عجيب است چون زيان انباشته هست!

اين براي چندمين بار است كه خودروسازهاي كشور براي افزايش قيمت خودرو مجوز دريافت مي‌كنند. شايد اين مسئله براي بسياري از ما عجيب و حتي ناراحت‌كننده باشد كه چرا خودروسازي كشور مدام در حال گران و گران‌تر كردن خودروهاي غيراستاندارد خود است؛ خودروهايي كه نمونه آن‌ها يا از فرانسه-انواع پژوها- و يا خودرهايي كه نمونه آن‌ها-پرايد و تيبا و ...- از كره جنوبي وارد شده است. و نكته مهم‌تر اين‌كه اغلب اين خودروها در كشورهاي مبداء از رده توليد هم خارج شده‌اند. دو شركت خودروسازي در كشوربه دليل عدم واردات خودرو-به هر دليل- بي‌رقيب‌اند و بي‌رقيب بودن معمولا موجب درجا زدن مي‌شود؛ وقتي هيچ نمونه‌اي براي مقايسه و هيچ مورد ديگري با قيمت مناسب براي انتخاب وجود نداشته باشد، طبيعي است كه اين دو خودروساز به روند توليدات خود با ويژگي‌هاي نامطلوب ادامه خواهند داد.

عجيب است چون زيان انباشته هست!

اين براي چندمين بار است كه خودروسازهاي كشور براي افزايش قيمت خودرو مجوز دريافت مي‌كنند. شايد اين مسئله براي بسياري از ما عجيب و حتي ناراحت‌كننده باشد كه چرا خودروسازي كشور مدام در حال گران و گران‌تر كردن خودروهاي غيراستاندارد خود است؛ خودروهايي كه نمونه آن‌ها يا از فرانسه-انواع پژوها- و يا خودرهايي كه نمونه آن‌ها-پرايد و تيبا و ...- از كره جنوبي وارد شده است. و نكته مهم‌تر اين‌كه اغلب اين خودروها در كشورهاي مبداء از رده توليد هم خارج شده‌اند. دو شركت خودروسازي در كشوربه دليل عدم واردات خودرو-به هر دليل- بي‌رقيب‌اند و بي‌رقيب بودن معمولا موجب درجا زدن مي‌شود؛ وقتي هيچ نمونه‌اي براي مقايسه و هيچ مورد ديگري با قيمت مناسب براي انتخاب وجود نداشته باشد، طبيعي است كه اين دو خودروساز به روند توليدات خود با ويژگي‌هاي نامطلوب ادامه خواهند داد.
يكي از مهم‌ترين مسائلي كه در مورد خودروسازي‌ها كشور مي‌توان بدان اشاره كرد، بريز و بپاش‌هاي مختلف در پرداخت دستمزد به افرادي است كه اساس پرسنل اين خودروسازان نيستند اما در ليست آنان رد مي‌شوند و نيز به‌طور كلي داشتن پرسنل بسيار زياد اين دو خودروسازي است.با وجود چالش برانگيز بودن نيروهاي مازاد، دولت با حمایت‌های خود از صنعت خودرو توقع حفظ نیروی انسانی در شرکت‌های خودروساز را دارداما اين ماجرا سوي ديگري هم دارد؛ ایران خودرو در ۶ ماه ابتدايي سال جاري، حدود ۱۰ هزار میلیارد تومان زیان کرده و مجموع زیان انباشته شرکت به ۲۴ هزارمیلیارد تومان رسیده است. براين اساس رئیس شورای رقابت اعلام كرده كه:«براساس مصوبه اردیبهشت ماه خودروسازان می‌توانند حداکثر تا سقف اعلامی نرخ تورم بخشی از سوی بانک مرکزی در سه ماهه سوم امسال (پاییز) افزایش قیمت‌ها را اعمال کنند.» با توجه به ميزان نجومي زيان انباشته خودروسازي كشور، چنين افزايش قيمت‌هاي دستوري، در نگاه اول طبيعي به نظر مي‌رسد؛ اين دو خودروساز انحصاري به هر قيمتي در تلاش‌اند سرپا بمانند و البته كه تاوان و هزينه اين سرپا ماندن و گران شدن دستوري را بايد خريداري بپردازد كه با هر خريد با ناپديدشدن يكي از آپشن‌هاي خودرويي كه خريده مواجه مي‌شود. و اين در حاليست كه برخي شركت‌هاي توليدكننده خارجي هم قيمت خودروهاي خود را ارزان كرده و هم تسهيلات ويژه‌اي براي خريداران قائل شده‌اند.