چگونه میزان غذای خود را کنترل کنیم؟

به گفته روان‌شناسان بیشتر فعالیت‌های روزمره ما نتیجه یک فرآیند خودکار و ناخودآگاه یا همان عادت‌هاست. یکی از این عادت‌ها غذا خوردن است. اما خبر خوب این است که شما می‌توانید بر روی این فرایند کار کنید و عادت‌های بد را با عادت‌های خوب و سالم جایگزین نمایید. این کار در ابتدا نیازمند کمی تلاش و صرف زمان خواهد بود. مغز برای تغییر و ایجاد عادت جدید به چیزی حدود ۲۱ الی ۹۰ روز زمان نیاز دارد. اما ثابت قدم باشید و چندهفته روی عادت جدید کار کنید. بعد از چند هفته خواهید دید که غذای کمتری نسبت به گذشته می‌خورید. از غذا خوردن بدون فکر دست بردارید و با هوشیاری کامل غذا بخورید: هر چیزی که شما می‌خورید بر روی بدن‌تان تاثیر می‌گذارد. زمانی‎که در حال تماشای فیلم هستید باید چیزی بخورید؟ خوب شما تنها نیستید!غذاخوردن بدون فکر و بدون هوشیاری یکی از مشکلات بزرگ امروز است. سبک زندگی فعلی ما باعث شده است غذاخوردن هوشیارانه را با غذاخوردن بدون فکر جایگزین کنیم.

چگونه میزان غذای خود را کنترل کنیم؟

به گفته روان‌شناسان بیشتر فعالیت‌های روزمره ما نتیجه یک فرآیند خودکار و ناخودآگاه یا همان عادت‌هاست. یکی از این عادت‌ها غذا خوردن است. اما خبر خوب این است که شما می‌توانید بر روی این فرایند کار کنید و عادت‌های بد را با عادت‌های خوب و سالم جایگزین نمایید. این کار در ابتدا نیازمند کمی تلاش و صرف زمان خواهد بود. مغز برای تغییر و ایجاد عادت جدید به چیزی حدود 21 الی 90 روز زمان نیاز دارد. اما ثابت قدم باشید و چندهفته روی عادت جدید کار کنید. بعد از چند هفته خواهید دید که غذای کمتری نسبت به گذشته می‌خورید. از غذا خوردن بدون فکر دست بردارید و با هوشیاری کامل غذا بخورید: هر چیزی که شما می‌خورید بر روی بدن‌تان تاثیر می‌گذارد. زمانی‎که در حال تماشای فیلم هستید باید چیزی بخورید؟ خوب شما تنها نیستید!غذاخوردن بدون فکر و بدون هوشیاری یکی از مشکلات بزرگ امروز است. سبک زندگی فعلی ما باعث شده است غذاخوردن هوشیارانه را با غذاخوردن بدون فکر جایگزین کنیم.
چنین غذاخوردنی نه تنها لذتی را که می‌توان از غذاخوردن داشت از بین می‌برد بلکه باعث پرخوری هم می‌شود و در نهایت نشانه‌های سیری فیزیکی را ایجاد نمی‌کند و ذهن غذای بیشتری می‌خواهد. اما زمانی‌که ذهن خود را درگیر غذاخوردن می‌کنید، می‌توانید این عادت را تغییر دهید.
از قبل وعده‌های غذایی خود را برنامه‌ریزی کنید: برنامه‌ریزی وعده‌های غذایی سالم قبل از خرید هفتگی به شما کمک می‌کند مغز خود را برای خوردن آگاهانه آماده کنید و از خرید موادغذایی اضافی پرهیز نمایید.
آشپزخانه خود را سازماندهی کنید: اصلا لازم نیست همه تنقلات را به یکباره به سطل آشغال بریزید. این فرآیند به یک رویکرد متعادل و هوشیارانه نیاز دارد. ایده خوب این است که تنقلات وسوسه‌کننده را دور از چشم نگه‌داری کنید تا از خوردن این تنقلات پیشگیری نمایید.
پروتئین بیشتری میل کنید:چه‌کار کنم کمتر غذا بخورم؟ همان‌طور که می‌دانید پروتئین‌ها برای هضم شدن به زمان بیشتری نیاز دارند. این موضوع بدین معنی است که شما را بیشتر از سایر مواد سیر نگه می‌دارند.خوردن صبحانه غنی از پروتئین به مصرف کالری کمتر در باقی روز منجر می‌شود. می‌توانید از تخم‌مرغ و حبوبات بهره ببرید.
چگونه میل به غذا را کم کنیم: انسان‌ها به‌طور طبیعی زمانی‌که بشقاب‌ها و کاسه‌های‌شان رنگ روشن‌تری دارند غذای کمتری میل می‌کنند. به نظر می‌رسد این موضوع به خاطر درجه کنتراست رنگ بین غذاها و ظروف است.سعی کنید از ظرف هایی با رنگ قرمز روشن یا آبی روشن استفاده کنید.
با دست دیگر خود غذا بخورید:غذاخوردن با دستی که هیچ تسلطی بر روی آن ندارید باعث می‌شود 30 درصد کمتر ار مقدار معمول غذا بخورید و از غذا خوردن ناخودآگاه جلوگیری می‌کند.
بدن خود را خنک نگه دارید:چربی قهوه‌ای باعث سوختن کالری‌های بدن می‌شود تا بدن را گرم نگه دارد . با نوشیدن یک لیوان آب یخ یا گرفتن دوش سرد می‌توانید این موضوع را فعال کنید.