وضعيت ايران در مسابقه واكسيناسيون جهاني

از آغاز واكسيناسيون جهاني عليه كرونا، در حدود ۷۰ روز مي‌گذرد و دراين مدت بیش از ۲۰۵.۳میلیون دوز واکسن در جهان تزریق شده. بسياري از كشورها، كه انواع واكسن‌هاي تائيد شده توسط سازمان بهداشت جهاني را پيش‌خريد كرده بودند، اكنون نسبت به كشورهاي ديگر جلوترهستند. در منطقه و در ميان كشورهاي همسايه ايران نيز، امارات با واکسیناسیون ۶۵ درصد جمعیت خود در صدر جدول قرار دارد و پس از آن کشورهای بحرین و قطر قرار دارد که ۹/ ۴درصد از جمعیت ۹/۲ میلیون نفری و کویت ۱/ ۴درصد از جمعیت ۳/ ۴ میلیون نفری كشورهاي خود‌ را واكسينه كرده‌اند وحتی سرانه واكسيناسيون در پاکستان سه برابر ایران است. در خارج از منطقه نيز كشور پرجمعيتي مانند آمريكا كه تعداد تلفات بيشتري هم داشت، اكنون با واكسينه كردن ابتدا سالمندان و دانشجويان به‌عنوان قشر فرهيخته و آينده‌سازان كشور و با واكسيناسيون حدود ۱۰۰ ميليون نفر از جمعيت خود، در حال نزديك شدن به ايمني جمعي است.

وضعيت ايران در مسابقه واكسيناسيون جهاني

از آغاز واكسيناسيون جهاني عليه كرونا، در حدود 70 روز مي‌گذرد و دراين مدت بیش از ۲۰۵.۳میلیون دوز واکسن در جهان تزریق شده. بسياري از كشورها، كه انواع واكسن‌هاي تائيد شده توسط سازمان بهداشت جهاني را پيش‌خريد كرده بودند، اكنون نسبت به كشورهاي ديگر جلوترهستند. در منطقه و در ميان كشورهاي همسايه ايران نيز، امارات با واکسیناسیون ۶۵ درصد جمعیت خود در صدر جدول قرار دارد و پس از آن کشورهای بحرین و قطر قرار دارد که ۹/ ۴درصد از جمعیت ۹/۲ میلیون نفری و کویت ۱/ ۴درصد از جمعیت ۳/ ۴ میلیون نفری كشورهاي خود‌ را واكسينه كرده‌اند وحتی سرانه واكسيناسيون در پاکستان سه برابر ایران است. در خارج از منطقه نيز كشور پرجمعيتي مانند آمريكا كه تعداد تلفات بيشتري هم داشت، اكنون با واكسينه كردن ابتدا سالمندان و دانشجويان به‌عنوان قشر فرهيخته و آينده‌سازان كشور و با واكسيناسيون حدود 100 ميليون نفر از جمعيت خود، در حال نزديك شدن به ايمني جمعي است.
 واكسيناسيون سريع از آن جهت اهميت دارد كه موجب مي‌شود كسب‌وكارها و فعاليت تمامي مراكز اقتصادي، آموزشي، فرهنگي و هنري و اجتماعي هر كشور، زودتر به حالت عادي بازگردد؛ زيرا اقتصاد تمامي كشورها، با گذشت حدود 14 ماه از پاندمي كرونا، ضربه‌هاي سنگيني را متحمل گرديده ؛ صنایع مختلفی دچارمشکل شده‌ و افراد بسیاری شغل خود را از دست داده‌اند.
 اما وضعيت كشور ما در اين مسابقه چندان مطلوب نيست. با درنظر گرفتن جمعیت حدود ۸۰ میلیونی کشور ما، تا كنون بايد حداقل ۸۰۰هزار نفر واکسینه مي‌شدند تا آمار تزریق یک درصد جمعیت را شامل شود، اما براساس اعلام وزارت بهداشت، تاکنون فقط ۵۷۰ هزار دوز واکسن وارد شده که با درنظر گرفتن تزریق ۲مرحله‌ای این میزان دوز، برای ۲۵۸هزارنفر مورد استفاده قرار گرفته است. با توجه به اين‌كه به تاخیرانداختن بازگشایی‌هاي اقتصادی و تداوم روند تلفات انسانی، آسیب‌های گاهي غیرقابل جبرانی به كشور وارد خواهد ساخت، پسنديده آن است كه دولت به‌دنبال ایجاد شرایطی باشد براي سریع‌تركردن روند دست‌يابي به انواع واكسن داخلي و خارجي و در اين زمينه ازهرگونه اتلاف وقت و اما و اگر بايد پرهيز 
كرد.