۱۵ دشت استان مرکزی در وضعیت ممنوعه

مدیر عامل شرکت سهامی آب منطقه‌ای مرکزی مطرح کرد؛

مدیر عامل شرکت سهامی آب منطقه‌ای مرکزی گفت:با توجه به تداوم خشکسالی طی چهار سال اخیر، بارندگی‌ها تأثیر مثبتی در بهبود منابع آب زیرزمینی نداشته است.

۱۵ دشت استان مرکزی در وضعیت ممنوعه

مدیر عامل شرکت سهامی آب منطقه‌ای مرکزی گفت:با توجه به تداوم خشکسالی طی چهار سال اخیر، بارندگی‌ها تأثیر مثبتی در بهبود منابع آب زیرزمینی نداشته است.
حسین اسدی در گفت‌وگو با ایسنا در خصوص وضعیت دشت‌های ممنوعه استان و اینکه این بارش‌ها چه تاثیری بر روی دشت‌ها داشته است، اظهار کرد: از مجموع ۱۵ دشت استان مرکزی با توجه به رصد ماهیانه وضعیت افت سطح آب با استفاده از چاه‌های مشاهده‌ای، پنج دشت، ممنوعه و ۱۰ دشت، ممنوعه بحرانی است.
وی افزود:در حال حاضر کسری مخازن سالیانه دشت‌های استان حدود ۲۰۰ میلیون متر مکعب و کسری مخازن تجمعی(دوره آماری ۳۵ ساله) حدود ۵.۷ میلیارد متر مکعب است که بیشترین افت و کسری مخازن مربوط به دشت‌های اراک، ساوه، کمیجان و زرندیه است.
اسدی افزود:با توجه به تداوم خشکسالی در چهار سال اخیر، بارندگی‌ها تاثیر مثبتی در بهبود وضعیت دشت‌ها نداشته و راهکار این است که میزان برداشت از منابع آبی زیرزمینی متناسب با ظرفیت دشت‌های مذکور باشد.
وی گفت:در برنامه‌های مصوب و ابلاغی کارگروه ملی سازگاری با کم آبی کشور و استان، پر و مسلوب‌المنفعه کردن چاه‌های غیر مجاز، تجهیز چاه‌ها به کنتور هوشمند، اصلاح و تعدیل پروانه‌ها، اجرای الگوی کشت مناسب هر دشت، اجرای طرح‌های نوین آبیاری، جایگزینی کشت گلخانه‌ای به جای کشت سنتی و ... دیده شده است.
این مقام مسئول در شرکت آب منطقه‌ای مرکزی در خصوص چاه‌های غیرمجاز استان نیز گفت: در سال ۱۴۰۲ تعداد ۱۵۳ حلقه چاه غیر مجاز پر و مسلوب‌المنفعه شد و ۲۱۰ حلقه چاه غیر مجاز دیگر باید پر شود.
وی درخصوص میزان مصرف منابع آبی استان در بخش کشاورزی از طریق چاه‌های غیرمجاز و فاقد پروانه گفت: در بخش کشاورزی تعداد دو هزار حلقه چاه مشمول فرم یک بوده که حدود ۵۰ درصد آن تعیین تکلیف شده و مابقی در دست اقدام است.
وی به برنامه‌های هدف‌گذاری شده در خصوص مصرف بهینه آب در بخش کشاورزی که بیشترین مصرف را به خود اختصاص داده‌ اشاره کرد و گفت: در برنامه‌های سازگاری با کم آبی استان راهکار استفاده بهینه از منابع تدوین شده و علاوه بر موارد فوق راهکارهایی نظیر رعایت ساعت کارکرد مندرج در پروانه‌های بهره‌برداری چاه‌ها، رعایت تنظیم و رعایت الگوی کشت مناسب برای هر یک از دشت‌ها، ایجاد تشکل‌های کشاورزی، عدم انتقال آب به اراضی غیر تحت شرب، عدم کشت محصولات آب بر نظیر  لوبیا و ... در دشت‌های بحرانی نیز وجود دارد.