کارت ملی و مزایای آن در این آشفتگی اقتصادی!

وقتی قرارشد همه ما ایرانی‌ها، کارت ملی داشته باشیم، تنها فکری که در مورد آن به ذهن‌مان می‌رسید این بود که حمل این کارت از شناسنامه راحت‌تر است و می‌توان در بسیاری از موارد آن‌را جایگزین شناسنامه کرده و به‌عنوان مدرک شناسایی هویت از آن استفاده کرد.


وقتی قرارشد همه ما ایرانی‌ها، کارت ملی داشته باشیم، تنها فکری که در مورد آن به ذهن‌مان می‌رسید این بود که حمل این کارت از شناسنامه راحت‌تر است و می‌توان در بسیاری از موارد آن‌را جایگزین شناسنامه کرده و به‌عنوان مدرک شناسایی هویت از آن استفاده کرد. اما مدتی است روند اقتصادی جامعه به سمتی رفته، که این کارت، دیگر فقط ارزش شناسایی هویتی ندارد، بلکه می‌توان آن‌را و یا در واقع کد ملی را به سرمایه‌داران و واردکنندگان، خریداران انبوه خودرو، خریداران داروهای خاص از
داروخانه –و فروش قاچاق آن دربازار سیاه- برای خرید انواع کالاهایی که تنها با کد ملی فروخته می‌شوند و البته مهمتر از همه برای دریافت انواع وام‌ها از بانک‌ها، با قیمتی مناسب اجاره داد؛ اجاره‎ای که اکنون به میلیون‎ها تومان رسیده است-تورم و حباب حتی روی اجاره کدملی هم تاثیر گذاشته است!- چنین است که یک پیرزن در یکی از مناطق محروم کشور ناگهان واردکننده چندین دستگاه خودروی گران‎قیمت می‎شود و حالا کارتن خواب‎های و معتادانی که میلیاردها دلار ارز دولتی دریافت کرده‌اند!
‏از ۲۵۰ نفری که ۷ میلیارد دلار ارز حاصل از صادرات را برنگردانده‌اند، ۷۰ نفرشان کارتن خواب بوده‌اند، یعنی افراد بی‌خانمان و اغلب معتادی که کدملی خود را در ازای مقداری پول اجاره داده‌اند، بی آن‌که خود بدانند قرار است با این کد ملی‌ها چه کاری انجام شود.
البته که مشکلات به‌وجود آمده در این زمینه که در واقع نوعی فساد اقتصادی هستند، هیچ ربطی به کدملی ندارند؛ مشکل سیستمی است که برای هر تعداد کد ملی که از سوی یک نفر ارائه می‌شود، خدمات ارائه می‌دهد و این شرط و قانون محکم و قابل پیگیری را ندارد که هر فردی که قرار است از یک خدمت و امکان دولتی استفاده کند، فقط و فقط باید یک کدملی ارائه کند؛ کدملی خودش را و نه ده‌ها و گاهی صدها کدملی. در واقع مشکل دربخش‌هایی است که قانون خلاء دارد. در همین روزها، قرار است داروی انسولین هم با کدملی ارائه شود، دلالی که در این کار، کارآزموده شده، با اجاره چندین کارت ملی، می‌تواند این دارو را از داروخانه‌های مختلف بخرد و به قیمت چندین برابری در بازار سیاه بفروشد. در حالی‌که قرار بود سیستم درمانی ما الکترونیک شود و پزشک و بیمارستان  داروخانه، تمامی اطلاعات بیماران را داشته باشند و بر این اساس به آنان خدمات درمانی و دارویی داده شود، اما از آن‌جا که فعلا الکترونیکی کردن سیستم دارو ودرمان، عملی نشده-به چندین چند دلیل از جمله این‌که گفته شد برخی پزشکان کار با کامپیوتر را بلد نیستند!- همچنان راه برای سوءاستفاده از کارت و کدملی در این زمینه هم باز است و لازم است با توجه به شرایط ویژه کشورِ در تحریم ما در زمینه واردکردن برخی داروهای خاص، تدابیری سختگیرانه در این زمینه انجام گیرد و طبعا یکی از این تدابیر، مشخص بودن تعداد و نام و مدارک بیماران واقعی است و در اختیار گذاشتن آن‌ها به پزشکان و داروخانه‌ها.