شناسایی آبله میمونی در همسایگی ایران

معاون فنی مرکز مدیریت بیماری های واگیر وزارت بهداشت عنوان کرد؛

معاون فنی مرکز مدیریت بیماری های واگیر وزارت بهداشت با اشاره به شناسایی مواردی از آبله میمونی در پاکستان، از عدم شناسایی این بیماری در ایران خبر داد.

شناسایی آبله میمونی در همسایگی ایران

معاون فنی مرکز مدیریت بیماری های واگیر وزارت بهداشت با اشاره به شناسایی مواردی از آبله میمونی در پاکستان، از عدم شناسایی این بیماری در ایران خبر داد.
به گزارش مهر، بابک عشرتی، با بیان اینکه آبله میمونی یک بیماری پوستی است که علائم آن در ابتدا تب و بدن درد و در ادامه ظاهر شدن لکه‌های قرمز رنگ بر روی بدن است، گفت: لکه‌های قرمز رنگ ناشی از آبله میمونی اول بر روی صورت و بعد بر روی گردن، بدن و دست‌ها ظاهر می‌شود و این ضایعات حالت تاولی همانند آبله مرغان به خود می‌گیرند.
وی افزود: اندازه ضایعات پوستی آبله میمونی از تاول‌های آبله مرغان بزرگ‌تر است و مقداری نیز غدد لفناوی گردن متورم می‌شود. راه انتقال آبله میمونی بیشتر از طریق تماس با پوست است و اگر ترشحات ضایعات تاولی با پوست تماس داشته باشد، این بیماری منتقل می‌شود.
عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران بهترین راه پیشگیری از ابتلاء به آبله میمونی را جدا کردن و حفظ فاصله بیماران از افراد سالم دانست و گفت: جدا کردن بیماران به ویژه در زمان ظاهر شدن ضایعات پوستی بر بدن، بسیار مهم است چراکه بیشترین احتمال انتقال بیماری در همین زمان است.
وی با اشاره به انتشار آبله میمونی از کشورهای آفریقایی و عدم شناسایی بیماران مبتلا به آبله میمونی در کشور، یادآور شد: در موج قبلی این بیماری که دو سال قبل بود، در ایران نیز یک مورد بیمار آبله میمونی که از خارج از کشور آمده بود را گزارش کردیم اما موج جدید این بیماری عمدتاً در کشورهای آفریقایی است اما سه مورد ابتلاء به این بیماری در پاکستان نیز گزارش شده است.
معاون فنی مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت از افزایش مراقبت‌های بهداشتی در کشورمان به دنبال گزارش موارد ابتلاء به آبله میمونی در پاکستان خبر داد و گفت: به پایگاه‌های مراقبت‌های مرزی در سراسر کشور هشدار داده ایم بیمارانی که از مرزهای شرقی و غربی کشورمان عبور می‌کنند با توجه به علائم آبله میمونی، شناسایی شوند.