افرایش قیمت مسکن با ورود خارجی ها به ایران!

وقتی مشکلات براقتصاد حاکم نباشد و مدیریت جزیره ای دربعضی از امور تجاری و اداری جاری باشد، طبیعی است که فضا برای سواستفاده گری های ریز و درشت فراهم می گردد.

افرایش قیمت مسکن با ورود خارجی ها  به ایران!

وقتی مشکلات براقتصاد حاکم نباشد و مدیریت جزیره ای دربعضی از امور تجاری و اداری جاری باشد، طبیعی است که فضا برای سواستفاده گری های ریز و درشت فراهم می گردد.
دور زدن قانون و تفسیر به رای کردن قوانین در چنین فضایی رخ می دهد و طمع برای کسب سود بیشتر افراد را وا می دارد تا بدون در نظرگرفتن اخلاقیات و منافع ملی بسیاری از مسائل را نادیده بگیرند.
امروز در برخی مناطق جنوب و شمالی کشور شاهد خرید ملک توسط خارجی ها هستیم.
این مسئله به قدری و حاد و جدی است که دبیر کارگروه تنظیم و کنترل بازار املاک و مستغلات وزارت راه و شهرسازی نسبت به ورود خارجی‌ها به بازار مسکن ایران که منجر به افزایش قیمت ملک و زمین شده، هشدار داده و می گوید: بومیان خوزستان در استان ملک و زمین نمی‌خرند چراکه دیگر زمینی نیست و اراضی مرغوب از سوی خارجی‌ها خریداری شده است، اگر هم باشد قیمت آن به شدت افزایش پیدا کرده چراکه تقاضای خارجی‌ها قیمت‌ها را بالا برده است.
در چابهار نیز وضعیت قیمت زمین و مسکن به همین شکل است و به سبب ورود خارجی ها به این بازار نرخ ها بالا رفته و شرایط را برای بومیان سخت کرده است.
وضعیت در شمال کشور از این هم بدتراست و امروز برخی مشاورین املاک به صورت اختصاصی فایل های خود را برای مشتریان خارجی ارسال می کنند و مبلغ معامله را با ارز انجام می دهند.
به طور قطع با ورود سرمایه گذار خارجی به کشورمان مخالف نیستیم، اما سرمایه‌گذاری آن‌ها باید در بخش  تولید مسکن باشد، نه بازار مسکن!
متأسفانه خرید ملک از سوی خارجی‌ها با ترفند‌های دور زدن قانونِ ممانعت فروش زمین، ملک و مسکن به خارجی‌ها منجر به ایجاد بی نظمی در شبکه توزیع در برخی شهرهای کشور و باعث افزایش قیمت‌ها در این بازار گردیده است.
ضرورت ورود دستگاه های نظارتی و ساماندهی قوانین و رفع ابهامات موجود در تفسیر آن امری ضروری است. چرا که وقتی یک فرد خارجی برای خود زمین یا ملکی را خریداری کند به منزله اختیار یک پایگاه برای خود می باشد که درون آن یا به پشتوانه آن می تواند بسیاری از امور اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و حتی امنیتی مداخله داشته  باشد.
در قضیه مسکن می بینیم که در برخی شهرها به سبب ورود خارجی ها قیمت ها به گونه ای باور نکردنی نرخ گذاری می شود درحالی که اثرات آن بر سایر مناطق و به طورکلی بازار مسکن اثر گذار خواهد شد.
مشخص است که یک خارجی برای خرید ملک در ایران اهداف و یا برنامه ریزی دارد اما جالب است که ما برای حفظ املاک و اراضی ملی برنامه خاصی نداریم!