نشست شهرداران استان البرز به میزبانی شهرداری هشتگرد

با حضور دکتر حدادی نماینده مجلس شورای اسلامی ، دکتر درویش پور معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری ، فرماندار ساوجبلاغ ، مدیرکل شهری و شوراها و مدیرکل دفتر فنی استانداری ، مدیر کل امور مالیاتی و شهرداران استان البرز نشست شهرداران این استان به میزبانی شهرداری هشتگرد در مجتمع فرهنگی ، هنری ۹ دی هشتگرد برگزار گردید.

ساوجبلاغ – سیروس رنجبرکهن
با حضور دکتر حدادی نماینده مجلس شورای اسلامی ، دکتر درویش پور معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری ، فرماندار ساوجبلاغ ، مدیرکل شهری و شوراها و مدیرکل دفتر فنی استانداری ، مدیر کل امور مالیاتی و شهرداران استان البرز نشست شهرداران این استان به میزبانی شهرداری هشتگرد در مجتمع فرهنگی ، هنری 9 دی هشتگرد برگزار گردید.
در این جلسه ضمن بررسی تخصصی مشکلات و موانع موجود در استان البرز بخصوص مشکلات پیش روی شهرداری‌های این استان ،پیشنهادات و راهکارهای لازم ارائه شد.
علی حدادی نماینده مردم شریف ساوجبلاغ، نظرآباد و طالقان در مجلس شورای اسلامی در این نشست با اشاره به اصلاح قوانین انتخابات ریاست جمهوری و شوراها و اصلاح قوانین مدیریت شهری در جلسات روزهای اخیر کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها هدف از اصلاح قوانین را تحقق توسعه پایدار، ارتقای کیفیت زندگی مردم، گسترش عدالت اجتماعی، حقوق شهروندی، مردم سالاری دینی و شهروند مداری دانست و افزایش مشارکت مردم در اداره
 امور عمومی به منظور واگذاری تصدی‌های ملی به محلی را سبب یکپارچه سازی، هم افزایی، ظرفیت‌سازی و توانمندسازی مدیریت شهری، توسعه اقتصاد شهری، شهرسازی، خدمات، محیط زیست و دیگر موارد در حوزه مدیریت شهری عنوان کرد.
حدادی حمایت از توسعه گردشگری در شهرهای استان البرز و عدم غفلت از ظرفیت‌های گردشگری را موضوع مهمی دانست و افزود :نیاز است تا برنامه ریزی لازم برای استفاده از این ظرفیت صورت پذیرد.
دکتر درویش پور معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری البرز نیز طی سخنانی با تاکید بر نقش شهرداران در پیشرفت و توسعه شهرها ، خواستار پیگیری مجدانه جهت جذب سرمایه‌گذار و رفع مشکلات از طریق راهکارهای قانونی و برنامه‌ریزی مدوّن برای استفاده از ظرفیت‌های موجود شد.
وی با اشاره به اهمیت مدیریت شهری ، حضور دکتر حدادی نماینده مردم شریف شهرستان‌های ساوجبلاغ، نظرآباد و طالقان را در کمیسیون شوراهای مجلس فرصت ارزشمندی برای استان دانست و اظهار امیدواری کرد:با حضور ایشان گام‌های موثری برای ساماندهی مدیریت شهری و تحکیم نقش شهرداران در مدیریت شهر برداشته شود.
دکتر درویش پور با تاکید بر تلاش شهرداران جهت کسب تجربه از شهرهای موفق داخلی و خارجی ، پتانسیل‌ها و ظرفیت‌های شهرها را متفاوت از یکدیگر توصیف کرد و افزود : برنامه‌های اجرایی شهرها با یکدیگر مشابه نبوده و برای هر شهر برنامه‌های متناسب با ظرفیت‌ها ، موقعیت آن و نیز با در نظرگرفتن کمبودها باید تعریف شود و به طور مثال یک شهر نیازمند کارهای فرهنگی ، شهری دیگر نیازمند شهرسازی ، شهری نیازمند توسعه فضای سبز و شبکه فاضلاب و غیره خواهد بود لذا انجام کارهای کلیشه‌ای و مشابه نمی تواند راهکاری برای آبادانی شهرهای استان باشد.
 جذب سرمایه‌گذار و اجرای پروژه های مشارکتی در شهرها
وی با تاکید بر جذب سرمایه‌گذار و اجرای
پروژه های مشارکتی در شهرها ، نقش شهرداری ها را تسهیلگر عنوان کرد که می‌توانند با در اختیار نهادن زیرساخت‌های موجود و پیگیری جهت رفع موانع در اجرای طرح‌های مشارکتی تسهیل و تسریع نمایند.
احداث سامانه زباله سوز ، مرکز تبدیل زباله به کمپوست ، پیگیری سهم شهرداری‌ها از ارزش افزوده ، نشست با مسئولین بیمه تامین اجتماعی جهت تعامل با شهرداری‌ها ، برگزاری جلسه مشترک شهرداران با نظام مهندسی ، تاکید بر برگزاری کلاس‌های آموزشی و حضور کارشناسان شهرداری‌ها در این دوره‌ها ، تهیه طرح جامع ترافیک توسط شهرداری‌ها و مناسب‌سازی معابر از جمله مواد دیگر مطرح شده توسط وی در این نشست بود.
درویش پور در پایان سخنان خود بر جلوگیری از ساخت و سازهای غیرمجاز و اجرای طرح تفصیلی تاکید کرد و شهرداران حاضر در این جلسه نیز به بیان مشکلات و پیشنهادات خود در حوزه شهری خود پرداختند.
مهندس یگانه شهردار هشتگرد نیز ضمن خیرمقدم به حاضرین ، بحران زباله را یکی از مشکلات مبتلا به تمامی شهرداری‌ها دانست و خواستار توجه بیشتری به این موضوع شد.
وی گفت شهرداری هشتگرد با دارا بودن ملکی به مساحت ۱۰ هکتار در سالیان گذشته موضوع
 دفن زباله را راسا مدیریت کرده و بنابر تصمیمات اتخاذ شده بالادستی به ناچار زباله جمع‌آوری شده روزانه را که بیش از ۶۰تن می‌باشد طی سال‌های اخیر به مرکز دفن حلقه دره کرج منتقل می‌کند که علاوه بر هزینه‌های بالای حمل می‌بایست هزینه‌هایی را نیز جهت دفن پرداخت نماید.
شهردار هشتگرد به مذاکرات صورت گرفته با بخش خصوصی در خصوص تولید کمپوست از زباله و کاهش چشمگیر هزینه های شهرداری در این زمینه اشاره کرد و برگزاری چندین جلسه مشترک با شهرداری‌های شهرستان های ساوجبلاغ و نظرآباد را از جمله اقدامات صورت گرفته طی ماه‌های اخیر دانست.
شهردار هشتگرد وجود شهرک صنعتی در این شهر را فرصتی مناسب برای منطقه توصیف کرد که علاوه بر اشتغالزایی با تعامل با مدیریت شهری در سنوات گذشته و نیز قبل از اصلاح قانون مالیات بر ارزش افزوده منافع خوبی برای شهر داشته است لیکن با اصلاح قانون ارزش افزوده و توزیع استانی آن ، آلایندگی و مشکلات زیست محیطی این شهرک برای شهر هشتگرد تحمیل شده و شهرداری از ارزش افزوده دریافتی از آن بی‌نصیب می‌باشد و نیاز است تا موضوع از طریق استانداری و سایر مبادی ذیربط پیگیری و رفع شود. مهندس ورزشی فرماندار ساوجبلاغ در ادامه این نشست به پرداخت مالیات بعضی از صنایع ساوجبلاغ به استان تهران پرداخت.
سرپرست فرمانداری ساوجبلاغ گفت:مالیات برخی از شرکت‌های شهرستان در تهران دریافت می‌شود ، باید به گونه‌ای برنامه‌ریزی شود تا مالیات شرکت‌هایی که در تهران دفتر دارند در این شهرستان واریز شود تا ارزش افزوده آن نصیب شهرداری‌های ساوجبلاغ شود.