نگین قرمز خلیج فارس "سبز" می‎شود

مدیر عامل استارتاپ جامش :

مدیر عامل استارتاپ جامش با اشاره به پتانسیل بالای جزیره هرمز در جذب گردشگر گفت:با توجه به جذب بالای گردشگر در جزیره هرمز خصوصا در فصول گردشگری و انباشت زباله در این جزیره ،برای حل این معضل از سال ۱۴۰۲ با بررسی های صورت گرفته و با همراهی افراد دغدغه مند پروژه "اولین جزیره سبز ایران در هرمز "تعریف شد.

بندرعباس- شهین صادقی
مدیر عامل استارتاپ جامش با اشاره به پتانسیل بالای جزیره هرمز در جذب گردشگر گفت:با توجه به جذب بالای گردشگر در جزیره هرمز خصوصا در فصول گردشگری و انباشت زباله در این جزیره ،برای حل  این معضل از سال 1402  با بررسی های صورت گرفته و با همراهی افراد دغدغه مند پروژه "اولین جزیره سبز ایران در هرمز "تعریف شد.
امیرارسلان عامری در نخستین نشست معرفی اولین جزیره سبز ایران بیان کرد:زباله‌های جمع‌آوری شده در بخشی از جزیره هرمز سوزانده می‌شد که  همراه با آن  خاک رنگین جزیره نیز سوزانده و آسیب می‎دید که
در این راستا  پروژه جزیره سبز در ابعاد مختلف تعریف شد.
وی بیان کرد:این پروژه دارای آورده اقتصادی و ایجاد اشتغال برای مردم جزیره است.
مدیرعامل استارتاپ جامُش  با اشاره به اینکه پسماند یکی از معضلاتی است که کشور با آن درگیر است بیان کرد:جزیره "تیلوس" یونان ؛ اولین جزیره سبز جهان است که در همین راستا تلاش داریم جزیره هرمز را به اولین جزیره سبز کشور تبدیل نماییم .
 ایجاد 500 موقعیت شغلی در جزیره هرمز
بنیانگذار و مدیر ارشد برند جامُش نیز در این نشست با اشاره به رسالت استارتاپ جامش گفت:جامش کاررزار مسئولیت اجتماعی زیست محیطی است، در واقع جامش با ارائه راهکارهای نوین و خلاقانه سبز در تلاش است تا به عنوان یک بنگاه خلق ارزش مشترک بین محیط زیست، برندها، ارگان‎های ذیربط و درنهایت جامعه ساخته شده توسط خود در پاکسازی محیط زیست، مدیریت پسماند و اَدای دِین به طبیعت نقش بسیار موثری ایفا نماید.
مرتضی مهدی پور در ادامه با اشاره به ظرفیت های طبیعی جزیره هرمز گفت :هرمز با وجود 5 سایت دپو زباله و نگاه سطحی به مقوله پسماند در حال نابودی است و این نابودی شامل طبیعت بکر آن و سواحل منهی به خلیج فارس نیز می‏باشد.
وی تاکید کرد :90 درصد زباله های هرمز در سایت پسماند رها شده و تا به امروز برای رفع آن راهکار مناسبی ارائه نشده است.
بنیانگذار و مدیر ارشد برند جامُش افزود:استار تاپ جامش  به‌عنوان یک بنگاه خلق ارزش مشترک تلاش می‏کند در حوزه مسائل زیست محیطی و اجتماعی هرمز نقش داشته باشد و به‌عنوان بخش خصوصی بازوی استارتاپی در کنار مسئولین استانی هستیم.
وی در ادامه به ارائه راهکارهای زیست محیطی و برندینگ و بازار یابی بر پایه مسئولیت اجتماعی برای برون رفت از این معضل پرداخت و گفت: با تبدیل جزیره هرمز به جزیره سبز علاوه بر کمک به حفظ طبیعت و محیط زیست 500 فرصت شغلی نیز برای جزیره نشینان ایجاد می‏شود.
مهدی پور احداث کارخانه پردازش زباله‌های خشک و بطری‌های شیشه‌ای را اولین گام در اجرای پروژه تبدیل جزیره هرمز به جزیره سبز برشمرد.
 تصمیم گیری و تصمیم سازی با نگاه به اصالت محیط زیست باشد
فرماندار شهرستان بندرعباس گفت:تصمیم گیری و تصمیم سازی برای توسعه پایدار باید با نگاه به اصالت محیط زیست ،توجه به بوم منطقه و نقش مردم باشدتا به نتیجه برسد.
حبیب بهادری در نخستین نشست معرفی اولین جزیره سبز ایران
با بیان اینکه نباید نهاد سازی را فدای اصالت کرد افزود:نهاد سازی مشکل ما را حل نمی کند بلکه برای ایجاد تغییر باید به مردم و کنشگران اجتماعی جریان ساز توجه  شود.
فرماندار شهرستان بندرعباس با تاکید بر اینکه اگر قرار است برای این اکوسیستم  ارزش آفرینی صورت گیرد باید برای آن برنامه تعریف شود ابراز کرد:تا زمانی که تکلیف ما با محیط زیست مشخص نشود، توسعه پایدار شکل نخواهد گرفت و این مهم از دل بر نامه ریزی  حاصل می شود نه برنامه صرف .
بهادری  افزود:برای رسیدن به هدف باید نقطه مشترک دولت و بخش خصوصی مشخص شود.
 مدیریت پسماند ها  درجزایر استان نیاز مند روش های نوین است
مدیرکل محیط زیست استان هرمزگان  نیز در این نشست گفت:برای مدیریت پسماند ها  درجزایر استان نیاز به روش های نوین داریم.
حبیب مسیحی تازیانی از مصوب شدن طرح جامع جزایر خبر داد و افزود:دو جزیره هرمز و ابوموسی کاندید  دریافت اعتبار  هستند.
وی ادامه داد:قریب به یک هزارو 300 تن پسماند،تولید  هرمزگان در روز است که عدد قابل توجه و نیازمند مدیریت صحیح است.
مدیرکل محیط زیست استان هرمزگان  بیان کرد:65 در صد استان هرمزگان کوهستانی است و این مساله دفع استاندارد پسماندها را با مشکل مواجه کرده بطوری‎که با توجه به ضوابط و استانداردها کمترین مکان را برای دفع پسماند خواهیم داشت.
مسیحی تازیانی ، فرهنگسازی را یکی از راهکارهای موثر برای دفع پسماند ها بر شمرد و ابراز کرد:باید الگوها و روش‏های موفق ایجاد نماییم و آن را به شهرها و روستا ها معرفی کنیم .
وی ادامه داد:جزیره هرمز دارای ظرفیت‌های بالای گردشگری است و این مساله باعث شده تا در فصول گردشگری میزان تولید پسماند این جزیره به 8 تن برسد که نیازمند یک مدیریت صحیح و نوین است.