کرونا را هدیه نکنید!

اقدام شایسته کمیته المپیک در بدترین شرایط؛

اهالی ورزش به بهانه کرونا و با وجود در پیش بودن بازی‌های توکیو حرکتی محتاط و کُند در برگزاری برنامه‌های المپیکی دارند با این حال اما برگزاری مناسبت‌ها و رفت و آمدهای غیر ضروری ادامه دارد.


اهالی ورزش به بهانه کرونا و با وجود در پیش بودن بازی‌های توکیو حرکتی محتاط و کُند در برگزاری برنامه‌های المپیکی دارند با این حال اما برگزاری مناسبت‌ها و رفت و آمدهای غیر ضروری ادامه دارد.
به گزارش مهر، کرونا همچنان جمعیت زیادی از افراد را به خود مبتلا می‌کند و در بسیاری موارد هم جان مبتلایان را می‌گیرد. اینگونه تاخت و تاز این ویروس منحوس وضعیت اکثر مناطق کشور را قرمز و رفت و آمد در آنها را مشروط کرده است.
به خاطر این شرایط در بسیاری حوزه‌ها فعالیت‌های محیطی همچنان به صورت محدود پیگیری می‌شود مانند ورزش که بعد از چند ماه هنوز و با وجود مجوزهای صادر شده برای رشته‌های مختلف هنوز به طور کامل سرپا نشده حتی در بخش المپیک که قاعدتاً باید محور تمام فعالیت‌ها و تصمیم گیری ها باشد.
مردادماه سال آینده یعنی کمتر از ۱۰ ماه دیگر بازی‌های ۲۰۲۰ توکیو برگزار می‌شود با این حال نه از اردوی المپین ها خبری است و نه از برنامه‌های جانبی پیرامون این بازی‌ها؛ در این شرایط اما برگزاری مناسبت‌ها و رفت و آمدهای غیر ضروری که فوریت زمانی هم ندارند به قوت خود باقی است!
از جمله نهادهای پیش‌رو در برگزاری این مناسبت‌ها هم کمیته ملی المپیک است. این کمیته در ادامه مراسم‌ها و برنامه‌های چندماه و چند هفته اخیر خود، برای روز شنبه هم برگزاری مراسم رونمایی از تندیس‌های پنج چهره ماندگار ورزشی را در برنامه دارد.
نمونه این مراسم طی ماه‌های گذشته بسیار باشکوه و پُرتعداد در محل کمیته ملی المپیک برگزار شد. از همین رو پیش بینی می‌شود که برای انجام بدون کم و کسر مراسم روز شنبه هم برنامه‌ریزی زیادی شده باشد به خصوص که از محمدباقر نوبخت معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان برنامه و بودجه همراه با وزیر ورزش و معاونانش، اعضای هیات اجرایی و … هم دعوت شده است.
این در حالی است که قرار بود از مهرماه برگزاری نشست‌های تخصصی با فدراسیون‌های المپیکی و با اولویت مدال‌آوری در کمیته ملی المپیک از سر گرفته شود اما به خاطر کرونا و بحرانی که ایجاد کرده هنوز خبری از این نشست‌ها نشده است. به هر حال در چندماه اخیر کرونا جان برخی تصمیم گیرندگان ساختمان کمیته ملی المپیک را تهدید کرد و قطعاً این مسئله در دست به عصا شدن آنها برای آغاز برنامه‌های المپیکی بی تاثیر نیست اما با این وجود چطور اقدام به برگزاری مراسم‌هایی می‌شود که به طور حتم رعایت پروتکل‌های بهداشتی و به خصوص فاصله گذاری اجتماعی در آن شدنی نیست کما اینکه در دیدارهای هفته گذشته وزیر ورزش هم توجهی به این اصول نشد.
به بهانه کرونا و شاید هم با در نظر گرفتن مبتلا شدن برخی مدیران وزارت ورزش چند ماهی است که از پیگیری مجامع انتخاباتی فدراسیون‌ها خبری نیست - هماهنگی برای برگزاری مجمع هفته گذشته فدراسیون ورزش‌های دانشگاهی با وزارتخانه مربوطه بود - اما وزیر همین وزارتخانه طی روزهای گذشته بعد از بازدید از نمایشگاه تجهیزات ورزشی که اتفاقاً با حاشیه‌های زیادی هم همراه بود از نمایشگاه دستاوردهای دفاع مقدس و غرفه مشترک بسیج ورزشکاران و وزارت ورزش هم بازدید کرد. در هیچ یک از این بازدیدها هم فاصله گذاری اجتماعی به صورت دقیق مد نظر قرار نگرفت.
در هر صورت اینگونه رفتارهای دوگانه در مواجه با کرونا حکایت از
«یک بام و دو هوا» دارد و اینکه کرونا برای فعالیت‌های اردویی و تمرینی لازم بازدارنده است اما مانع برگزاری مراسم‌های نمایشی نمی‌شود. مراسم‌هایی که تاخیر در برگزاری آنها هیچ تاثیری در عملکرد هیچ ورزشکار و فدراسیونی هم ندارد اما به هر حال می‌تواند بازگوی عدم رکورد و ایستایی در ایام کرونا باشد اما بدون توجه به تبعات احتمالی که می‌تواند به دنبال داشته باشد.

آرتتا: