۴۷۱ موقوفه در همدان سنددار شد

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان همدان:

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان همدان گفت:۴۷۱ موقوفه از هفته وقف سال گذشته تا امسال دارای سند مالکیت شد.

۴۷۱ موقوفه در همدان سنددار شد

همدان- محبوبه یادگاری
مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان همدان گفت:۴۷۱ موقوفه از هفته وقف سال گذشته تا امسال دارای سند مالکیت شد.
حجت الاسلام رضا حاجی زین العابدینی با بیان عملکرد یکساله سال وقفی از دهه وقف سال گذشته تا دهه وقف امسال اظهار کرد:در حوزه صدور اسناد مالکیت اولیه تاکنون سند مالکیت ۱۲ هزار و ۲۶۰ هکتار از اراضی موقوفات در قالب ۳۲۸ فقره سند دار شد.
وی ادامه داد: در خصوص تبدیل سندهای تک برگی قدیمی، برای هزار و ۵۱۸ هکتار از اراضی در قالب ۱۴۳ فقره از موقوفات سند تک برگی جدید صادر شد.
مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان همدان از تبدیل به احسن ۱۱ مورد املاک وقفی در یکسال گذشته در راستای بهره برداری خبر داد و گفت:موقوفاتی که راهی برای بهره برداری و ایجاد منفعت از آنها وجود نداشته باشد، تصمیم گیری می‌شود که فروخته شود و از محل پول آنها باید رقبه جدید جایگزین که باید در تبدیل به احسن احتیاط شود.
حجت الاسلام حاجی زین العابدینی افزود:  ۲۲۳ مورد پرداخت حق موقوفات رای مردم در یکسال گذشته تقسیط شد.
وی ادامه داد:در راستای صدور مجوز ها ۳۳ جلسه کمیسون املاک با ادارات راه و شهرسازی، شهرداری، فرمانداری، ثبت اسناد و بنیاد مسکن انقلاب اسلامی برگزار شد و سند دار شدن اراضی مردم در طرح هادی و حل مشکلات مردم اقدام چشمگیری است.
مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان همدان، مهمترین وظیفه این اداره کل را حفظ و حراست موقوفات و بقاع متبرکه در ۲ بخش عمران، آبادانی و نگهداری و تثبیت مالکیت املاک وقفی برشمرد و گفت: درآمد موقوفات این استان سال گذشته به ۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال در عناوین مختلف رسید.
حجت الاسلام حاجی زین العابدینی ادامه داد: ۱۶ پروژه سرمایه‌گذاری و اقتصادی با مشارکت بخش خصوصی و یا از عواید سهم موقوفات همچون هایپرمارکت، باغ عمارت و پروژه ۱۸ واحدی مسکونی در این استان در دست اجرا داریم و قراردادهای اکثر پروژه‌های ما ۲۴ ماهه است و دنبال این هستیم که پروژه‌ها زودتر از این زمان به اتمام برسند.
وی عمران، آبادانی و احیا بقاع متبرکه را یکی از حوزه‌های فعالیت اداره کل اوقاف و امور خیریه استان دانست و افزود: بازسازی، نوسازی و مقاوم‌سازی بقاع متبرکه به مساحت ۳۳ هزار و ۷۰۰ مترمربع و با اعتبار بیش از ۱۸۰ میلیارد ریال طی پنج سال در حال انجام است.
مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان همدان گفت: در حوزه حفظ و نگهداری رقبات موقوفات نیز طی پنج سال، ۱۱۷ هزار و ۵۰۰ مترمربع رقبات با اعتبار  ۴۵۰ میلیارد ریال حفظ، نگهداری، تعمیر و مرمت شده است.
حجت الاسلام حاجی زین العابدینی اظهار کرد:طبق رایزنی ها در راستای تمرکز زدایی چند مجوز خاص از سازمان گرفتیم و بر همین اساس مراجعه به تهران برای تنظیم برخی اسنادی نیاز نیست و پرونده ها در سطح استان بررسی شود و ۷۵۱ فقره پرونده های اراضی تحت تصرف اشخاص تعیین تکلیف شد و بدون ارجاع به تهران رسیدگی و مجوز صادر شد.
 هفت مورد وقف در استان همدان ثبت شد
مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان همدان از ثبت هفت مورد وقف در سالجاری در استان خبر داد و گفت:این موقوفه ها شامل مغازه، منزل مسکونی و زمین است.
حجت الاسلام حاجی زین العابدینی اظهار کرد: ۱۲۸ واحد مسکونی از املاک اوقاف به مدت یکسال در اختیار زوج های جوان قرار گرفته است و در راستای اجرای طرح فرزندآوری هر یک از این زوج ها به ازای هر فرزند یکسال بیشتر از این واحدهای مسکونی استفاده می‌کنند.
وی ادامه داد: در راستای اجرای طرح قرار دوازدهم به نیت حضرت ولیعصر(عج) روز دوازدهم هر ماه خدمات به نیازمندان ارائه می شود و امسال ۲ هزار و ۸۰۰ بسته معیشتی توزیع شد.
مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان همدان گفت:طرح شمیم در اماکنی مانند بقاع متبرکه در ساعاتی که بلااستفاده است اجرا می شود و با هدف آموزش، اشتغال و توانمندسازی بانوان سرپرست خانوار در اختیار آنها قرار می گیرد.
حجت الاسلام حاجی زین العابدینی از اجرای طرح مصلحین در بقاع متبرکه خبر داد و اظهار کرد: در راستای جلوگیری از طلاق با همکاری دادگستری زوجها برای مشاوره به بقاع متبرکه ارجاع داده  می شوند و بر همین اساس طبق گزارشات ۱۳۷ مورد در سال گذشته جلوگیری از طلاق انجام شود.