چرا دیگرآلودگی هوا با افزایش ابتلا به کروناویروس ارتباط ندارد؟

این روزها اغلب کلان شهرها به‌ویژه تهران با مشکل وارونگی و آلودگی هوا مواجه اند؛ مشکلی که معمولا با پیش آمدنش، مسئولان بهداشت و درمان از افراد میانسال، زنان باردار و افرادی با بیماری‌های زمینه‎ای می‎خواستند و اکنون نیز می‎خواهند که از خانه خارج نشده و در شهر تردد نکنند.

 


این روزها اغلب کلان شهرها به‌ویژه تهران با مشکل وارونگی و آلودگی هوا مواجه اند؛ مشکلی که معمولا با پیش آمدنش، مسئولان بهداشت و درمان از افراد میانسال، زنان باردار و افرادی با بیماری‌های زمینه‎ای می‎خواستند و اکنون نیز می‎خواهند که از خانه خارج نشده و در شهر تردد نکنند. چرا که آلودگی هوا مشکلات خاص این افراد ، به‎ویژه بیماری‎های ریوی آنان را تشدید می‌کند، بماند که هوای آلوده اکسیژن کمتری دارد و برای هوشیاری و سلامت اندامی چون مغز نیز مضر است.
اما نکته جالب توجه و در عین حال عجیب این است که در همین رابطه معاون ستاد مقابله با ویروس کرونا در تهران گفته است:« آلودگی هوا هیچ تأثیری روی بیماری کرونا ندارد، و بررسی‌های ما هم حاکی از عدم ارتباط بین این دو موضوع است.» این سخنان در حالی گفته می‌شوند که کروناویروس دقیقا ریه  مبتلایان را درگیر می‌کند و حداقل این آلودگی برای آنان که مشکلات ریوی و بیماری‌های زمینه‌ای-آسم و یا سرطان و...- در این مورد دارند، بسیار مضر و خطرآفرین است. خوب است بدانیم که طبق آمار هر سال حدود 13 هزارنفر در اثر آلودگی هوا جان خود را از دست می‌دهند-رتبه پنجم در مرگ ومیرهای کشور- آقای معاون به جای دادن این خاطر جمعی، حداقل می‎تواند از افرادی که به واسطه ابتلا به بیماری‎های زمینه‌ای مستعد ابتلا به کروناویروس هم هستند، بخواهد که در این شرایط بیشتر مراقب خود باشند و از خانه خارج نشوند. پرسش مهم این است که در حالی‌که هر بیماری زمینه‌ای دیگری با آلودگی هوا تشدید می‌شود چگونه است که میزان ابتلا به کروناویروس ناگهان، ربطی به آلودگی هوا پیدا نمی‌کند؟ در حالی‎که به‎صورت بالقوه افرادی که بیماری‎های زمینه‎ای دارند، مستعد ابتلا به کووید19 هستند و از قضا همین افراد هم در روزهای آلوده باید در منزل بمانند.