حدود نیمی از رشد اقتصادی کشور مربوط به بخش نفت و گاز است

رئیس سازمان برنامه و بودجه:

رئیس سازمان برنامه و بودجه گفت: همه بخش‌های اقتصادی از رشد مطلوبی برخوردارند، اما به‌طور خاص، بخش نفت و گاز پیشران رشد اقتصادی بوده و نسبت به بخش‌های دیگر رشد بالاتری داشته است.

حدود نیمی از رشد اقتصادی کشور مربوط به بخش نفت و گاز است

رئیس سازمان برنامه و بودجه گفت: همه بخش‌های اقتصادی از رشد مطلوبی برخوردارند، اما به‌طور خاص، بخش نفت و گاز پیشران رشد اقتصادی بوده و نسبت به بخش‌های دیگر رشد بالاتری داشته است.
به گزارش شانا، داود منظور در برنامه صف اول سیما درباره عملکرد اقتصادی دولت سیزدهم بیان کرد: سازمان برنامه در همه دولت‌ها به‌عنوان نقطه کانونی عمل می‌کند و نخ تسبیح فعالیت همه دستگاه‌هاست. اگر این سازمان وظایف خود را به‌موقع انجام دهد، طبیعتاً دستگاه‌ها هم می‌توانند به مأموریت‌های خود عمل کنند.
وی افزود: البته کارکرد متغیرهای کلان اقتصادی به‌اصطلاح فقط ناظر بر عملکرد بودجه دولت نیست، بلکه حاصل کارکردهای مجموعه فعالان اقتصادی در بخش دولتی و غیردولتی، نهادهای عمومی است که حاصل آن را در رشد اقتصادی می‌بینیم. دستگاه‌های دولتی در عمل پشتیبانی‌کننده رشد اقتصادی هستند و سازمان برنامه و بودجه هم طبق مأموریت خودش راهبر توسعه و پیشرفت کشور است. به‌ عبارت دیگر، سازمان برنامه در برنامه‌های پنج‌ساله‌ای که تدوین می‌کند فقط ناظر به دولت برنامه‌ریزی نمی‌کند، بلکه برنامه مربوط به کل بخش‌های اقتصادی است.
رئیس سازمان برنامه و بودجه با بیان اینکه حاصل کارکرد اقتصاد در این سه سال دولت سیزدهم قابل دفاع است، گفت: آمارها نشان می‌دهد عملکرد پولی در دولت سیزدهم بسیار منظم‌تر از قبل بوده و در این دولت، افزون بر رشد اقتصادی بالا، تورم کمتری نیز ثبت شده است.
 بخش نفت و گاز پیشران رشد اقتصادی است
منظور گفت: رشد اقتصادی در سال ۱۴۰۰، طبق گزارش مرکز آمار، ۵.۵درصد بود و در سال ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ هم به‌ترتیب ۵ و ۵.۷ درصد رشد کرد؛ یعنی سه سال رشد بالای ۵درصد را تجربه کردیم، درحالی‌که در دهه ۹۰ میانگین رشد هر سال کمتر از یک‌درصد و به‌طور متوسط ۰.۷درصد بوده است.
وی تصریح کرد: همه بخش‌های اقتصادی رشد مطلوبی را نشان دادند، اما به‌طور خاص، بخش نفت و گاز پیشران رشد اقتصادی بوده و نسبت به بخش‌های دیگر رشد بالاتری داشته است؛ برای نمونه، حدود کمتر از نیمی از رشد اقتصادی سال گذشته مربوط به بخش نفت و گاز بود.
رئیس سازمان برنامه و بودجه با بیان اینکه در سال گذشته تعداد طرح‌ها و پروژه‌هایی که به بهره‌برداری رسید بالغ بر ۱۰۰۰ پروژه بود، گفت: یکی از ابتکارها این است که طرح‌های دولتی را به‌صورت مشارکتی اجرا کنیم، اما چون طرح‌های دولتی اغلب جذابیت مالی زیادی ندارد، پاسخ‌گوی بازده مناسب برای سرمایه‌گذار نیست و استقبال چندانی از آن‌ها نمی‌شود، البته از برخی از طرح‌ها هم استقبال درخور توجهی شده است.