زنگ خطر پشه آئدس برای هرمزگان

مردم مواظب باشند؛

پشه آئدس می‌تواند بیماری‌های خطرناکی را انتقال دهد و متأسفانه افرادی مبتلا به بیماری‌هایی با منشأ این پشه در هرمزگان شناسایی شده است که شهروندان باید هوشیار باشند.

زنگ خطر پشه آئدس برای هرمزگان

پشه آئدس می‌تواند بیماری‌های خطرناکی را انتقال دهد و متأسفانه افرادی مبتلا به بیماری‌هایی با منشأ این پشه در هرمزگان شناسایی شده است که شهروندان باید هوشیار باشند.
بهمن ماه ۹۹ بود که در حالی که مردم هرمزگان هنوز از درگیری‌های حاصله از کرونا نفس راحتی نکشیده بودند چالشی جدید خود را به صدر اخبار رسانه‌ها رساند.خبر از این قرار بود که «پشه آئدس در هرمزگان رؤیت شد»؛ تا قبل از آن ایام خیلی پشه آئدس را نمی‌شناختیم اما به هر صورت مشاهده شدن این پشه زنگ خطری را به صدا آورد که هوشیاری مردم و مسئولان را می‌طلبید، نکته قابل شکر این بود که آئدس در هرمزگان بر خلاف آنچه که مرسوم است، با هوشیاری عوامل بهداشتی قبل از اینکه بیماری‌اش دیده شود شناسایی شد چرا که عموماً در کشورهایی که درگیر آسیب‌های ناشی از این حشره می‌شوند اول بیماری کشف می‌شود و از بیماری تشخیص می‌دهند که چنین پشه‌ای در محیط آن کشور حضور دارد، خوشبختانه سال ۹۹ که سال آغاز تعقیب و گریز یک پشه کوچک بود با کمترین چالش به پایان رسید تا اینکه در روزهای بارانی آذر ماه ۱۴۰۰ دوباره خبری در رابطه با آئدس خود را به صدر اخبار رساند.
حال در بهار ۱۴۰۳ نیز دوباره تحرکات برای شناسایی و مقابله با پشه آئدس در استان هرمزگان زیاد شده است و این امر می‌تواند حاصل شناسایی پشه آلوده به بیماری باشد که در این صورت طبیعی است که تلاش‌های مدافعان سلامت و بهداشت برای مقابله با آسیب دو چندان شود چرا که بندرعباس دروازه وارد شدن به کشور است و چنانچه آسیبی وارد شود کنترل کردن آن بسیار سخت خواهد بود.
 آئدس چه خطراتی دارد؟
از خطرات پشه آئدس این است که این پشه می‌تواند عامل و ناقل بیماری‌هایی از جمله تب دنگی، چیکن گونیا و زیکا باشد که بیمارهای بسیار خطرناکی هستند و یکی از آنها از جمله تب دنگی آمار مرگ و میر بالایی دارد و عامل کشنده محسوب می‌شود.
لارو (نوزاد) این پشه قادر است از طریق آب‌های راکد، زباله و فاضلاب رهاشده یا گالن‌ها و دبه‌های آب در مناطق مسکونی جابه‌جا شده و در آنها رشد کند.
تنها راه مؤثر مبارزه با این بیماری مقابله با پشه ناقل آن است؛ لذا بهسازی محیط زیست از طریق
 جمع آوری زباله‌ها و مکان‌هایی که ممکن است آب باران و آب‌های سطحی در آن‌ها ذخیره شود از اقدامات ضروری است. به طور مثال لاستیک‌های فرسوده اتومبیل که آب باران در آن‌ها جمع می‌شود محل مناسبی برای رشد و تکثیر آئدس است.
تب، استخوان درد شدید، سردرد، حساسیت‌های پوستی و درد در ماهیچه و مفاصل و در نهایت خونریزی چشم، ناخن‌ها دست‌ها از نشانه‌های بیماری پشه آئدس است که به علت درد شدید به عنوان تب استخوان شکن نیز شناخته شده است.
 شناسایی موارد ابتلاء به تب دنگی با منشأ آئدس در هرمزگان
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان نیز ضمن هشدار شناسایی مواردی از ابتلاء به بیماری ویروسی تب دنگی ناقل پشه آئدس اعلام کرد: افراد و همشهریانی که به تازگی به کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس و کشورهای همسایه شرقی سفر داشته و علائم تب، سردرد و بدن درد دارند، سریع به نزدیک‌ترین مرکز بهداشتی و درمانی محل سکونت خود مراجعه کنند.عبدالجبار ذاکری بیان کرد:به دنبال شناسایی مواردی از ابتلاء به بیماری ویروسی تب دنگی (منتقله از طریق نیش پشه آئدس) در برخی از کشورهای عربی حاشیه خلیج‌فارس، افراد چنانچه به تازگی سابقه سفر به آن کشورها را داشته‌اند و تا ۱۰ روز پس از برگشت از سفر دارای علائم هستند، در سریع‌ترین زمان به نزدیک‌ترین مراکز بهداشتی و درمانی محل سکونت خود مراجعه و نمونه گیری از آنها به صورت رایگان انجام می‌شود.