توليدكنندگان و معضل عدم ترخيص كالاها از گمرك

يكي از چندين مانعي سر راه توليدكنندگان به‎وجود آمده، عدم ترخيص به‎موقع كالاها و مواد اوليه وارد شده از گمركات كشور است؛ حتي در برخي موارد به واردكنندگان اعلام شده كالاهاي وارد شده را برگردانند!

توليدكنندگان و معضل عدم ترخيص كالاها از گمرك

يكي از چندين مانعي سر راه توليدكنندگان به‎وجود آمده، عدم ترخيص به‎موقع كالاها و مواد اوليه وارد شده از گمركات كشور است؛ حتي در برخي موارد به واردكنندگان اعلام شده كالاهاي وارد شده را برگردانند! اما عدم ترخيص برخي مواد اوليه، موجب شده توليدكنندگان در پروسه توليد كالاهاي گاهي اساسي و مورد نياز دچار مشكل شوند؛ در جايي‎كه ما حتي براي توليد پنير و لبنيات نيازمند وارد كردن آب پنير و ساير مواد هستيم، نگه‎داشتن چنين كالاهايي كه امكان فاسدشدن آنها وجود دارد، دور از منطق است و طبعا موجب افزايش قيمت و يا كمبود و يا حتي نبود اين كالاهاي اساسي مي‎شود. مسئله دپوي
مواد اوليه حتي به توليدكنندگان در بخش نساجي نيز آسيب جدي وارد كرده و براي مثال عدم ترخيص مواد مورد نياز براي رنگرزي پارچه در توليد كارخانه‎هاي نساجي خلل ايجاد كرده.همچنين است نهاده‎هاي دامي كه هنوز ترخيص نشده و موجب شده مرغ‎ها در مرغداري‎ها به جان هم بيفتند و دچار بيماري كانيباليسم شوند! بنابراين، عدم ترخيص كالا و دپوي مواد واردشده، در وهله نخست به مصرف‌كنندگان كه شامل اغلب مردم مي‌شود، ضربه وارد مي‌كند؛ هرچه كالا يا مواد اوليه ديرتر به‎دست توليدكننده برسد، مصرف‎كننده بايد هزينه بيشتري بپردازد.