دسته‌هاي ۱۰۰ميليوني ملخ‎ها و كمبود اعتبارلازم

ملخ‌ها، با وجود حمله هاي دسته جمعي و انفجاري شان، تنها آفت كشاورزي و باغداري ما نيستند، كشاورزي ما، علاوه بر مشكلات اقليمي چون كمبود آب و فرسايش خاك، با انواع و اقسام آفت‌هاي ديگر و علف‎هاي هرز نيز مواجه است، ۶۰۰ نوع آفت و علف هرزي كه هر سال به ۳۵ درصد از محصولات کشور خسارت وارد مي‌کند. اين ۳۵ درصد خسارت معادل از بین رفتن ۳۷ تا ۴۰ میلیون تن از تولیدات کشاورزی کشور است.


ملخ‌ها، با وجود حمله هاي دسته جمعي و انفجاري شان، تنها آفت كشاورزي و باغداري ما نيستند، كشاورزي ما، علاوه بر مشكلات اقليمي چون كمبود آب و فرسايش خاك، با انواع و اقسام آفت‌هاي ديگر و علف‎هاي هرز نيز مواجه است، 600 نوع آفت و علف هرزي كه هر سال به 35 درصد از محصولات کشور خسارت وارد مي‌کند. اين 35 درصد خسارت معادل از بین رفتن 37 تا 40 میلیون تن از تولیدات کشاورزی کشور است.
اما اگر با اين‌همه آفت و علف هرز، توسط انواع كودهاي شيميايي و يا روش‌هاي مرسوم ديگر مي‌توان مواجهه و مقابله كرد، اما با هجوم ميليوني ملخ‎ها، ماجرا شكل ديگري به خود مي‌گيرد؛ ملخ‌ها، دروگران ورزيده‎اي هستند كه در طول مسيرشان، به هيچ نوع گياهي رحم نمي‎كنند و
 از زمين كشاورزي يا تا باغ و بوستان را مورد حمله قرار مي‎دهند. ضمن آن‌كه هر سال، كشاورزان با گونه جهش‌يافته‌اي از اين آفت مواجه مي‌شوند، اين جهش يافتگي بدان معناست كه ملخ‌ها، تغيير رفتار مي‌دهند و كشاورزان و باغداران در مقابله با اين موجودات همه‌چيز‌خوار، غافلگير مي‌شوند.
امسال نيز ملخ‎ها، مهاجرت خود را از شاخ آفريقا به سوي سرزمين ما؛ آغاز كرده‌اند. در اين رابطه رئیس سازمان حفظ نباتات کشورگفته:«با توجه به شرایط موجود، در صورت عدم مبارزه به موقع و مناسب انفجار جمعیتی ملخ صحرایی مهاجم در کشوراتفاق خواهد افتاد و استان‌های زیادی را درگیر می‌کند و تا باغات شهر شیراز پیش می‌رود و وارد باغات پسته و خرمای کرمان می‌شود.»
مشخصا يكي از مهم‌ترين مشكلات اين استان‌ها در مبارزه با ملخ و جلوگيري از آسيب‌زدن آن‌ها به محصولات باغي و كشاورزي، نداشتن بودجه مناسب استان‌ها براي مقابله با اين آفتي است كه هرساله بر حجم آن افزوده مي‌شود.
رئیس سازمان حفظ نباتات کشور با تاکید بر این‌که در صورت عدم مبارزه به‌موقع و مناسب با ملخ صحرایی امکان ایجاد قحطی وجود دارد، افزوده كه سازمان حفظ نباتات برای جلوگیری از این اتفاق برنامه‌ریزی دقیقی انجام داده است، این برنامه‌ریزی که با کمک تجربه‌های کسب شده انجام شده است؛ شامل: دستورالعمل‌ها، رصد و پایش، اطلاع‌رسانی به کشاورزان، آموزش کشاورزان و تامین سموم و ... است. وی میزان نیاز مالی سازمان حفظ نباتات برای مبارزه با ملخ مهاجم صحرایی در هجوم گسترده و بی‌سابقه جدید را 200 میلیارد تومان اعلام و تصریح کرد: امسال فقط در سموم آفت‌کش افزایش قیمت 5 برابری داشته‌ایم، هم‌چنین در سایر مولفه‌های مبارزه نیز شاهد افزایش بالای هزینه‌ها هستیم.