دلایل شایع معده درد را بشناسید

معده همه گاهی درد می گیرد اما در برخی موارد، بسته به علائم، ممکن است لازم باشد به پزشک مراجعه کنید.

معده همه گاهی درد می گیرد اما در برخی موارد، بسته به علائم، ممکن است لازم باشد به پزشک مراجعه کنید.
به گزارش سلامت نیوز به نقل از وب ام دی، موارد زیر از جمله دلایل شایع معده درد هستند که نیاز به بررسی دقیق متخصص گوارش دارند:
 گاستریت
مایعی که به هضم غذا کمک می کند، اسید زیادی در خود دارد. گاهی اوقات این شیره‌های گوارشی از سد محافظ معده عبور می‌کنند و پوشش آن را تحریک می‌کنند  که به آن گاستریت می‌گویند.
این وضعیت می تواند توسط باکتری ها، استفاده منظم از مسکن هایی مانند ایبوپروفن، الکل زیاد یا استرس ایجاد شود. گاهی اوقات می توانید آن را با داروهای ضد اسید بدون نسخه یا داروهای تجویزی درمان کنید. اما به پزشک مراجعه کنید زیرا ممکن است منجر به خونریزی یا زخم معده شود.
 زخم معده
این موارد زخم های باز روی پوشش معده یا قسمت بالایی روده کوچک شما هستند. شایع ترین علت آن باکتری ها هستند، اما باز هم، استفاده طولانی مدت از آسپرین، ایبوپروفن و سایر مسکن ها می تواند در بروز آن نقش داشته باشد.
 ویروس شکمی
این وضعیت که همچنین به عنوان آنفولانزای معده شناخته می شود، یک عفونت ویروسی در روده است.
ممکن است اسهال آبکی، گرفتگی عضلات یا حالت تهوع داشته باشید و ممکن است استفراغ کنید.
ممکن است آن را از فردی که بیمار است یا غذای آلوده دریافت کنید. هیچ درمانی بری آن وجود ندارد، اما معمولاً خود به خود از بین می رود. اگر تب دارید، دچار استفراغ، کم آبی یا خون در استفراغ یا مدفوع خود هستید، به پزشک مراجعه کنید.
 مسمومیت غذایی
باکتری ها، ویروس ها و انگل های موجود در غذا باعث ایجاد این بیماری می شوند. ممکن است اسهال، حالت تهوع و استفراغ داشته باشید. این وضعیت معمولاً خودبه‌خود بهبود می‌یابد، اما در صورت کم‌آبی شدید بدن، مشاهده خون در استفراغ یا مدفوع، یا اسهال شدید یا بیش از 3 روز به پزشک مراجعه کنید.
 آپاندیسیت
آپاندیس شما عضوی انگشتی شکل است که در ابتدای روده بزرگ در قسمت پایین سمت راست شکم شما قرار دارد.
مشخص نیست که آپاندیس چه نقشی در بدن دارد، اما زمانی که ملتهب می شود، معمولاً عفونی است و باید خارج شود. در صورت ترکیدن، می تواند باکتری را در بدن پخش کند. درد اغلب از ناف شما شروع می شود و به پایین و سمت راست گسترش می یابد. اگر فکر می کنید ممکن است آپاندیسیت داشته باشید، فوراً به پزشک مراجعه کنید.
 حمله کیسه صفرا
این وضعیت زمانی اتفاق می‌افتد که سنگ‌های صفراوی لوله‌ها یا مجاری را که بین کبد، پانکراس، کیسه صفرا و روده کوچک شما قرار دارند، مسدود می‌کنند.شایع ترین علامت این وضعیت درد شکم است اگر شدید باشد یا بیش از چند ساعت طول بکشد، با پزشک تماس بگیرید.
و ... .