جلوگیری از توقف صادرات نفت با تلاش شرکت نفت فلات قاره

در روزهای داغ تابستان امسال کارکنان اقماری شرکت نفت فلات قاره ایران در مناطق عملیاتی با تلاش شبانه‌روزی خود نقش کلیدی در جلوگیری از توقف صادرات نفت داشته‌اند.

جلوگیری از توقف صادرات نفت با تلاش شرکت نفت فلات قاره

در روزهای داغ تابستان امسال کارکنان اقماری شرکت نفت فلات قاره ایران در مناطق عملیاتی با تلاش شبانه‌روزی خود نقش کلیدی در جلوگیری از توقف صادرات نفت داشته‌اند.
به گزارش شانا به‌نقل از شرکت نفت فلات قاره ایران، کارکنان اقماری شرکت نفت فلات قاره ایران در مناطق عملیاتی با تلاش شبانه‌روزی خود نقش کلیدی در مدیریت عملیات اکتشاف، توسعه میدان‌ها، تولید و بهره‌برداری از منابع نفت خام و گاز طبیعی مستقر در حوزه خلیج‌فارس به‌ عهده دارند.
در این میان، بدون اغراق واحد عملیات دریایی یکی از مهم‌ترین واحدهای شرکت نفت فلات قاره ایران در مناطق عملیاتی و دریایی است، به‌گونه‌ای که علاوه بر انجام امور خدماتی، حمل‌ونقل و… خروجی زحمات سایر کارکنان واحدها در مناطق، به‌دست آنان در زمینه صادرات و فروش به بار می‌نشیند.
سهیل جلالی، معاون عملیات دریایی منطقه لاوان، در این زمینه گفت: تربیت یک افسر راهنما، با توجه به اهمیت کار، مستلزم فرایندی چند ساله است و یک افسر عملیات دریایی از نظر تحصیلات با سایر دانش‌آموختگان دانشگاهی وجه تمایز زیادی دارد.
وی افزود: یک افسر راهنما برای اینکه بتواند وظایف محوله را به‌طور اطمینان‌بخشی انجام دهد، به گذراندن دوره‌های دریایی و کارکردن روی کشتی‌ها طبق قوانین و استانداردهای بین‌المللی حداقل به‌مدت ۱۲ سال نیاز دارد و پس‌ از آن نیز برای به‌دست ‌آوردن تجربه کافی لازم است حدود
 دو سال به‌عنوان کارآموز همراه پایلوت‌های متخصص و باسابقه، روی نفتکش‌ها عملیات پهلودهی و جداسازی را انجام دهد تا بتواند به‌تنهایی از عهده این کار مهم و خطیر برآید. بنابراین می‌توان با این توضیحات هزینه‌های زیادی را که در طول سال‌ها صرف تربیت یک افسر راهنمای مجرب و از همه لحاظ مطمئن می‌شود، حدس زد.
معاون عملیات دریایی منطقه لاوان با اشاره به خلاصه‌ای از وظایف یک پایلوت، گفت: یک افسر راهنما با رسیدن نفتکش در موقعیت و نقطه پایلوت‌گیری حضور می‌یابد و پس از ملحق‌شدن به آن، کشتی را از ناخدای نفتکش تحویل می‌گیرد و از آن به بعد فرماندهی نفتکش مورد نظر را به عهده دارد تا زمانی که به‌شکلی کاملاً ایمن آن را به اسکله یا پایانه نفتی پهلودهی یا جداسازی کند.
سهیلی ادامه داد: این افسران باید برای ارتباط با کارکنان نفتکش‌ها و یدک‌کش‌ها با زبان انگلیسی آشنایی کامل داشته باشند تا عملیات دچار هیچ‌گونه خللی نشود. حساسیت کار ایجاب می‌کند همه احتیاط‌های لازم و شرایط محیط و دریا را هم‌زمان بسنجند و تصمیم‌های لازم را اتخاذ کنند تا خسارتی متوجه اسکله یا کشتی نشود.
وی درباره مهم‌ترین موارد سازمانی و عملیاتی مرتبط با فعالیت‌های عملیات دریایی گفت: انجام اقدام‌های لازم برای راهنمایی نفتکش‌ها و هدایت آن‌ها با کمک یدک‌کش‌ها به‌منظور مهارکردن در اسکله‌های نفتی و گازی و ترمینال SBM لاوان، همچنین انجام عملیات کشتی به کشتی (STS) و جداسازی تانکرها پس از پایان بارگیری یا تخلیه، از مهم‌ترین وظایف این امور است.
معاون عملیات دریایی منطقه لاوان با بیان اینکه این عملیات همچنین شامل پایش شرایط جوی و دریایی و بارگیری نفتکش در طول مدت‌زمان اشغال اسکله به‌منظور حصول اطمینان از رعایت موارد ایمنی مطابق با قوانین ISGOTT به‌منظور جلوگیری از آتش‌سوزی و آلودگی نفتی و خطرهای دیگر است، گفت: این امور افتخار این را دارد که سالانه نفتکش‌های با کاربری‌های مختلف شامل نفت خام، ال‌پی‌جی و فرآورده‌های نفتی با ظرفیت بارگیری‌های مختلف را به اسکله‌های لاوان پهلودهی می‌کند و این موضوع روشنگر نقش چشمگیر و راهبردی واحد عملیات دریایی در پشتیبانی بنادر جنوبی مانند چابهار، بوشهر و بندرعباس در امر سوخت‌رسانی
(گازوییل و بنزین) و صادرات نفت و محصولات پالایشگاهی به بنادر خارجی است.
سهیلی درباره وجه تمایز واحد عملیات دریایی لاوان با دیگر ارگان‌های دریایی کشور گفت: یکی از مهم‌ترین وجه تمایزهای واحد عملیات دریایی لاوان با دیگر ارگان‌های دریایی از قبیل پایانه‌های نفتی خارک و ماهشهر، داشتن انواع مختلف شناورهای فراساحلی برای امور پشتیبانی و لجستیک سکوها و دکل‌های نفتی در حوزه خلیج‌فارس است. این امور با داشتن شناورهای یدک‌کش، آتشخوار و آماده‌باش سکو، خدماتی، تعمیراتی، مسافربری و تدارکاتی و بارج جرثقیل‌دار، تمام امور مربوط به پشتیبانی سکوهای نفتی و دکل‌های حفاری شامل جابه‌جایی نفرات، تأمین آب و سوخت، حمل کامیون‌های مواد غذایی و بار از بنادر نخیلو و لنگه به لاوان، جابه‌جایی دکل‌ها، جابه‌جایی بار از سکوها به لاوان و برعکس را پشتیبانی و نظارت می‌کند و افتخار این امور این است که با کمترین تعداد نیروها شامل رئیس/ معاون، یک افسر راهنمای روزکار و یک افسر راهنمای شب‌کار به‌صورت ۲۴ ساعت در هر شیفت کاری است.
وی درباره نوع کار واحد عملیات دریایی و عمل به مسئولیت‌های اجتماعی در منطقه لاوان توضیح داد: جزیره لاوان دو اسکله نفتی، یک گوی شناور صادرات نفت خام (SBM) و یک اسکله برای پالایشگاه دارد. در اسکله‌های نفتی لاوان عموماً فرآورده‌هایی مانند بنزین، نفت‌کوره، نفتا، میعانات گازی و… بارگیری یا تخلیه می‌شوند که برخی برای صادرات است و برخی مصرف داخلی دارند.
معاون عملیات دریایی منطقه لاوان ادامه داد: در گوی شناور فقط نفت خام بارگیری و صادر می‌شود. ناگفته نماند که افسران راهنما در طول بارگیری نفت خام همواره برای ایمنی و کنترل بارگیری روی نفتکش حضور دارند. پالایشگاه لاوان افزون بر تولید فرآورده‌های مختلف‌، گاز LPG هم صادر می‌کند که باز هم عملیات پهلودهی و جداسازی نفتکش‌های گازی به‌دست پایلوت‌های مجرب شرکت نفت فلات قاره انجام می‌شود.
سهیلی افزود: حضور ۲۴ساعته افسران راهنما در واحد عملیات دریایی منطقه لاوان افزون بر وظایف شرح داده شده، کنترل بندر لاوان، لجستیک و پشتیبانی از سکوهای اقماری سلمان، سلمان گازی، R1، R4 و بلال و همه دکل‌های حفاری مستقر در منطقه است. این عملیات گوناگون با شناورهای استیجاری و با توجه به نوع کار که ممکن است از انواع مختلف مانند یدک‌کش‌های خدماتی – تدارکاتی، مسافربری و تعمیراتی باشند انجام می‌شود.