فوت کودکان و نوجوانان بر اثر کروناویروس را بپذیریم!

با بازگشایی مدارس، که البته حضور در کلاس‎های درس، آنچنان که مسئولان آموزش‎وپرورش اعلام کرده بودند، اجباری نبود، با معضل ابتلای کودکان و نوجوانان به کووید۱۹ مواجه شده‎ایم. درست در روزهای آغازین بازگشایی مدارس، مسئولان بهداشتی هشدار دادند که برای کودکان و نوجوانان تخت ICU موجود نیست. اما کسی به این هشدار توجه نکرد. و حالا در حالی‎که مدام بر تعداد کودکان و نوجوانان مبتلا به کروناویروس و فوت کرده بر اثر این بیماری افزوده می‎شود، مسئولان وزارت آموزش‌وپرورش همچنان در حال انکار کردن این مسئله‌اند و معتقدند این دانش‌آموزان در مدارس مبتلا نشده‌اند. این سخن می‌تواند درست باشد؛ اما به هرحال دانش‌آموزان برای رفت‌وآمد به مدرسه، حتی اگر هفته‌ای یکی دو روز باشد باید از وسایل نقلیه عمومی استفاده یا پیاده در شهر تردد کنند، و همین امر آنان را در معرض افراد ناقل و حتی مبتلا قرار می‌دهد.


با بازگشایی مدارس، که البته حضور در کلاس‎های درس، آنچنان که مسئولان آموزش‎وپرورش اعلام کرده بودند، اجباری نبود، با معضل ابتلای کودکان و نوجوانان به کووید19 مواجه شده‎ایم. درست در روزهای آغازین بازگشایی مدارس، مسئولان بهداشتی هشدار دادند که برای کودکان و نوجوانان تخت ICU موجود نیست. اما کسی به این هشدار توجه نکرد. و حالا در حالی‎که مدام بر تعداد کودکان و نوجوانان مبتلا به کروناویروس و فوت کرده بر اثر این بیماری افزوده می‎شود، مسئولان وزارت آموزش‌وپرورش همچنان در حال انکار کردن این مسئله‌اند و معتقدند این دانش‌آموزان در مدارس مبتلا نشده‌اند. این سخن می‌تواند درست باشد؛ اما به هرحال دانش‌آموزان برای رفت‌وآمد به مدرسه، حتی اگر هفته‌ای یکی دو روز باشد باید از وسایل نقلیه عمومی استفاده یا پیاده در شهر تردد کنند، و همین امر آنان را در معرض افراد ناقل و حتی مبتلا قرار می‌دهد. همچنان که مسئولان بهداشتی کشور هم اذعان داشته‌اند، کودکان و نوجوانان ممکن است مبتلا و ناقلان بدون علامت باشند و این بیماری را در محیط مدرسه و خانه و شهر منتشر کنند. با این‌همه تعداد قربانیان همین ناقلان بدون علامت و کوچک، به 300 نفر رسیده است. موردی که تا پیش از بازگشایی مدارس وجود نداشت. اگر قرار است بپذیریم که امکاناتی مانند دارو و واکسن
کم داریم، و هنوز تمام آن 16 میلیون واکسن آنفلوآنزایی که قولش داده بود، وارد نشده است؛ پس طبیعی است که مدیر درمانگاه اورژانس بیمارستان سینا با هشدار درباره در پیش داشتن یک پائیز وحشتناک،  اعلام کند که:«آمار درگیری اطفال به کرونا رو به افزایش است. تاکنون بیش از ۳۰ هزار نفر زیر ۱۸ سال به کرونا مبتلا شده‌ و نزدیک به ۳۰۰ نفر آن‌ها جان‌باخته‌اند. تاکنون اغلب مرگ‌ومیرهای ناشی از کرونا در بین مبتلایان به بیماری زمینه‌ای، سالمندان، جوانان بی‌پروا و ...  بوده است. باید دولت و ملت به یک نتیجه مناسب برای مهار کرونا برسند.» وی در ادامه سخنانش افزوده است که:«همه به کرونا مبتلا می‌شوند.»  یکی از عمده دلایل چنین پیش‌بینی استفاده افراد از تاکسی، اتوبوس و مترو است؛ وسایل نقلیه‌ای که80 درصد آن‎ها دچار فرسودگی هستند و 50 درصد آن‎ها فعالیت مناسب دارند. بنابراین در بحران کروناویروس که حالا به جان فرزندان‎مان افتاده است، اغلب دستگاه‎های مختلف کشور دخیل هستند و برای حل کردن این مشکل و جلوگیری از افزایش مرگ‎ومیر، بهتر است این دستگاه‎های مختلف همدلانه و با درک متقابل به فکر سلامت مردمی باشند که علاوه بر کرونا متحمل انواع و اقسام فشارهای دیگر زندگی نیز هستند.