کفر همسایه روسیه از تحریم‌های غرب درآمد

قزاقستان در اعمال تحریم‌های هدف گیرنده روسیه، حد و حدود جدیدی قائل شده و قصد دارد منافع اقتصادی خود را در اولویت قرار دهد.

قزاقستان در اعمال تحریم‌های هدف گیرنده روسیه، حد و حدود جدیدی قائل شده و قصد دارد منافع اقتصادی خود را در اولویت قرار دهد.
به گزارش ایسنا، سریک جومانگارین، معاون نخست وزیر و وزیر بازرگانی و یکپارچگی قزاقستان اعلام کرد اگر تحریم‌ها بر شرکت‌های داخلی که به عنوان کارفرمایان اصلی در حوزه‌های خود عمل می‌کنند، تاثیر بگذارد، این کشور آسیای مرکزی، کورکورانه به تحریم‌ها عمل نخواهد کرد.او در مصاحبه‌ای در آستانه، پایتخت قزاقستان گفت: اجازه نمی‌دهیم تولیدکنندگان خودمان از تجارت منع شوند.
این تغییر آشکار در لفاظی، نشان دهنده مانور قزاقستان است که به عنوان بزرگترین کشور محصور در خشکی جهان، به دنبال دسترسی به بازارهای جهانی برای صادرات کالاها و محصولات کشاورزی است. اما چالش‌ها، با تبدیل شدن روسیه و ایران به کشورهایی که تحت بیشترین تحریم‌ها در جهان قرار دارند، تشدید شده و قزاقستان برای تسهیل حمل کالاهای ممنوعه، زیر ذره‌بین غرب قرار دارد.
اگرچه قزاقستان با کمپین تحریم‌های غرب به سرکردگی آمریکا بر سر عملیات نظامی کرملین در اوکراین، مخالفت کرده است، مقامات ارشدی مانند جومانگارین سابق بر این، محدودیت‌ها را در انظار عمومی به چالش نمی‌کشیدند.
به گفته جومانگارین، قزاقستان به ممنوعیت فروش بلبرینگ‌ها  که کاربرد دوگانه نظامی و غیرنظامی دارند نپیوسته است، زیرا یک کارخانه داخلی آنها را با مشخصاتی تولید می‌کند که به طور سنتی فقط در اروپای شرقی و کشورهای شوروی سابق استفاده می‌شود.
دولت‌های غربی می‌گویند بلبرینگ‌ها از جمله کالاهای میدان جنگ با اولویت بالا هستند که برای صنعت دفاعی روسیه ضروری به شمار می‌روند.