امسال ۱۷ هکتار از مراتع اصفهان در آتش سوخت

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان:

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان گفت: امسال در ۵ فقره آتش سوزی در مراتع استان اصفهان ۱۷.۷ هکتار از مراتع در آتش سوخت.

امسال ۱۷ هکتار از مراتع اصفهان در آتش سوخت

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان گفت: امسال در ۵ فقره آتش سوزی در مراتع استان اصفهان ۱۷.۷ هکتار از مراتع در آتش سوخت.
منصور شیشه‌فروش در گفت‌وگو با مهر با بیان اینکه با توجه به پیش‌بینی استقرار الگوی گرم تابستانی با پیش‌بینی افزایش ۲ تا ۳ درجه دما و تندبادهای گرد و خاک اظهار کرد: بر این اساس مدیریت بحران استان برای رعایت اصول ایمنی و اعمال نطارت و پایش مستمر مراتع و پوشش‌های گیاهی برای پیشگیری از وقوع حریق در مراتع هشدار صادر کرد.
وی افزود: با پایش میدانی به عمل آمده از حریق روز شنبه ۹ تیر ماه در مراتع پشتکوه شهرستان فریدونشهر گزارش شد، چهار هکتار از مراتع روستای مصیر طعمه حریق شد که پس از ۲ ساعت تلاش یگان حفاظت از منابع طبیعی، عوامل امدادی شهرستان و همکاری گروه‌های محلی دهیاری و شورا آتش مهار و کنترل شد.
مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان با بیان اینکه از ابتدای امسال تا کنون و با احتساب حادثه فوق در مجموع با وقوع ۵ فقره حریق در مراتع مناطق غرب استان ۱۷ و ۷ دهم هکتار از مراتع آسیب
دیده اند، اضافه کرد: بر این اساس ارائه آموزش‌های کاربردی و هشدار به دامداران و عشایر، گردشگران و ساکنان مناطق مجاور مراتع برای پیشگیری از روشن کردن آتش در پوشش‌های گیاهی، تدارک امکانات کنترل حریق و تیم‌های محلی اطفائیه می‌تواند در پیشگیری و کنترل آتش سوزی در مراتع اثر بخش باشد.
  ۲ میلیون هکتار از مراتع اصفهان در معرض آتش سوزی است
وی با بیان اینکه ۶ میلیون و ۳۰۰ هزار هکتار مرتع و ۴۱۴ هزار هکتار جنگل طبیعی و دست کاشت در استان اصفهان وجود دارد، گفت:با انجام مطالعات پهنه بندی حریق ۲ میلیون هکتار از این مراتع با فراوانی بیشتر در مناطق غرب و جنوب استان و کمربند حریق در مناطق زاگرسی و ارتفاعات کرکس قرار دارد که به علت شرایط اقلیمی گرم و خشک، وزش بادهای گرم فصلی، خشکی پوشش‌های گیاهی و علوفه‌ای یک ساله و عوامل انسانی خطر پذیر در برابر حریق ماست.
شیشه فروش گفت:به منظور پیشگیری از وقوع حریق در عرصه‌های طبیعی از هر گونه اقدامی از جمله رها کردن ته سیگار و کبریت، بطری‌های آب معدنی، اشیای براق و صیقلی و قوطی‌های کنسرو و کمپوت در اراضی و حاشیه راه‌ها، پیشگیری از سوزاندن بقایای گیاهی در مزارع و باغات وضایعات پوشش‌های گیاهی در شهرها و روستاها، حذف پوشش‌های گیاهی خشک کف باغات و حاشیه راه‌ها با اعمال مدیریت بازیافت پسماندهای گیاهی خودداری شود.
  ۷۰ تیم تخصصی اطفای حریق در منابع طبیعی اصفهان راه اندازی شد
وی با اشاره به اقدامات پیشگیرانه و کنترل حریق در استان اصفهان تصریح کرد: تشکیل کارگروه تخصصی با پایش مستمر عرصه‌های طبیعی، تهیه نقشه‌های پهنه بندی خطر، تدارک تجهیزات اطفائیه و ساماندهی ۷۰ تیم تخصصی یگان حفاظت منابع طبیعی و  ۲۰۰ تیم محلی با ارائه آموزش‌های کاربردی ایمنی حریق، اختصاص خط ویژه ۱۳۹ تلفن امداد حریق جنگل و مرتع و اعزام سریع تیم‌های یگان به مناطق، هماهنگی با شهرداری‌ها برای پشتیبانی عملیات اطفای حریق، ایجاد تیم‌های گشت و مراقبت، شناسایی و برخورد قانونی با موارد تخلف با پیگیری از مقامات قضائی، توزیع سیلندر گاز مایع، تنور گازی، پنل خورشیدی و سوخت به عشایر و دامداران برای پیشگیری از روشن کردن آتش و قطع درختان و پوشش‌های مرتعی از جمله این اقدامات است.
مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان افزود: با توجه به نقش مراتع در تولیدات دامی، تعدیل آب و هوا، پیشگیری از سیل و فرسایش بادی ضرورت حفاظت از مراتع و عرصه‌های زیست محیطی بسیار حائز اهمیت است زیرا وقوع حریق در مراتع باعث حذف پوشش‌های گیاهی و تنوع جانوری و افزایش فرسایش بادی می‌شود.
وی اضافه کرد:از بین رفتن پوشش گیاهی همچنین باعث ایجاد آلودگی هوا، عدم تولید اکسیژن و بذرهای مرتعی خواهد شد.
شیشه فروش با بیان اینکه برای پیشگیری و کنترل حریق در عرصه‌های طبیعی استان نیاز است سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور نسبت به استقرار بالگرد مجهز به سبد آب پاش در استان اقدام و ضمن تأمین اعتبار برای احداث و تجهیز ۲ پایگاه ثابت اطفای حریق در شهرستان‌های سمیرم و چادگان نسبت
به تخصیص اعتبار برای احیای مراتع آسیب دیده و تأمین تجهیزات اطفای حریق متناسب با شرایط استان و ارتفاعات صعب العبور در مناطق غرب و جنوب اقدام کند، گفت: سال گذشته در اثر وقوع ۴۰ فقره حریق ۱۰۰ هکتار از مراتع استان دچار خسارت شد.