سرمایه‌گذاری انجام‌شده مستهلک می‌شود، با افزایش ظرفیت تولید در بخش‌های مختلف، درآمدهای کشور افزایش می‌یابد و تولید ناخالص داخلی بالا می‌رود.
  جهش رشد اقتصادی با تکمیل طرح‌های نیمه‌تمام
بنابراین وزارت نفت دولت سیزدهم با تکیه بر دستور سید ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهوری شهید، تکمیل این طرح‌ها را به‌شکلی در دستور کار قرار داد که به‌گفته جواد اوجی، وزیر نفت، در عمر ۳۳ماهه این دولت، ۱۳۲ طرح نیمه‌تمام نفتی با سرمایه‌گذاری ۲۸ میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار به بهره‌برداری رسید و در ادامه نیز برای استمرار زنجیره ارزش در صنعت نفت به‌عنوان پیشران اقتصادی کشور، ۵۰ طرح جدید به ارزش ۴۷ میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار آغاز شد.
ازجمله این طرح‌ها می‌توان به بهره‌برداری از فاز ۱۱ پارس جنوبی پس از تعللی ۲۲ساله، گشایش پالایشگاه فاز ۱۴ پارس جنوبی، بهره‌برداری از فاز ۲ پالایشگاه آبادان و... اشاره کرد که درآمد بالایی برای کشور به همراه داشته‌اند.
تکمیل پروژه‌های ناتمام حوزه نفت در ۳۳ ماه گذشته، افزایش ۶۳درصدی تولید نفت خام و ۶درصدی گاز را به همراه داشته است. همچنین، ظرفیت پالایشی نفت خام و میعانات گازی از ۲۱۰۰ میلیون بشکه در روز با افزایشی ۱۳درصدی به ۲۳۷۰ میلیون بشکه و تولید عملیاتی محصولات پتروشیمی از ۶۰ میلیون تن در سال به ۷۵ میلیون تن در سال رسیده که بیانگر افزایش ۱۶درصدی است.
 نقش صنعت نفت دولت سیزدهم بر شاخص‌های اقتصادی
تأثیر افزایش تولید در بخش‌های مختلف صنعت نفت را می‌توان در شاخص‌های مختلف اقتصادی کشور مشاهده کرد.
صنعت نفت در دولت سیزدهم بالاترین رشد اقتصادی را در مقایسه با دیگر بخش‌ها داشته و بیشترین تأثیر مثبت را بر تولید ناخالص ملی کشور گذاشته است. در سه ماه نخست سال ۱۴۰۲، رشد اقتصادی گروه نفت و گاز ۱۹.۸درصد و در سه ماه دوم ۱۴۰۲، رکورد رشد اقتصادی ۲۵.۶درصد به ثبت رسید و در سه ماه سوم ۱۴۰۲ نیز معادل ۲۱.۸درصد بود.