کمبود بارش ها و لزوم تغییر سیاست گذاری ها در بخش انرژی

همه شواهد حکایت از این دارد که تابستان پیش رو باید در انتظار خاموشی های فراگیر و گسترده به دلیل میزان پایین برق تولید شده باشیم و این مسئله ای است که اگر برای تبعات آن چاره اندیشی نشود، شاهد سرریز بحران ها در دیگر بخش ها از جمله صنعت خواهیم بود.

همه شواهد حکایت از این دارد که تابستان پیش رو باید در انتظار خاموشی های فراگیر و گسترده به دلیل میزان پایین برق تولید شده باشیم و این مسئله ای است که اگر برای تبعات آن چاره اندیشی نشود، شاهد سرریز بحران ها در دیگر بخش ها از جمله صنعت خواهیم بود. 
متاسفانه میزان بارش ها در سال آبی اخیر به قدری پایین بوده که قطعا صنعت برق کشور تحت تاثیر قرار خواهد گرفت و به همین دلیل در برهه کنونی باید برای کنترل مصرف برق چاره اندیشی شود و علاوه بر آن بخش های مختلف نسبت به خاموشی های پیش رو در تابستان آمادگی داشته باشند.
طبق آمارهای رسمی، آمار مصرف برق در فروردین ماه افزایشی 30 درصدی در مقایسه با سال قبل داشته است و بنابراین باید انتظار روند صعودی مصرف برق از اواخر اردیبهشت و با گرم تر شدن هوا را داشته باشیم. با این اوصاف به نظر می رسد تنها راه موجود و عملی در مدت زمان کوتاه باقی مانده، کنترل مصرف و در واقع اعمال سیاست های کلان مدیریت تقاضا است. اعلام عمومی به مصرف کنندگان در خصوص لزوم مدیریت مصرف به همکاری جامعه منتهی می شود و می تواند به پشت سر گذاشتن بحران پیش رو کمک شایانی کند. 
در واقع آگاهی جامعه نسبت به برنامه های پیش رو تسهیل کننده شرایط خواهد بود.در نظر بگیریم که اگر در همین مقطع فعلی برنامه احتمالی خاموشی ها به واحدهای صنعتی ابلاغ شود، مشکلاتی که در تابستان 97 برای تولیدی ها و به خصوص مرغداران به وجود آمد را شاهد نخواهیم بود. در آن مقطع به دلیل قطعی گسترده برق بسیاری از مرغداری ها با تلف شدن جوجه ها و مرغ ها مواجه شدند و همین امر زمینه ای برای افزایش قیمت در آن برهه شد. حالا تصور کنیم چنین مشکلی دوباره در تابستان 1400 هم تکرار شود. 
آیا جامعه توانایی مواجهه با افزایش قیمت دوباره کالایی چون مرغ که تبدیل به معضلی بزرگ در هفته های گذشته شد را دارد؟ بنابراین ضرورت دارد که دستگاه ها و نهادهای سیاست گذار با مشارکت آحاد جامعه فرآیند پشت سر گذاری بحران پیش رو را تسهیل کنند.
نکته بعدی که نباید از آن غافل شد، تغییر راهبرد و سیاست های کلان در خصوص تامین انرژی و به خصوص حوزه برق است. در بسیاری از مناطق، تولید برق در ایران توسط نیروگاه های برق آبی تامین 
می شود و در سال هایی که کشور با مشکل کمبود بارش و تامین آب مواجه است صنعت برق هم تحت تاثیر قرار می گیرد. با توجه به اینکه ایران در منطقه ای گرم و خشک واقع شده، لازم است که روش های مختلفی برای تامین برق به کار گرفته شود. امروزه کشورهای صنعتی به سمت استفاده از انرژی زمین گرمایی و همچنین انرژی هسته ای برای تولید برق رفته اند و باید کشور ما هم به سمت استفاده از روش ها و راهکارهای متنوع برود.