كروناي پنهان كارگران در اضطراب تعديل و اخراج

مشكلات ناشي از شيوع كروناويروس، چند بعدي شده‌اند و بر ديگر ابعاد زندگي و فرهنگ مردم تاثير گذاشته‌اند؛ در برخي از شهرهاي و نقاط محروم، هركه به اين بيماري مبتلا شود، انگ و برچسب كرونايي مي‌خورد و ترك شده دچار انزوا مي‌شود، همين مسئله گاهي موجب شده است برخي از مبتلايان به كوويد۱۹، بيماري خود را پنهان كنند. حتي اخيرا برخي از بستگان فوت‌شدگان در اثر اين بيماري از بيمارستان‌ها مي‌خواهند كه علت فوت را چيزي غير از كوويد۱۹ ثبت كنند چون از آبروي‌شان و از منزوي شدن مي‌ترسند! اين مسئله طبعا تاثيري منفي بر فرهنگ عمومي مردم خواهد گذاشت و تبعات نگران كننده‌اي خواهد داشت. چرا كه همين برخورد موجب پنهان كردن ابتلا به اين بيماري شده و موجب انتشار بيشترآن مي‌شود.

!

مشكلات ناشي از شيوع كروناويروس، چند بعدي شده‌اند و بر ديگر ابعاد زندگي و فرهنگ مردم تاثير گذاشته‌اند؛ در برخي از شهرهاي و نقاط محروم، هركه به اين بيماري مبتلا شود، انگ و برچسب كرونايي مي‌خورد و ترك شده دچار انزوا مي‌شود، همين مسئله گاهي موجب شده است برخي از مبتلايان به كوويد19، بيماري خود را پنهان كنند. حتي اخيرا برخي از بستگان فوت‌شدگان در اثر اين بيماري از بيمارستان‌ها مي‌خواهند كه علت فوت را چيزي غير از كوويد19 ثبت كنند چون از آبروي‌شان و از منزوي شدن مي‌ترسند! اين مسئله طبعا تاثيري منفي بر فرهنگ عمومي مردم خواهد گذاشت و تبعات نگران كننده‌اي خواهد داشت. چرا كه همين برخورد موجب پنهان كردن ابتلا به اين بيماري شده و موجب انتشار بيشترآن مي‌شود.
اما مورد نگران‌كننده ديگري كه اخير اتفاق افتاده اين است كه كارگران، به دليل ترس از تعديل و اخراج، اگر به اين بيماري مبتلا شوند، آن‌را پنهان كرده و همچنان در محل كار حاضر مي‌شوند.
به گفته رئیس کانون انجمن‌های صنفی مسئولین کمیته‌های حفاظت فنی و بهداشت کار کشور:«وقتی کارگر از ترس اخراج بیماری خود را پنهان می‌کند به‌صورت هرمی با رشد بیماری مواجه می‌شویم.در این مواقع تنها چاره‌ای که برای کارگران می‌ماند امیدوار بودن به خودمراقبتی است. آن‌ها انتظار دارند به کارشان ادامه دهند، اما وسایل ایمنی و بهداشتی در اختیارشان قرار گیرد و اگر مبتلا به بیماری شدند، از ترس اخراج آن‌را پنهان نکنند.»
البته كه اين معضل نياز به ورود جدي وزارت كار دارد؛ آن‌هم در چنين شرايط خاصي از اقتصاد كشور كه به هرحال فشار مضاعف بر دوش مردم وارد مي‌شود و در حالي‌كه شرايط كشور از نظر ابتلا به كوويد19 نيز بحراني است، محدوديت‌هاي لازم برقرار نمي‌شود تا افراد بتوانند اين دوران به سلامت و بدون از دست دادن كار خود از سر بگذرانند. چنين است كه كارگرانی كه دچار کرونا شده‌ و اعلام کرده‌اند، از سوي کارفرما تعدیل-اخراج- شده‌اند. گرچه سلامت کارگاه بايد مدنظر قرار بگيرد، اما در اين ميان معیشت کارگر مبتلا دچار مشكل مي‌شود، در حالي‌كه مي‌توان اين مسئله را با در نظر كردن طول درمان و مرخصي استعلاجي براي كارگر، كه شيوه‌هاي مرسوم و قانوني هستند، حل كرد.