۵۰۰ دستگاه آمبولانس تا مهر وارد چرخه فعالیت می شوند

به مناسبت روز اورژانس مطرح شد؛

رئیس سازمان اورژانس کشور از نیاز حدودا ۳۰۰۰ دستگاه آمبولانس فرسوده در کشور به جایگزینی خبر داد.

رئیس سازمان اورژانس کشور از نیاز حدودا ۳۰۰۰ دستگاه آمبولانس فرسوده در کشور به جایگزینی خبر داد.
به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، سیستم اورژانس پیش بیمارستانی در سال ۱۳۵۴ در ایران راه‌اندازی شد.در حادثه دردناک فرو ریختن سقف سالن انتظار فرودگاه مهرآباد به‌دلیل ارتعاشات ناشی از سر و صدای موتور جت‌های غول پیکر در سال ۱۳۵۲ ،  ۱۶ نفر کشته و ۱۱ تن مجروح شدند.
این حادثه به دلیل انعکاس وسیع در رسانه‌های داخلی و خارجی در آن سال، در ردیف یکی از تلخ‌ترین وقایع کشورمان به ثبت رسید.
بعد از این حادثه سیستم فوریت‌های پزشکی کشور با عنوان اورژانس ۱۱۵ کشور تأسیس شد و ایران چهارمین کشور دارنده خدمات اورژانس پیش بیمارستانی بعد از آمریکا، کانادا و استرالیا در جهان شد.
جعفر میعادفر، رئیس سازمان اورژانس کشور گفته بود: سالیانه بیش از پنج میلیون ماموریت انجام شده و چهار میلیون مامور بر بالین بیماران یا مصدومان اعزام می شوند. سالیانه بیش از یک میلیون ماموریت حوادث ترافیکی توسط فوریت های اورژانس انجام می شود.
او همچنین بیان کرده بود: در مجوز استخدامی اخیر وزارت بهداشت ۳۵۴۰ نفر برای نیروی انسانی اورژانس بوده اند و در استخدام جدید وزارت بهداشت برای اورژانس تامین نیروی خانم در نظر گرفته می شود.
میعادفر افزود: امسال ۴۰۰ نفر از دختران در رشته فوریت های پزشکی فارغ التحصیل می شوند. اکنون ۲۰ پایگاه اورژانس بانوان در کشور راه اندازی شده‌ اند. با مصوبه شورای عالی سلامت ، موضوع تقویت ناوگان اورژانس و اورژانس بانوان مطرح و تصویب شده است.
وی با اشاره به توسعه مناسب اورژانس هوایی در سال‌های اخیر تاکید کرد: در حال حاضر ۵۴ پایگاه اورژانس هوایی در کشور فعال هستند که دو پایگاه دارای هواپیمای بال ثابت و ۵۲ پایگاه دارای بالگرد اورژانس هستند. اورژانس هوایی در دنیا بسیار گران قیمت است، اما بودجه مشخص نشان دار در بودجه سنواتی برای اورژانس هوایی نداریم که به این نکته باید توجه ویژه‌ای شود.
رئیس سازمان اورژانس کشور از فعالیت ۴۰۰ دستگاه موتورلانس فعال در سطح کلانشهر‌های کشور خبر داد و افزود: در چندین کلانشهر و شهر بزرگ که ترافیک باعث اختلال در ماموریت‌های اورژانس می‌شود، مشکلاتی داشتیم که با استقرار و فعالیت موتورلانس‌های اورژانس، زمان رسیدن نیرو‌های اورژانس بر بالین بیماران و مصدومان به طور قابل توجهی کاهش و رضایتمندی مردم افزایش یافته است.
وی بیان کرد: اکنون موضوع نوسازی آمبولانس ها مسئله مهمی است و حدود ۳۰۰۰ دستگاه آمبولانس کشور فرسوده هستند. سالیانه بین یک و نیم تا دو همت هزینه اورژانس هوایی است.
میعادفر ادامه داد: ۵۰۰ دستگاه آمبولانس تا مهر وارد چرخه فعالیت می شوند. امیدوارم با اعتبارات ارزی و بودجه یک درصد از فروش خودرو حدود ۱۰۰۰ دستگاه آمبولانس جدید خریداری شود.