کالاهای صادراتی از مرزهای کردستان به مقصد ۱۸ کشور جهان ارسال شد

ناظر گمرکات کردستان:

ناظر گمرکات کردستان گفت: کالاهای صادراتی از مرزهای کردستان به مقصد ۱۸ کشور جهان ارسال شده است.فرامرز امیدی در گفت‌وگو با مهر اظهار کرد: در چهار ماهه نخست سال ۱۴۰۳ حجم مبادلات تجاری گمرکات کردستان در مجموع به میزان یک میلیون و ۷۹۲ هزار و ۸۰۶ تن به ارزش بیش از ۲ میلیارد و ۱۷ میلیون و ۶۹۶ هزار دلار بوده است که در مقایسه با مدت مشابه در سال گذشته از نظر وزنی رشد ۳۶ درصدی و به لحاظ ارزش دلاری رشد ۱۰ درصدی را نشان می‌دهد.

کالاهای صادراتی از مرزهای کردستان به مقصد ۱۸ کشور جهان ارسال شد

ناظر گمرکات کردستان گفت: کالاهای صادراتی از مرزهای کردستان به مقصد ۱۸ کشور جهان ارسال شده است.فرامرز امیدی در گفت‌وگو با مهر اظهار کرد: در چهار ماهه نخست سال ۱۴۰۳ حجم مبادلات تجاری گمرکات کردستان در مجموع به میزان یک میلیون و ۷۹۲ هزار و ۸۰۶ تن به ارزش بیش از  ۲ میلیارد و ۱۷ میلیون و ۶۹۶ هزار دلار بوده است که در مقایسه با مدت مشابه در سال گذشته از نظر وزنی رشد ۳۶ درصدی و به لحاظ ارزش دلاری رشد ۱۰ درصدی را نشان می‌دهد.
وی تصریح کرد در این مدت مقدار ۵۲۵ هزار و  ۲۷۶ تن انواع کالا به ارزش ۲۴۸ میلیون و ۹۹۰ هزار و ۱۵۵ دلار از گمرکات استان به خارج از کشور صادر شده است.
وی بیان کرد: از این میزان صادرات ۴۰۱ هزار و ۶۱ تن آن به ارزش ۱۵۷ میلیون و ۸۴۸ هزار و  ۵۱۰ دلار نزد گمرکات استان اظهار و ترخیص شد.
این مسئول گمرکی در ادامه ۱۰ قلم اول صادراتی از مرزهای استان را گوجه فرنگی، تراکتور کشاورزی، هندوانه، انواع بستنی، سیب درختی، مرغ منجمد گوشتی، تخم مرغ خوراکی، گوجه فرنگی گلخانه ای، شیرخشک و گرانول پلی اتیلن سبک برشمرد.
امیدی تصریح کرد: این کالاها به مقصد ۱۸ کشور جهان شامل عراق، افغانستان، سوریه، ترکیه، روسیه، ازبکستان، ونزئولا، قرقیزستان، بلغارستان، امارات، قزاقستان، تاجیکستان، هند، ترکمنستان، پاکستان، گرجستان، ایتالیا و قطر ارسال شده است.
ناظر گمرکات کردستان به کالاهای ترخیصی از گمرکات تحت نظارت اشاره کرد و افزود: میزان واردات قطعی و ورود موقت از این گمرکات در طول چهارماهه اول سال ۱۴۰۳ مجموعاً مقدار ۷۶ هزار و۳۰ تن انواع کالا به ارزش ۲۴۱ میلیون و ۸۸۵ هزارو ۱۵۸ دلار بوده که سهم واردات قطعی ۸ هزار و ۹۷ تن به ارزش بیش از ۶۲ میلیون و ۹۵۰ هزار دلار است.
وی اضافه کرد: مجموع واردات و ورود موقت از نظر ارزش ۴۹ درصد و به لحاظ وزنی ۱۲۵ درصد رشد داشته است.امیدی در ادامه گریزی به کالاهای وارداتی زد و گفت: عمده کالاهای وارداتی عبارت است از شمش طلا، شمش آلومینیوم، کالاهای واسطه‌ای، ماشین آلات و قطعات خط تولید، مواد اولیه و اقلام مصرفی مورد نیاز مرزنشینان که از کشورهای عراق، امارات متحده عربی، اتریش، چین، ایتالیا، آلمان، و ترکیه به کشور وارد و در کوتاه‌ترین زمان ممکن ترخیص شده‌اند.وی افزود: در همین مدت تشریفات گمرکی یک میلیون و ۱۷۱ هزار و ۶۵۵ تن انواع کالای ترانزیتی به ارزش بالغ بر یک میلیارد و ۴۳۹ میلیون و ۴۸۴ هزار دلار از گمرک باشماق صورت گرفته است.
وی اضافه کرد: مقدار ۹۹۴ هزار و ۹۳۳ تن کالاهای ترانزیتی به ارزش افزون بر ۶۵۳ میلیون و  ۳۸۲ هزار دلار طی ترانزیت مبدا به کشور ورود شده که نسبت به مدت مشابه سال قبل از نظر وزنی ۱۰۷ درصد و به لحاظ ارزشی ۴۷ درصد رشد داشته است.