زنگنه: به ترکمنستان امتیاز ندادم؛ این مستحق تنبیه است یا تحسین؟

وزیر نفت گفت: ترکمنستان در سال‌های پیش، چهار بار گاز صادراتی به ایران را قطع کرد و هر بار از ایران امتیاز گرفت. من ایستادم و گفتم امتیاز نمی‌دهم. در داوری هم چیزی نصیب ترکمنستان نشد. این مستحق تنبیه است یا تحسین؟


وزیر نفت گفت: ترکمنستان در سال‌های پیش، چهار بار گاز صادراتی به ایران را قطع کرد و هر بار از ایران امتیاز گرفت. من ایستادم و گفتم امتیاز نمی‌دهم. در داوری هم چیزی نصیب ترکمنستان نشد. این مستحق تنبیه است یا تحسین؟
به گزارش خبرنگار شانا، بیژن زنگنه  در صحن علنی مجلس حاضر شد و با اشاره به عملکرد صنعت نفت در اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی، گزارش خود را در صحن علنی مجلس در هشت محور شامل افزایش ظرفیت تولید از میدان‌های مشترک نفت و گاز، دوری از خام‌فروشی با توسعه صنعت پتروشیمی و پالایش و تکمیل زنجیره ارزش، توسعه گازرسانی، افزایش صادرات گاز و فرآورده‌های نفتی و پتروشیمی، حمایت از ساخت داخل و شرکت‌های دانش‌بنیان، جمع‌آوری گازهای ارسالی به مشعل، مقابله با تحریم‌های نفتی و ریل‌گذاری برای آینده ارائه داد.
 تعیین تکلیف و افزایش ظرفیت تولید میدان‌های مشترک نفت و گاز
وزیر نفت در باب محور نخست گفت: درباره افزایش ظرفیت تولید از میدان‌های مشترک باید بگویم که ما این میدان‌ها را اولویت‌بندی کردیم و به همه آنها پرداختیم، اما مهم‌ترین میدان‌ها برای ما دو بخش میدان‌های غرب کارون در خوزستان و میدان گازی پارس جنوبی بوده است که تولید میدان‌های غرب کارون در این هفت سال از  ۷۰ هزار بشکه در سال ۱۳۹۲ به روزانه ۴۰۰ هزار بشکه در سال ۱۳۹۹ رسیده است و اکنون در این زمینه از همسایگان خود عقب نیستیم.
وزیر نفت با بیان اینکه قراردهای نفتی برای میدان‌های مشترک دیگر نیز امضا شده است، افزود: این قراردادها برای فاز ۱۱ پارس جنوبی، آبان، پایدار غرب، چشمه خوش، دالپری، پایدار شرق، سپهر، جفیر و یاران بسته شده است؛ طرح‌های دیگری هم برای توسعه و افزایش سطح تولید نفت در حال اجراست که از سال ۹۷ تاکنون ۲۳ قرارداد در این زمینه امضا شده و آقای قالیباف هم در سفر خود به خوزستان، در جریان این طرح‌ها قرار گرفته‌اند.
 نمایندگان بیایند و تمدن صنعتی ایجاد شده در پارس جنوبی را ببینند
زنگنه تاکید کرد: این دو صنعت هرچه دارند از جمهوری اسلامی و کارهایی که در این زمان انجام شده دارند؛ مهمترین اقدام هم در پارس جنوبی انجام شده است. میانگین تولید روزانه گاز در پارس جنوبی در سال ۱۳۸۴، ۱۴۰ میلیون متر مکعب بوده که در سال ۱۳۹۲ به روزانه
۲۸۰ میلیون متر مکعب و اکنون به ۷۰۰ میلیون متر مکعب رسیده است. یعنی تولید این میدان مشترک گازی طی هفت سال اخیر ۲.۵ برابر شده است.
زنگنه با بیان اینکه ما توانستیم ۱۷ فاز پارس جنوبی را در قسمت دریا به اتمام برسانیم و در خشکی هم فقط یک پالایشگاه مانده که آن هم تاثیر تعیین‌کننده‌ای در برداشت گاز ما از میدان ندارد، خطاب به نمایندگان مجلس گفت: من رئیس مجلس و به ویژه اعضای کمیسیون‌های تخصصی مجلس را دعوت می‌کنم که تشریف بیاورند و از تمدن صنعتی ایجاد شده درپارس جنوبی بازدید کنند.