یک مشکل، دو نگاه!

کشور درحال گذراندن سال‎های خشک است، بارندگی و ذخیره آبی در اغلب مناطق کم است و مسئولان مختلف، به شیوه‎های متفاوت از مردم می‎خواهند صرفه‎جویی کنند، به‎ویژه در مورد آب. آن‎هم تحت شرایطی که آب در رعایت پروتکل‎های بهداشتی مقابله با کووید۱۹، نقشی حیاتی دارد. مردم باید در روز چندین‎بار و هربار بیست ثانیه دستان خود را با آب‎وصابون بشویند وهمین بیست ثانیه تنها در یک‎بار، موجب مصرف مقدار زيادي آب می‎شود. اما نکته جالب در مورد کمبود آب و توصیه به صرفه‎جویی این‎بار ربط خاصی به کووید ۱۹ ندارد. نکته جالب توجه، توصیه دو مسئول در یک زمینه با دو نگاه متفاوت است.

کشور درحال گذراندن سال‎های خشک است، بارندگی و ذخیره آبی در اغلب مناطق کم است و مسئولان مختلف، به شیوه‎های متفاوت از مردم می‎خواهند صرفه‎جویی کنند، به‎ویژه در مورد آب. آن‎هم تحت شرایطی که آب در رعایت پروتکل‎های بهداشتی مقابله با کووید19، نقشی حیاتی دارد. مردم باید در روز چندین‎بار و هربار بیست ثانیه دستان خود را با آب‎وصابون بشویند وهمین بیست ثانیه تنها در یک‎بار، موجب مصرف مقدار زيادي آب می‎شود. اما نکته جالب در مورد کمبود آب و توصیه به صرفه‎جویی این‎بار ربط خاصی به کووید 19 ندارد. نکته جالب توجه، توصیه دو مسئول در یک زمینه با دو نگاه متفاوت است.
نخست آن‎که مدیرعامل توانیر از تهرانی‎ها خواسته به‎جای کولرگازی که برق زیادی مصرف می‎کند، ازکولر آبی استفاده کنند:«استفاده از کولر‌های گازی به‌جای کولر‌های آبی، هزینه مصرف برق را تا ۶ برابر افزایش می‌دهد.» این توصیه البته در رابطه با کم‌شدن مصرف برق و حتی هزینه مردم دراین رابطه، قابل توجه است. اما نکته مهمی که احتمالا در این توصیه نادیده گرفته شده این است که فعلا، بیشترین میزان برق مصرفی کشور ما از نیروگاه‌هایی به‌دست می‌آید که «آبی» هستند، البته تعدادی از نیروگاه‌ها هم با استفاده از مازوت برق تولید می‌کنند که بحث داغ آلوده‌کنندگی آن‎ها را در فصول سرد داریم.  
از سوی دیگر، استاندار تهران هشدارداده با کاهش بارندگی و شرایط اقلیمی موجود احتمال قطع برق وجود دارد. وی در زمینه قطع برق بیشتر برای بیمارستان‎ها ابراز نگرانی کرده است:«مسئولان باید تمهیدات لازم برای تامین برق مطمئن و پایدار ِ١٢٤ بیمارستان تهران اتخاذ کنند تا مشکلی برای بیماران بستری شده پیش نیاید.» البته در مورد بیمارستان‎ها این انتظار وجود دارد که همه آن‎ها به یک سیستم اضطراری تولید برق متصل باشند که به‎محض قطع برق، به کاربیفتد. 
اما در این‎جا، بالاخره تکلیف مردم روشن نشده است که آیا باید در مورد آب صرفه‎جویی بیشتری بکنند یا در مورد برق؟ چون این دو حامل انرژی ارتباط تنگاتنگی با یکدیگر دارند، اما مسئولان تولید این دو حامل هر یک، مردم را تشویق به استفاده از آن حامل دیگر کرده؛ و چرا اساسا، همواره پای مردم در بروز مشکلات به میان می‎آید؟ به گفته سخنگوی کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس،90 درصد مصرف آب کشور در بخش کشاورزی است، در حالی‌که این میزان در کشورهای دنیا حدودا 60 درصد است.  آیا هنوز زمان آن نرسیده که در این مورد خاص هم تدابیری اندیشیده شود؟