سرزمینی که کشاورزی آن ۹۰۰۰ سال قدمت دارد

سفره سبز و سرخ و طلایی؛

به هر گوشه لرستان که نگاه کنید تاچشم کار می‌کند مزارع و باغات سفره‌ای سبز و سرخ و طلایی گسترانده‌اند، سخاوت زمین و نگاه آبی آسمان کشاورزی را در این دیار رونق داده است.

سرزمینی که کشاورزی آن ۹۰۰۰ سال قدمت دارد

به هر گوشه لرستان که نگاه کنید تاچشم کار می‌کند مزارع و باغات سفره‌ای سبز و سرخ و طلایی گسترانده‌اند، سخاوت زمین و نگاه آبی آسمان کشاورزی را در این دیار رونق داده است.
لرستان یکی از استان‌های پرآب کشور است، حدود ۱۲ میلیارد مترمکعب آب در رودخانه‌های این استان جاری است، پنج میلیارد مترمکعب از آن در بخش کشاورزی، شرب و صنعت مصرف می‌شود و مابقی آن از استان خارج می‌شود، باید تلاش کرد که این منابع آبی در استان مدیریت و کنترل شود و در حوزه کشاورزی که یکی از شاخص‌های توسعه لرستان به‌حساب می‌آید، از آن استفاده کرد.
 قدمت ۹ هزارساله کشاورزی در لرستان
لرستان توانمندی‌های زیادی در حوزه کشاورزی دارد، رتبه اول در تولید انجیر سیاه، رتبه دار در تولید حبوبات، گندم، جو، پرورش ماهیان سردابی و… از جمله این توانمندی‌ها به‌حساب می‌آید.
کشاورزی در استان لرستان حدود ۹ هزار سال قدمت دارد، از طرف دیگر لرستان استانی چهارفصل است، بارش در استان لرستان نسبتاً زیاد است و شمال و با جنوب این استان تفاوت آب‌وهوایی با همدیگر دارد و محصولات مختلفی می‌تواند در این استان کاشته شود.
این چهارفصل بودن لرستان و همچنین قدمت ۹ هزارساله کشاورزی در این استان، نشان‌دهنده این بوده که لرستان می‌تواند ظرفیت زیادی برای گردشگری کشاورزی داشته باشد، بنابراین حیف است که نشود از این ظرفیت استفاده کرد.
 از گندم‌های طلایی تا سیب‌های سرخ و انگورهای خوشه‌ای
گندم طلایی، جو پر برکت، نخود خوش‌طعم و عدس، سبزینه‌ای است که سفره‌های ایرانیان را رنگین می‌کنند از جمله محصولات ارزشمندی هستند که در زمین‌های حاصلخیز لرستان کشت می‌شوند.
باغات میوه لرستان نیز جلوه‌ای دل‌انگیز به این استان بخشیده‌اند، سیب‌های سرخ و آبدار، گلابی‌های شیرین، انگورهای خوشه‌ای و انارهای ترش‌وشیرین از جمله میوه‌هایی هستند که در باغات این استان به بار می‌نشینند.
دامداری نیز یکی از فعالیت‌های مهم کشاورزی لرستان است، علاوه‌برآن گیاهان دارویی نیز در این استان به‌وفور یافت می‌شوند، لرستان با داشتن پتانسیل‌های فراوان در بخش کشاورزی می‌تواند به قطب تولید محصولات کشاورزی ارگانیک در کشور تبدیل شود.
با حمایت از کشاورزان و سرمایه‌گذاری در بخش کشاورزی می‌توانیم شاهد شکوفایی بیشتر این استان و افزایش تولید محصولات کشاورزی باکیفیت باشیم.
 تولید بی‌سابقه گندم در لرستان
سید عماد شاهرخی رئیس سازمان جهاد کشاورزی لرستان دراین‌رابطه در گفت‌وگو با مهر، اظهار داشت:تعبیر زیبایی دررابطه‌با استان لرستان وجود دارد، آن هم این است که «لرستان ایران کوچکی است که کویر ندارد».
وی با بیان اینکه لرستان بسیار سرسبز با بارندگی خوب، به‌ویژه در دو سال اخیر است، عنوان کرد:
به لطف خدا و رعایت مؤلفه‌های لازم در بخش کشاورزی، سال قبل ۵۱۰ هزار تن گندم را تحویل اداره کل غله دادیم و بیش از چهار برابر سال قبل از آن، این عدد در تاریخ کشاورزی لرستان بی‌سابقه بوده است.
رئیس سازمان کشاورزی لرستان، افزود: امسال پیش‌بینی این است که این عدد به حدود ۵۳۰ هزار تن برسد.
شاهرخی در ادامه سخنان خود با بیان اینکه ۲۴۳ هزار هکتار مبارزه با علف‌های هرز را داشته‌ایم، افزود: همچنین حدود ۱۱۷ هزار هکتار مبارزه با بیماری سن داشته‌ایم.
وی گفت:همچنین ۱۴ هزار هکتار مبارزه با بیماری زنگ زرد گندم داشته‌ایم.
 استقبال کشاورزان لرستانی از  دانش فنی کارشناسان
رئیس سازمان جهاد کشاورزی لرستان با تأکید بر اینکه امسال حدود ۱۳ هزار تن در هکتار گندم آبی برداشت کرده‌ایم، افزود: همچنین هفت هزار تن در هکتار برداشت گندم دیم داشته‌ایم.
شاهرخی با بیان اینکه بیش از ۷۰ درصد اراضی لرستان دیم است، بیان داشت:ادوات جدیدی را  به حوزه کشاورزی استان در راستای رواج کشاورزی حفاظتی وارد کرده‌ایم.
وی با اشاره به اینکه امروز کشاورزان ما از یک سطح علمی برخوردار شده‌اند و از اینکه کارشناسان ما در مزارع حضور پیدا کنند استقبال می‌کنند، گفت: اگر بتوانیم دانش فنی را بر سر مزارع ببریم، می‌تواند تحول و جهش در تولیدات بخش کشاورزی به وجود آورد.
 تولیدات کشاورزی لرستان ۶ برابر شد
رئیس سازمان جهاد کشاورزی لرستان در ادامه سخنان خود با بیان اینکه در ابتدای انقلاب میزان تولیدات کشاورزی لرستان ۵۰۰ هزار تن بود، تصریح کرد: امروز این عدد به سه میلیون و ۲۰۰ هزار تن رسیده است.
شاهرخی، گفت:تولید محصولات کشاورزی در لرستان بیش از شش برابر شده است.
وی با بیان اینکه اراضی کشاورزی لرستان افزایش پیدا نکرده؛ اما به دلیل افزایش بهره‌وری تولیدات استان افزایش پیدا کرده است، گفت: بخش کشاورزی نیازمند مساعدت همه مسئولان است و هر چقدر در این بخش سرمایه‌گذاری کنیم، کم است.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی لرستان با بیان اینکه طی دو تا سه سال اخیر ۲۹۰ واحد غیرفعال در بخش کشاورزی به چرخه تولید اضافه شدند، گفت: الان علی‌رغم اینکه ۱۹۰ واحد را فعال کرده‌ایم، ۵۰۰ واحد با سرمایه‌گذار سه همت را داریم که نیازمند تسهیلات هستند تا بتوانیم آنها را به چرخه تولید بیاوریم.
 قابلیت صادراتی انجیر، انار و سیب لرستان
شاهرخی با اشاره به تولیدات حوزه گوشت قرمز در لرستان، عنوان کرد: در حال حاضر میزان تولید گوشت قرمز در استان ۳۳ هزار تن است، مصرف استان ۲۳ هزار تن است.
وی افزود: در حال حاضر ۱۰ هزار تن مازاد بر مصرف تولید گوشت قرمز در استان داریم که در اختیار سایر استان‌ها قرار می‌دهیم.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی لرستان با اشاره به ظرفیت‌های لرستان در حوزه باغبانی، افزود: نظیر محصول انجیر سیاه شهرستان پلدختر لرستان را در خاورمیانه نداریم.
شاهرخی گفت: ۷۰ درصد انار تنگ «سیاب» شهرستان کوهدشت لرستان نیز قابلیت صادرات دارد.
وی با بیان اینکه بیش از ۷۰ درصد سیب‌درختی بروجرد نیز درجه یک بوده و قابلیت صادرات دارد، عنوان کرد: به دنبال این هستیم که لرستان را به پایتخت گیاهان دارویی تبدیل کنیم.
 لرستان قطب تولید نخود و لوبیای کشور
رئیس سازمان جهاد کشاورزی لرستان با اشاره به کشت ۷۰ هزار هکتار محصول نخود در لرستان، تصریح کرد: همچنین ۱۴ هزار هکتار سطح زیر کشت محصول لوبیای استان است.
شاهرخی، تأکید کرد: لرستان قطب تولید نخود و لوبیای کشور است.
وی ادامه داد:نیاز است در حوزه صنایع تبدیل و تکمیلی این دو محصول سرمایه‌گذاری انجام شود تا با برند لرستان به بازار عرضه شوند.
بنابراین گزارش، به هر گوشه لرستان که نگاه کنید تاچشم کار می‌کند مزارع و باغات سفره‌ای سبز و سرخ و طلایی گسترانده‌اند، سخاوت زمین و نگاه آبی آسمان کشاورزی را در این دیار رونق داده است تا قدمت مزرعه در این سرزمین به ۹ هزار سال برسد.