در فصل كرونا، حواس‎مان به كوچ پرستاران‎مان باشد!

يكي از مهم‌ترين و زيربنايي‌ترين عناصر كادردرمان، در عرصه بهداشت و درمان كه پيش و پس از پزشك، موجب بهبودي و نجات جان بيمار مي‌شود؛ پرستار و وظايف ويژه پرستاري است. با آغاز پاندمي كروناويروس، پرستاران سرزمين‌مان، تبديل شدند به ايثارگراني كه مدام در خط مقدم حاضربودند و جان بر كف نهاده تلاش مي‌كردند خط مقاومت كرونا را بشكنند و از هموطنان خود تا آن‌جا كه در توان دارند دفاع كنند.برخي از آنان مدت‌هاي زيادي شبانه‌روز در بيمارستان‌ها ماندند وجنگيدند و در اين ميان خود نيز با ابتلا به اين بيماري به درجه شهادت نائل شدند. اما بياييد بپذيريم كه هرانساني تا جايي توان و تحمل دارد و گاهي فشارهاي مختلفي كه از چندسوي وارد مي‌شود، آستانه تحمل فداكارترين افراد را پائين مي‌آورد، و پرستاران در اين عرصه ساعت‌های طولانی از بیمارمراقبت کرده و با انواع میکروارگانیسم‌ها مواجه شده‌اند، نيزمراقبت از بیماران و خانواده‎هاي‎ آنان در بدترین لحظات زندگی، بخش دیگری از سختی کار پرستاران است.

در فصل كرونا، حواس‎مان به كوچ پرستاران‎مان باشد!

 

يكي از مهم‌ترين و زيربنايي‌ترين عناصر كادردرمان، در عرصه بهداشت و درمان كه پيش و پس از پزشك، موجب بهبودي و نجات جان بيمار مي‌شود؛ پرستار و وظايف ويژه پرستاري است. با آغاز پاندمي كروناويروس، پرستاران سرزمين‌مان، تبديل شدند به ايثارگراني كه مدام در خط مقدم حاضربودند و جان بر كف نهاده تلاش مي‌كردند خط مقاومت كرونا را بشكنند و از هموطنان خود تا آن‌جا كه در توان دارند دفاع كنند.برخي از آنان مدت‌هاي زيادي شبانه‌روز در بيمارستان‌ها ماندند وجنگيدند و در اين ميان خود نيز با ابتلا به اين بيماري به درجه شهادت نائل شدند. اما بياييد بپذيريم كه هرانساني تا جايي توان و تحمل دارد و گاهي فشارهاي مختلفي كه از چندسوي وارد مي‌شود، آستانه تحمل فداكارترين افراد را پائين مي‌آورد، و پرستاران در اين عرصه ساعت‌های طولانی از بیمارمراقبت کرده و با انواع میکروارگانیسم‌ها مواجه شده‌اند، نيزمراقبت از بیماران و خانواده‎هاي‎ آنان در بدترین لحظات زندگی، بخش دیگری از سختی کار پرستاران  است.
 برخي از بيمارستان‌هاي دولتي و گاهي نيز بخش خصوصي با كمبود نيروي پرستار مواجه‌اند و اين در حاليست كه بخش عمده‌اي از پرستاران هنوز با مشكل استخدامي دست به گريبان هستند و در مورد دستمزد هم با تمام تلاش‌هاي دولت، گرچه بخشي از معوقات آنان پرداخته شده اماهنوز مشكلاتي در اين زمينه وجود دارد. در اين ميان خبر تعديل تا
50 درصدي پرستاران در برخي از بيمارستان‌هاي بخش‌هاي خصوصي نيز مزيد بر تمام مشكلات آنان شده است. مسئولان اين بيمارستان‌هاي خصوصي علت تعديل پرستاران را، ورشكستگي احتمالي بيمارستان‌هاي خود عنوان كردند. اما البته رئیس سازمان برنامه و بودجه در يك لایو اینستاگرامی گفته: «خوشبختانه در بودجه ۹۹ این امکان قانونی وجود دارد که برای پرداخت فوق‌العاده کرونا اقداماتی را انجام دهیم. دستور‌العمل آن در حال تدوین است و به‌زودی پرستاران عزیز ان‌شاءالله آثارش را خواهند دید؛ برای افزایش و ادامه استخدام پرستاران نیز با توجه به تأیید سازمان استخدامی و اداری مبنی بر نیاز به پرستار، ما از آن امکان بودجه‌ای استفاده خواهیم کرد تا با تجهیز بیمارستان‌های جدید به استخدام پرستار بپردازیم.»
با اين‌همه، هنوز تكليف استخدام و پرداخت معوقات برخي از پرستاران حتي در بخش دولتي نيز روشن نشده و اخيرا رئیس هیات مدیره نظام پرستاری تهران اعلام كرده:«از زمان آغازشیوع ویروس کرونا در کشورهای اروپایی، به دلیل کمبود نیروهای متخصص در بیمارستان‌های اروپا، شرایط ورود پرستاران به این کشورها فراهم شده، به‌طوری‌که شرط نمره زبان برای پذیرش برداشته شده و پرستاران به‌راحتی جذب این کشورها می‌شوند.
کشور‌های اروپایی، آمریکای شمالی و استرالیا بیشترین درخواست جذب پرستاران ایرانی را دارند که با توجه به شیوع ویروس کرونا و بهتربودن شرایط مهاجرت پرستاران، درخواست‌ها مبنی بر مهاجرت پرستاران طی چند ماه اخیر افزایش چشمگیری داشته است. طی چند ماه اخیر بیش از هزار پرستار درخواست خروج از کشور را داشتند.» وي مهم‌ترين و اصلي‌ترين دليل مهاجرت پرستاران را عدم دریافت به‌موقع و دقیق پاداش کرونا، بی‌تدبیری در زمینه حفظ منابع انسان و عدم جذب نیروهای ۸۹ روزه مي‌داند.
 به نظر مي‌رسد دولت بايد براي حفظ نيروهاي متخصص و تربيت شده‌اي از اين قبيل كه هنوز در خط مقدم كادر درمان به حضور آنان نياز مبرم داريم، عنايت بيشتري داشته و از افزايش موج اين مهاجرت‌ها جلوگيري كند. مسئولان ما در كوران كرونا، بايد هواي اين مدافعان خط مقدم مبارزه با كوويد19 را داشته باشند. تا بيماران مبتلا كه هر روز هم بر تعداشان افزوده ميشود، مراقبان دلسوز خود را چنين به آساني از دست ندهند.  

a.f.far99@gmail.com