باید در روابط و تعاملات با کشورهای دنیا تجدید نظر کنیم

محمد هاشمی رفسنجانی درگفتگو با "آفرینش":

باید اذعان داشت که این روزها شاهد برخی نارسایی های سیاسی میان مسئولان و قوا هستیم و آنجا که در برابر یک جنگ تحمیلی اقتصادی باید ملاک عمل همگان وحدت و همدلی باشد، به سمت تخریب و جنجال علیه یکدیگر روی آورده اند . این سبک رفتار از سوی رجال سیاسی شاید در ظاهر منافع شخصی یا گروهی آنها را تامین کند، اما جدی ترین آسیب را به ثبات کشور و زندگی مردم جامعه وارد می کند.

باید در روابط و تعاملات با کشورهای دنیا تجدید نظر کنیم


باید اذعان داشت که این روزها شاهد برخی نارسایی های سیاسی میان مسئولان و قوا هستیم و آنجا که در برابر یک جنگ تحمیلی اقتصادی باید ملاک عمل همگان وحدت و همدلی باشد، به سمت تخریب و جنجال علیه یکدیگر روی آورده اند . این سبک رفتار از سوی رجال سیاسی شاید در ظاهر منافع شخصی یا گروهی آنها را تامین کند، اما جدی ترین آسیب را به ثبات کشور و زندگی مردم جامعه وارد می کند.
مردم از قوای سه گانه و به طور کلی حکومت انتظار دارند زندگی و امور آنها را با رویکردی عقلانی و مبتنی بر منافع ملی اداره کنند. اینکه جنگ و رقابت سیاسی میان برخی افراد در قوای مختلف رخ دهد، موجب خوراک دهی به رسانه های بیگانه و ایجاد فضایی مسموم برای تنفس جامعه خواهد شد. به عبارتی ساده و شفاف این قبیل حاشیه سازی ها و درگیری های لفظی، مستقیماً روی میزان اعتماد و اطمینان مردم به نظام اثر خواهد گذاشت. چرا که جامعه مسئولان را به عنوان نماینده و کارگزار نظام می دانند.
مردم از دستگاه های مختلف انتظار دارند همانطور که پیش از انتخابات مردم و مشکلات جامعه را محور شعارهای خود قرار می دهند، در دوران مسئولیت نیز در همان مسیر حرکت کنند و پس از اینکه برکرسی مسئولیت تکیه زدند به سمت درگیری ورقابت های سیاسی منحرف نشوند.
درهمین رابطه و پیرامون عملکرد دولت و مجلس در رفع مشکلات کشور، با اقای محمد هاشمی رفسنجانی گفتگو کردیم. این سیاستمدار با تجربه ضمن تایید آسیب های جدی به ملت و کشور در فضای غبارآلود میان مجلس و دولت گفت: امروز هماهنگی میان قوا باید بیش از هر زمان دیگر باشد و مجلس جدید نیز باید انتظارها در سطح نظام و ملت را برآورده کند.
عضو سابق مجمع تشخیص مصلحت نظام درمورد عملکرد چندماهه مجلس گفت: این مجلس با تعاریف و تعابیری که مقام معظم رهبری از مجلس کردند و انتظاراتی که از مجلس داشتند، آنگونه عمل نکرد به همین دلیل در دیداری که نمایندگان با رهبری به طور مجازی برگزار کردند، آیت الله خامنه ای چند تذکر به نمایندگان دادند و بنده یاد ندارم در مجالس دیگر به این شکل و در این فاصله زمانی رهبری نسبت به گفتار ورفتار و کردار مجلسی ها تذکر بدهند.
چراکه نوعی تندروی و افراط در حرف ها و موضع گیری آنها بود. و حتی یکی از تذکرات رهبری به مجلس این بود که دولت باید تا آخرین روز عمر خود به طور جدی به فعالیتش ادامه دهد. چراکه تاکید رهبری برمبنای ثبات در کشور بود .
 رهبری با اولویت قرار دادن ثبات کشور انتظار دارند که هر قوه ای وظیفه خود را انجام دهد و در عین حال بایکدیگر هماهنگ باشند و برای حل مشکلات کشور اعم از اقتصادی و سیاسی و اجتماعی همکاری کنند. این سه رکن باید با هماهنگی پاسخگوی مردم باشند.
رئیس اسبق صدا وسیما با اشاره به رفتارهای نامناسب ترامپ با هدف تضعیف و ساقط کردن دولت ایران گفت: دشمن درصدد تضعیف و بی ثباتی ماست و حتی آقای بولتون معاون سابق امنیت ملی آمریکا در جمع منافقین حضور یافت و می گفت جمهوری اسلامی عید امسال را نمی بیند و مشخص بود که آنها به دنبال بی ثباتی ایران هستند.  متاسفانه ما می بینیم که برخی دنبال بی ثبات کردن دولت و تخریب هستند. لذا در مجموع کارنامه قابل قبولی تا زمان فعلی برای مجلس نمی توان در نظر گرفت این مجلس آن مجلسی نیست که امام فرمودند باید در راس امور باشد و اهداف عالیه فاصله دارد.
در ادامه گفتگو با محمدهاشمی رفسنجانی به بحث مشکلات کشور در حوزه تحریم ها و سیاست خارجی و گمانه زنی ها برای برون رفت ایران از فشارهای کنونی با راه کار مذاکره با غرب پرداختیم. وی با تاکید بر ضرورت تجدید نظر در روابط و تعاملات کشور با دنیا گفت:
مرحوم آیت الله هاشمی در زمان حیات و به خصوص در دورانی که مسئولیت دار بودند، یک استراتژی مشخص برای روابط خارجی داشتند، به خصوص بعد از جنگ که ایشان رئیس جمهور شدند برنامه ای جدی و هدفمند در راستای تعامل سازنده با دنیا و تنش زدایی به جای تنش افزایی اتخاذ کردند. با این سیاست ایشان روابط ایران را با بسیاری از کشورها برقرار و اصلاح کرد به خصوص با کشورهای منطقه خلیج فارس اختلافات ما کاهش یافت و تعاملات گسترده شد.
با عربستان، امارات، قطر، کویت و همه کشورها روابطی بر مبنای تعامل و احترام متقابل و براساس منافع ملی برقرار کرده بودیم. متاسفانه در حال حاضر این استراتژی برای سیاست خارجی تعلیق شده درحالی که کشورما به لحاظ تولیدی ظرفیت بالایی دارد و باید بتوانیم براساس آن یک استراتژی مناسب این تولید را همراه با تعامل کنیم تا ارز آوری و بهره وری داشته باشد.
 آن زمان که آیت الله هاشمی با تولید کننده ها صحبت می کردند به آنها می گفتند که هدف تولید را به مصرف داخلی محدود نکنید، هدف را برای بازار منطقه در نظر بگیرید و ماهم راه را برای تعاملات سیاسی و اقتصادی هموار می کنیم تا شما بازار منطقه را به دست بگیرید و یا تاثیر گذار باشید.
لذا باید توجه داشت که در سایه تعامل هست که روابط تجاری شکل می گیرد و اگر رفت و آمدهای سیاسی و مذاکرات فی مابین کشورها از بین برود و یا کمرنگ شود، به همان نسبت روابط اقتصادی دچار ضعف خواهد شد.
سرپرست سابق وزارت خارجه، راهکار برون رفت کشور از وضعیت فعلی را تقویت روابط با همسایگان و دیگر کشورها دانست و افزود: در جهان امروز هیچ کشوری حتی ابرقدرت ها نمی توانند ادعا کنند که به تنهایی قادر به تامین تمامی نیازهای اقتصادی و سیاسی خود هستند. نیاز به ارتباطات در جهان امروز زمینه ساز تعاملات سازنده است که باید  در آن به منافع ملی و منافع طرفین توجه جدی داشت.
احترام متقابل و حفظ منافع متقابل اساس ایجاد تعامل و روابط سازنده در سیاست خارجی است. این مسائل ارتباطی به شخص و یا یک رئیس جمهور در آمریکا  که مثلا ترامپ باشد یا بایدن ندارد. الان هم ما با کشورهای مختلفی ارتباط داریم اما این کشورها از رفتار ترامپ وتحریم های آمریکا سو استفاده می کنند و می بینیم کشورهایی که عنوان دوست یا همکار را دارند و باهم در ارتباط هستیم، پول های ما را از بابت صادراتی که داشتیم بلوکه کرده اند و آن را نمی پردازند. کره جنوبی، چین و عراق و برخی کشورهای دیگر که ما با آنها رابطه داریم پول صادرات ما را به بهانه تحریم
نمی دهند اما اگر این ارزها به کشور برگردد قطعاً موجب گشایش و رونق اقتصاد و تولید خواهد شد.
بنابراین راه صحیح امروز این است که تنش ها را کاهش دهیم و نگرانی های همسایگان را تا جایی که ممکن است برطرف کنیم. اما به هرحال دشمنانی داریم که رفتار خصمانه و غیردوستانه درپیش گرفته اند، لذا تنها راهکار برون رفت از این فضا گسترش ارتباطات و تعاملات براساس احترام و منافع متقابل  و تنش زدایی به جای تنش افزایی در ارتباط با کشورها می باشد.