امسال ۴۳۵ هزار تن شیر در البرز تولید می‌شود

معاون جهاد کشاورزی البرز:

معاون تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی البرز گفت: مجموع تولید شیر خام استان در سال گذشته ۴۱۵ هزار تن بود که امسال به ۴۳۵ هزار تن می‌رسد.


معاون تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی البرز گفت: مجموع تولید شیر خام استان در سال گذشته ۴۱۵ هزار تن بود که امسال به ۴۳۵ هزار تن می‌رسد.
مجتبی تقی‌زاده در گفت‌وگو با مهر با اشاره به اینکه بر اساس آخرین آمار سال ۹۸، مجموع جمعیت دامی گاو شیری در حوزه استان البرز
 ۷۸ هزار و ۷۰۰ رأس گاو اصیل است، اظهار کرد: همچنین ۷۶ هزار و
 ۷۰۰ رأس گاو دورگه، ۴۰۰ رأس گاو بومی، یکصد رأس گاومیش، ۲۰۰ نفر شتر، ۳۱۵ هزار و ۹۰۰ رأس گوسفند و ۴۱ هزار و ۶۰۰ رأس بز در حوزه دامی استان البرز وجود دارند.
وی افزود: مجموع میزان تولید شیر استان در سال گذشته ۴۱۵ هزار تن تولید شیر خام بود که امسال به ۴۳۵ هزار تن می‌رسد.
معاون سازمان جهاد کشاورزی البرز با اشاره به اینکه سرانه هر
رأس گاو برای هر جمعیت براساس نوع دام متفاوت است، تصریح کرد: در این استان دومین رکورد سرانه تولید شیر ما به ازای هر رأس گاو شیری کشور را داریم.
وی ادامه داد: به لحاظ جمعیت دامی دارای رتبه ۲۳ و به لحاظ میزان تولید شیر دارای رتبه هشتم کشور هستیم که تفاوت این دو در بحث سرانه تولید هر رأس گاو شیری است.
تقی‌زاده با اشاره به اینکه بزرگ‌ترین واحد شیری کشور در حوزه البرز است، عنوان کرد: یکی از گاوداری‌های واقع در شهرستان نظرآباد با بیش از ۱۳ هزار رأس گاو شیری، بزرگ‌ترین واحد شیری کشور محسوب می‌شود.
این مسئول یادآور شد: ۴۹ درصد جمعیت دامی استان در نظرآباد
 و بعد از آن به ترتیب در شهرستان ساوجبلاغ، اشتهارد، کرج و فردیس
 و طالقان هستند.
وی با بیان اینکه مصرف شیر استان البرز سالانه ۲۷۰ هزار تا ۳۰۰ هزار تن است، گفت: مشکل و کمبودی در تأمین شیر در این استان وجود ندارد به علاوه اینکه به لحاظ تولید شیرخام به دلیل صنعتی بودن مورد توجه صنایع لبنی برند کشور هستیم.
معاون سازمان جهاد کشاورزی استان البرز ادامه داد: رقابتی در
 صنایع لبنی کشور برای استفاده از شیر خام تولیدی حوزه البرز وجود دارد.
 رتبه دوم کشوری البرز در کیفیت و سرانه تولید شیر
وی با بیان اینکه به سمت ارتقای تولید گام بر می‌داریم، تأکید کرد: به لحاظ کمیت، کیفیت و سرانه تولید ما به ازای هر رأس، البرز در رتبه دوم کشور قرار دارد.
تقی‌زاده با اشاره به معضل تأمین نهادهای دامی گفت: این شرایط نسبت به دو ماه قبل بهتر شده است ولی مشکل هنوز به صورت کامل رفع نشده و در تأمین نهادها دچار چالش هستیم.
وی با تأکید به اینکه میزان نیاز نهادهای دامی برای تمام فرآیندهای تولید در بخش دام و طیور البرز ماهانه ۲۰ هزار تن ذرت و سالانه ۲۴۰ هزار تن است، عنوان کرد: همچنین نیاز استان در خصوص کنجاله سویا ماهیانه ۱۱ هزار و ۵۰۰ تن و در طول سال بالغ بر ۱۳۸ هزار تن و همچنین در دانه جو ماهانه ۶ هزار و ۵۰۰ تن و سالانه ۷۸ هزار تن است.
 تأمین ۶۲ درصد کنجاله مورد نیاز البرز
معاون تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی البرز افزود: در حال حاضر در بحث تأمین این نیاز، ۶۲ درصد کنجاله سویا، ۶۰ درصد دانه جو و
 ۴۳ درصد دانه ذرت استان تأمین شده است.
وی با اشاره به اینکه در ابتدای سال به علت شیوع کرونا سال میزان خرید مواد لبنی دچار چالش شده بود، گفت: فعالیت واحدهای لبنی دچار محدودیت بود و مازاد تولید شیر وجود داشت که خوشبختانه این موضوع مدیریت و مرتفع شد.