اما و اگرهاي جريمه ۵۰ هزارتوماني معاينه فني

گفتن ندارد كه يكي از مهم‌ترين عوامل آلوده‌كننده هواي تهران، فرسوده بودن برخي خودورها و نيز عدم احتراق كامل بنزين در موتور خودروهاي غيراستاندارد است، با اين‌همه براي جلوگيري از دودزايي و آلوده‌كنندگي اغلب خودورها، مالكان بايد سالي يك‎بار خودرو را به مراكز معاينه فني ببرند و با تعميرات لازم و رفع مشكلات خودرو، گواهي معاينه فني دريافت كنند.

گفتن ندارد كه يكي از مهم‌ترين عوامل آلوده‌كننده هواي تهران، فرسوده بودن برخي خودورها و نيز عدم احتراق كامل بنزين در موتور خودروهاي غيراستاندارد است، با اين‌همه براي جلوگيري از دودزايي و آلوده‌كنندگي اغلب خودورها، مالكان بايد سالي يك‎بار خودرو را به مراكز معاينه فني ببرند و با تعميرات لازم و رفع مشكلات خودرو، گواهي معاينه فني دريافت  كنند.
 اخيرا مدیرعامل معاینه فنی خودروهای تهران هم اعلام كرده خودروهای فاقد معاینه فنی، روزانه  50 هزار تومان جريمه خواهند شد. نيز در گذشته گاهي ديده شده كه برخي از خودروها بدون آن‌كه بازديد شوند، معاينه فني دريافت كرده‌اند-احتمالا به اين دليل كه تعمير خودرو و رفع عيوب آن اين روزها به‌شدت گران تمام مي‌شود- بايد به اين نكته مهم هم توجه داشته باشيم كه بسياري از خودروها در بخش حمل‎ونقل عمومي، دچار فرسودگي هستند و به گفته مسئولان در اين زمينه، حدود 80 درصد از خودروهاي ناوگان حمل‌ونقل عمومي دچار مشكلات فني و 50 درصد از آن‌ها به طوركلي فرسوده‌اند و با وجود اين فرسودگي هنوز در شهر تردد مي‌كنند، بديهي است كه با وجود اجراي طرح ترافيك، اغلب خودروهاي ناوگان حمل‌ونقل عمومي در شهر تردد مي‌كنند و همين خودروها هستند كه اساسا نياز به معاينه فني و تعميرات اساسي دارند.
 اكنون پرسش اين است كه آيا خودروهاي آلاينده و فرسوده اين بخش نيز مانند ديگر خودروهاي مردم، اگر گواهي معاينه فني نداشته باشند، جريمه خواهند شد و اين خودروها هم بايد هر روز آن جريمه 50 هزار توماني را بپردازند؟ يا فقط اين مردم هستند كه بايد هزينه آلايندگي خودروهاي اين ناوگان را متحمل شوند در حالي‌كه خودورهاي شخصي مردم مشمول طرح ترافيك هم هستند و تردد حداقلي
در شهر دارند.