طرح ترافيك يك پا دارد؛ هزار توجيه!

از روز اول شهريور، طرح ترافيك به تهران بازگشت و شهردار تهران در اين مورد گفت:« براي اجراي طرح ترافيك نيازي به مصوبه ستاد ملی کرونا نداریم.»

طرح ترافيك يك پا دارد؛ هزار توجيه!

از روز اول شهريور، طرح ترافيك به تهران بازگشت و شهردار تهران در اين مورد گفت:« براي اجراي طرح ترافيك نيازي به مصوبه ستاد ملی کرونا نداریم.»
رئیس پلیس راهور پایتخت هم گفت:«اجرای طرح از ساعت ۸:۳۰ صبح هر روز آغاز و تا ساعت ۱۶ ادامه دارد.»
درست است كه شهرداري براي اجراي طرح ترافيك نيازي به مصوبه ستاد ملي مقابله با كرونا ندارد؛ اما به مصوبات و تصميم‌گيري‌هاي شوراي شهر نياز دارد و شوربختانه، با وجود ازدحام در وسایل نقليه عمومي و كمبود و فرسودگي كه در اين زمينه وجود دارد، هر دو بخش شهرداري و شوراي شهر، از عدم اجراي طرح ترافيك كه مصالح عاليه مردم در گرو آن است، استنكاف مي‌كنند. تا زماني‌كه طرح ترافيك اجرا نمي‌شد، مردم مي‌توانستند از خودروهاي شخصي خود استفاده كنند و همين مسئله موجب كاهش تعداد مبتلايان و تلفات شده بود. اما طبعا از آن‌جا كه به‌خاطر تحريم و عوارض اقتصادي ناگزير آن، و ناكارآمدي بودجه‌بندي كه بر درآمد نفت متكي بود؛ دستگاه‌هاي مختلف ناچارند بودجه خود را از روش‌هاي مختلفي تامين كنند و يكي از چندين روش شهرداري براي تامين بودجه، فروش طرح ترافيك است، حتي اگر اين مسئله مصالح عاليه مردم را از نظر سلامت و ايمني جمعي نسبت به كوويد19، تهديد كند. چنانچه در پي اظهار شهردار نسبت به بي‌نيازي مصوبه از سوي ستاد مقابله با كرونا، يك عضوشورای شهر تهران هم گفته است:«گزارش شهرداری و ستاد مقابله با کرونا نشان می‌دهد که لغو یا اجرای طرح ترافیک در کاهش یا افزایش بیماران مبتلا به کرونا تأثیری نداشته است.»
اما استاندار تهران اذعان كرده است كه:«لغو طرح ترافیک و دورکاری یک سوم کارمندان فاصله‌گذاری اجتماعی را تا ۷۰ درصد رسانده بود در حالی‌که با لغو آن‌ها اکنون به رعایت فاصله‌گذاری ۴۰ درصدی بازگشته‌ایم.»