آب در آسیاب تنش؛ مازندران دغدغه آب دارد

کاهش بارندگی ها، برداشت بی رویه از سفره های آب زیرزمینی و هدر رفت آب های سطحی آژیر تنش آبی را در مازندران به صدا درآورده است.

آب در آسیاب تنش؛ مازندران دغدغه آب دارد

*رضا شریعتی
کاهش بارندگی ها، برداشت بی رویه از سفره های آب زیرزمینی و هدر رفت آب های سطحی آژیر تنش آبی را در مازندران به صدا درآورده است.
در سال‌های اخیر کاهش بارندگی در سطح کشور، تنش‌های آبی را در استان‌های مختلف به وجود آورده است، در این میان اگرچه مازندران به لحاظ وضعیت آب و هوایی، شرایط بهتری نسبت به دیگر استان‌ها دارد اما اینجا هم با کمبود آب مواجه هستیم و در برخی شهرستان‌ها تنش آبی داریم.
میزان منابع آب‌های سطحی مازندران
چهار میلیارد مترمکعب تخمین زده می‌شود که سه میلیارد و ۷۰۰ میلیون مترمکعب آب در بخش شرب و کشاورزی مصرف می‌شود.با این حال استان مازندران جزو استان‌هایی است که دارای تنش آبی است و کم آبی در آن آزاردهنده است.
مدیرعامل آب و فاضلاب مازندران در گفت‌وگو با مهر گفت:شرایط استان شرایط خاصی است وقتی کتابچه تنش آبی را در شهر و استان ایجاد کردیم دیدیم اعلام این دغدغه به دست من و همکارانم به تنهایی ممکن نیست.
بهزاد برارزاده با بیان اینکه در مازندران باور نداشتند که تنش آبی داریم اظهار کرد: در گذشته در وزارت نیرو برای تنش آبی سه میلیارد تومان اعتبار می‌گرفتیم اما امروز بالغ بر ۸۰۰ میلیارد تومان پیمانکار داریم.
برارزاده با بیان اینکه از محل تنش آبی کشور اعتباراتی به استان مازندران داده شد و از محل محرومیت زدایی و صندوق توسعه برای مناطق کمتر توسعه یافته فراتر از اعتبارات استانی اعتبار گرفتیم، گفت: از بنیاد برکت، بنیاد مستضعفان، بنیاد علوی، محل وظایف اجتماعی نفت، بنیاد خیرین آب رسان  و ...همه درگاه‌های اعتباری را به مازندران آوردیم و اکنون این مسئله جا افتاد که مازندران دغدغه آب دارد.
 کمبود ۱۳۵۰ لیتر در ثانیه‌ای آب
مدیرعامل آب و فاضلاب مازندران با بیان اینکه مازندران هزار و ۳۵۰ لیتر در ثانیه کمبود آب دارد؛ اظهار کرد:ما اعلام کردیم مازندران ۲۱ هزار کیلومتر شبکه داریم که ۵ هزار و ۳۰۰ کیلومترش فرسوده است. مازندران نگین سبز کشور است و در این استان دغدغه زیرساخت داریم که اعتبار ملی می‌خواهد.
 نقش تنش آبی در بخش کشاورزی
تنش آبی مازندران و کم آبی در حالی است که امسال نیز ۱۰۰ هزار هکتار از شالیزارهای مازندران به زیرکشت دوباره برنج رفته است، این درحالی که متولیان آب منطقه‌ای تاکید می‌کنند، فرونشست زمین به دلیل برداشت بی رویه سفره‌های آب زیرزمین در استان و تنش آبی تهدیدکننده شده است.
حیدر داودیان مدیرعامل اب منطقه‌ای مازندران در نشست با رسانه‌ها به مساله تنش آبی در استان اشاره کرد و ادامه داد: در سال قبل حدود ۱۰ هزار هکتار از اراضی به دلیل کم آبی دچار آسیب شدند و در سال جدید وضعیت بسیار خوب است و میانگین بارندگی بیش از ۶۴۰ میلی متر که فراتر از میانگین است و سال نرمالی را داشتیم.
وی افزود:در آورد رودخانه‌ها با چالش و کاهش روبرو هستیم که ناشی از تغییر اقلیم سال‌های اخیر است و توسعه در بالادست رودخانه‌ها نیز از دیگر مسائل است.داودیان گفت:برداشت بی رویه آب‌های زیرزمینی سیب فرونشست زمین می‌شود و امکان برگشت منابع وجود ندارد.
با توجه به شرایط کمبود آب، کشاورزی بودن مازندران و خشکسالی و گردشگر پذیر بودن مازندران، جمعیت غیردائم، ورود مهاجران و حجم آب مصرفی این حجم از گردشگران که برای استراحت به مازندران می‌آیند مدیریت مصرف آب ضرورتی انکارناپذیر است.