بازگشت شهر به زندگی عادی با ناوگان حمل‎ونقل فرسوده!

يك نكته از هزاران

امروز اغلب شهرهایی که وضعیت سفید دارند، می‌توانند تمام فعالیت‌های عادی خود را آغاز کنند؛ حتی فعالیت‌هایی را که در مورد کروناویروس پرخطر اعلام و تعطیل شده بودند، از امروز به فعالیت عادی بازمی‌گردند و این یعنی این‌که آن بخشی از مردم که در خانه مانده بودند دوباره راه شهر را درپیش خواهند گرفت و ناوگان حمل‌ونقل ما طبق روال، مملو از مسافران خواهد شد. ناوگانی که به علت دست چندم و فرسوده بودن و احتراق ناقص و مشکلات فنی دیگر، موجب آلودگی هوا می‌شوند. در این مورد مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی تهران می‌گوید:« نیمی از ناوگان اتوبوسرانی این شهر فرسوده هستند.ناوگان اتوبوسرانی پایتخت دارای ۵۸۰۰ دستگاه اتوبوس است که ۵۴ درصد آن‌ها فرسوده هستند و به سن بازنشستگی رسیده‌اند که این کار نگه داشتن اتوبوس‌ها را سخت کرده است.»

امروز اغلب شهرهایی که وضعیت سفید دارند، می‌توانند تمام فعالیت‌های عادی خود را آغاز کنند؛ حتی فعالیت‌هایی را که در مورد کروناویروس پرخطر اعلام و تعطیل شده بودند، از امروز به فعالیت عادی بازمی‌گردند و این یعنی این‌که آن بخشی از مردم که در خانه مانده بودند دوباره راه شهر را درپیش خواهند گرفت و ناوگان حمل‌ونقل ما طبق روال، مملو از مسافران خواهد شد. ناوگانی که به علت دست چندم و فرسوده بودن و احتراق ناقص و مشکلات فنی دیگر، موجب آلودگی هوا می‌شوند. در این مورد مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی تهران می‌گوید:« نیمی از ناوگان اتوبوسرانی این شهر فرسوده هستند.ناوگان اتوبوسرانی پایتخت دارای ۵۸۰۰ دستگاه اتوبوس است که ۵۴ درصد آن‌ها فرسوده هستند و به سن بازنشستگی رسیده‌اند که این کار نگه داشتن اتوبوس‌ها را سخت کرده است.»
 نگه‌داری از اتوبوس‌ها به این معنی است که این وسایل فرسوده مدام به تعمیر نیاز دارند و تعمیر این تعداد اتوبوس بسیار هزینه‌بر است. اتوبوس بازنشسته و فرسوده سوخت بیشتری مصرف و دود بیشتری تولید می‌کند.
همه این‌ها در حالیست که مردم برای استفاده از چنین ناوگان فرسوده‌ای افزایش هزینه‌ای 34 درصدی از اسفند سال گذشته تا امروز به بعد را تجربه می‌کنند. پول دادن برای تنفس هوای آلوده‌ای که به گفته متخصصان، بیشتر موجب شیوع بیماری می‌شود؛ نه فقط کروناویروس، که افزایش انواع بیماری‌های غیرواگیر نیز مربوط به افزایش آلودگی هواست؛ این‌را یک فوق تخصص بیماری‌های عفونی می گوید:«آلودگی هوا بر روی عفونت‌های ویروسی دستگاه تنفسی فوقانی تاثیر دارد و هنگامی که میزان  آلاینده‌های هوا بالا برود ویروس باسرعت بیشتر به افراد عادی  منتقل می‌شود.آلودگی هوا باعث بروز بیماری کرونا به طور مستقیم نمی‌شود، اما با بروز آلودگی هوا مردم باید از تردد در مراکز شلوغ و  قسمت‌های آلوده شهر خودداری کنند.»
خواسته تردد کم در چنین وضعیت اقتصادی، طبعا خواسته‌ای غیرممکن است. اما مسئولان اداره شهر می‌توانند رفته‌رفته این اتوبوس‌های خسته و بازنشسته را از رده خارج کرده و با احساس مسئولیت نسبت به جان مردم در مقابل هزینه کرد آنان، خدمات سالم ارائه دهند و از افزایش مشکلات و لاجرم هزینه‌های جانبی که در بسیاری اوقات به چشم نمی‌آیند ولی بودجه را می‌خورند، جلوگیری کنند.