واکسن آنفلوآنزا؛ کمبودها و نواقص در نحوه توزیع

طبق خبرها و عده‌های شنیده شده از سوی مسئولان ذیربط در چند روز گذشته، و با توجه به این‌که هنوز واکسن آنفلوآنزا به میزان لازم خریداری نشده و تنها دومیلیون دوز از آن وارد کشورشده است، قراربود همین مقدار، یا توسط مراکز بهداشت و یا توسط داروخانه‌ها و با ارائه کارت ملی فعلا به زنان باردار و افراد بالای ۶۰ سال تحویل داده شود. قرار بود از امروز این روند عملی شود و افراد مشمول و در اولویت، واکسن خود را دریافت کنند. اما مراجعه این افراد به داروخانه‌ها، تقریبا بی‌نتیجه مانده و حتی برخی داروخانه‌ها در این مورد ابراز بی‌اطلاعی کرده‌اند.

واکسن آنفلوآنزا؛ کمبودها و نواقص در نحوه توزیع

طبق خبرها و عده‌های شنیده شده از سوی مسئولان ذیربط در چند روز گذشته، و با توجه به این‌که هنوز واکسن آنفلوآنزا به میزان لازم خریداری نشده و تنها دومیلیون دوز از آن وارد کشورشده است، قراربود همین مقدار، یا توسط مراکز بهداشت و یا توسط داروخانه‌ها و با ارائه کارت ملی فعلا به زنان باردار و افراد بالای 60 سال تحویل داده شود. قرار بود از امروز این روند عملی شود و افراد مشمول و در اولویت، واکسن خود را دریافت کنند. اما مراجعه این افراد به داروخانه‌ها، تقریبا بی‌نتیجه مانده و حتی برخی داروخانه‌ها در این مورد ابراز بی‌اطلاعی کرده‌اند.
 مراجعه به مراکز بهداشت هم تقریبا همین نتیجه را درپی داشته است؛ یعنی در عمل، توزیع‌کنندگان واکسن آنفلوآنزا، نسبت به نحوه توزیع و ارائه آن به مردم، ابراز بی‌اطلاعی کرده‌اند؛ این مسائل در حالی اتفاق می‌افتد که از همان ابتدای ماجرای توزیع واکسن، برخی مسئولان بهداشتی اعلام کرده بودند که نسبت به توزیع به‌موقع و مناسب این واکسن و رسیدن آن به دست افراد در اولویت، اطمینان چندانی وجود ندارد، به‌ویژه اگر این مورد به دست توزیع‌کنندگان و با مقدارمحدود به داروخانه‌ها سپرده شود، احتمال این وجود دارد که تقریبا چیزی از این واکسن‌ها به مردم نرسد. چرا که سهمیه هر داروخانه از دومیلیون واکسن فعلا وارد شده، ده عدد است که طبعا این تعداد را خود افراد شاغل در داروخانه مصرف خواهند کرد؛ چه تضمینی وجود دارد که یک داروخانه این ده عدد را به افراد در اولویت بدهد؟ همان اتفاقی که در آغاز شیوع کروناویروس در مورد ماسک و مواد ضدعفونی کننده افتاد و در نهایت کار به جایی رسید که هیچ داروخانه‌ای ماسک و مواد ضدعفونی کننده ارائه نمی‌داد. به هرحال در چنین موقعیت اضطراری، نمی‌توان از همه مردم و دست‌اندرکاران دارو و درمان، انتظار داشت که به وظیفه و تعهد انسانی خود عمل کنند، مگر این‌که حداقل این راهکار چنین اندیشیده می‌شد که داروخانه‌دارها نیز مانند کادر درمان، در اولویت تزریق واکسن قرار بگیرند و آن ده عدد به دست نیازمندان واقعی‌اش
برسد.
این‌که همواره چنین مسائلی دیر به اطلاع می‌رسد هم معضلی بروکراتیک است که سال‌هاست با آن مواجهیم. در اغلب چنین برنامه‌ریزی‌ها و وعده و وعیدهایی، وقتی مردم برای مطالبه آن‌چه که وعده داده شده مراجعه می‌کنند اولین پاسخی که می‌شنوند این است که هنوز بخشنامه به دست‌شان نرسیده، یا هنوز به آنان اطلاع داده نشده، یا هنوز مورد وعده داده شده توزیع نشده. و همین مسئله موجب پائین آمدن میزان اعتماد مردم نسبت به طبقات مختلف هرم واردات و شبکه توزیع در تمام مراحل آن می‌شود. این‌که در ابتدا این واکسن‌ها به داروخانه بهارستان فرستاده می‌شوند و خبری از دریافت آن توسط کادر درمان که در خط مقدم این میدان هستند، به گوش نمی‌رسد هم خود از عواملی است که بی‌اعتمادی مردم را عمیق‌تر می‌کند. شاید شایسته‌تر این بود که اطلاع‌رسانی به مراکز بهداشتی و داروخانه‌ها، پیش از اطلاع‌رسانی به مردم صورت می‌گرفت و توزیع به موقع انجام می‌شد تا مردم با خلف وعده و عدم اطلاع این افراد مواجه نمی‌شدند.
امروز مردم ما در شرایط خاصی از از نظر جسمی، روحی-روانی و اقتصادی قرار دارند و آستانه تحمل‌شان پائین آمده است، با خلف وعده‌ها و سکوت در برابر افرادی که به هر طریق، در امر توزیع کالاها و داروهای مورد نیاز مردم اخلال ایجاد کرده و موجب شائبه‌هایی می شوند، نگذاریم سقف این بی‌اعتمادی بلندتر از آن‌چه هست، بشود. 

a.f.far99@gmail.com