خطرات چاقی دوران مدرسه در بزرگسالی

کارشناس تغذیه هشدار داد؛

چاقی دوران مدرسه با پیامدهای بلندمدت سلامت از جمله افزایش خطر بیماری‌های قلبی عروقی و آترواسکلروز همراه است.

چاقی دوران مدرسه با پیامدهای بلندمدت سلامت از جمله افزایش خطر بیماری‌های قلبی عروقی و آترواسکلروز همراه است.
به گزارش مهر، لیلا فرزاد کارشناس مسئول گروه بهبود تغذیه معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی ایران، با اشاره به اهمیت تغذیه در ارتقای سطح سلامت و پیشگیری از بیماری‌های مزمن، گفت:امروزه مشکل اضافه وزن و چاقی به صورت یک معضل جهانی مطرح می‌شود و رژیم‌های غذایی ناسالم و سبک زندگی بی تحرک، از علل اصلی بروز آن است، به طوری که از سال ۱۹۸۰ تا به حال چاقی به دو برابر رسیده است.
وی افزود:شیوع اضافه وزن و چاقی در سال ۱۹۷۴ در کودکان ۲ تا ۱۹ سال ۵.۱ درصد و در سال ۲۰۱۰ به ۱۶ درصد رسیده و به ازای هر ۱۰ کودک یک نفر مبتلا به اضافه وزن و چاقی در جهان است.فرزاد ادامه داد:در کشور ما نیز توقف روند چاقی و دیابت، از اهداف راهبردی در سند ملی تغذیه و امنیت غذایی و سند ملی بیماری‌های غیر واگیر تا سال ۱۴۰۴ در نظر گرفته شده است. بر اساس نتایج پیمایش ملی "کاسپین ۵" در سال ۱۳۹۴، حدود ۲۰ درصد دانش آموزان ۷ تا ۱۸ سال دچار اضافه وزن و چاقی هستند و چاقی شکمی در ۲۱ درصد این گروه سنی وجود دارد.
وی افزود: خطر ابتلاء به چربی خون بالا، پرفشاری خون، مقاومت به انسولین و دیابت نوع ۲ نیز در نوجوانان چاق بیشتر است و چاقی دوران مدرسه با پیامدهای بلند مدت سلامت از جمله افزایش خطر بیماری‌های قلبی عروقی و آترواسکلروز در سنین بالاتر مرتبط است. همچنین در مردانی که در نوجوانی دچار اضافه وزن بوده اند، خطر سرطان کولورکتال و نقرس و در زنانی که در نوجوانی دچار اضافه وزن بوده اند، خطر آرتریت بیشتر است.