در پيك سوم كوويد۱۹، دوركاري را جدي بگيريم

يكي از مهم‌ترين مشكلات كلان شهري مانند تهران، تردد بيش از حد توان و گنجايش ناوگان حمل‌ونقل مسافري است؛ ناوگاني كه هم تا حدودي فرسوده است و هم تعداد وسایل نقليه جوابگوي ميزان مسافراني كه در اين شهر تردد مي كنند، نيست. قبل و پس از بازگشايي‌ها، يكي از عمده‌ترين مشكلات در اين مورد، عدم امكان رعايت فاصله اجتماعي بود و هست؛ كه بنابه گفته كارشناسان از يك‌ونيم متر تا دو ونيم متر متغير است و احتمالا اين تغيير فاصله به پيك و ميزان شيوع اين بيماري بستگي دارد. متأسفانه وضعيت ناوگان حمل‌ونقل شهري ما چه در اتوبوس‌ها و چه در قطارهاي مترو به گونه‎اي است كه به هيچ‎وجه نمي‎توان حتي يك چهارم اين ميزان فاصله ايمني را رعايت كرد. هر روز صبح و عصر، مردم اين شهر، براي رسيدن به محل كار و تحصيل خود، رخ در رخ در اتوبوس‎ها و قطارها، تلنبار مي‎شوند، در اين وضعيت حتي داشتن ماسك هم نمي‎تواند ايمني چنداني ايجاد كند.

در پيك سوم كوويد۱۹، دوركاري را جدي بگيريم

 

 يكي از مهم‌ترين مشكلات كلان شهري مانند تهران، تردد بيش از حد توان و گنجايش ناوگان حمل‌ونقل مسافري است؛ ناوگاني كه هم تا حدودي فرسوده است و هم تعداد وسایل نقليه جوابگوي ميزان مسافراني كه در اين شهر تردد مي كنند، نيست. قبل و پس از بازگشايي‌ها، يكي از عمده‌ترين مشكلات در اين مورد، عدم امكان رعايت فاصله اجتماعي بود و هست؛ كه بنابه گفته كارشناسان از يك‌ونيم متر تا دو ونيم متر متغير است و احتمالا اين تغيير فاصله به پيك و ميزان شيوع اين بيماري بستگي دارد. متأسفانه وضعيت ناوگان حمل‌ونقل شهري ما چه در اتوبوس‌ها و چه در قطارهاي مترو به گونه‎اي است كه به هيچ‎وجه نمي‎توان حتي يك چهارم اين ميزان فاصله ايمني را رعايت كرد. هر روز صبح و عصر، مردم اين شهر، براي رسيدن به محل كار و تحصيل خود، رخ در رخ در اتوبوس‎ها و قطارها، تلنبار مي‎شوند، در اين وضعيت حتي داشتن ماسك هم نمي‎تواند ايمني چنداني ايجاد كند.
اما زماني كه برخي از ادارات و شركت‎ها، با دوركاري كاركنان خود موافقت كرده بودند و يا حضوركاركنان را به نصف رسانده و آنان شيفتي در محل كار حاضر مي‌شدند، و در عين حال طرح ترافيك هم اجرا نمي‌شد، امكان رعايت اين فاصله اجتماعي تا حدي وجود داشت. چرا كه علاوه بر اين كه از ميزان تردد مردم در شهر كم شده بود، به دليل عدم اجراي طرح ترافيك، مردم مي‌توانستند از خودروهاي شخصي خود براي رسيدن به محل كار و تحصيل استفاده كنند و به اين ترتيب فشار كمتري بر ناوگان حمل‌ونقل شهري و در نتيجه به مردم
وارد مي‌شد.
 اما شوربختانه، در پي بازگشايي‌ها و نيز اجراي طرح ترافيك كه با وجود مخالفت‌هاي وزارت بهداشت و ستاد مقابله با كرونا، انجام شد، حالا كه در پيك سوم كروناويروس هستيم، بر تعداد مبتلايان و فوتي‌ها افزوده شد و البته كه شهرداري از عدم اجراي طرح ترافيك استنكاف مي‌كند و اراده‌اي هم در مورد اجراي دوباره دوركاري‌ها ديده
نمي‌شود.  
با اين‌همه معاون مرکز سلامت و محیط کار وزارت بهداشت، بازهم در عين اميدواري اعلام كرده است:«اجرای دورکاری می‌تواند به خلوت شدن سیستم حمل‎ونقل عمومی و کاهش ابتلا به ویروس کرونا کمک کند.هرچه‎قدر بتوان نیروها را دورکار کرد، تماس‌های افراد با هم کاهش پیدا کرده و در نتیجه میزان تردد و ترافیک کمتر شده و تراکم در حمل‎ونقل عمومی هم کاهش پیدا می‌کند و در نتیجه میزان ابتلا به ویروس کرونا هم کمتر می‌شود.»
آن‌چه در اين سخنان پنهان است، اين نكته مهم است كه گرچه نمي‌توان بر عدم اجراي طرح ترافيك از سوي شهرداري و شوراي شهر اميدوار بود، اما شايد بتوان شركت‌ها و ادارات و نهادها و سازمان‌هاي مختلف را تشويق كرد كه دوباره سيستم دوركاري را اجرا كنند تا با كاهش تردد اين افراد در شهر و ناوگان حمل‌ونقل عمومي، شايد از تعداد مبتلايان و فوت‌كنندگان و فشار باري كه بر دوش كادر درمان است، كاسته شود.

a.f.far99@gmail.com