آذربایجان غربی؛ پیشرو در پرورش آبزیان

آذربایجان‌غربی با تولید سالانه بیش از ۱۶ هزارتن انواع آبزیان به دلیل تنوع بالای تولید رتبه ممتازی را در کشور به خود اختصاص داده و در مواردی نیز پیشرو بوده است.

آذربایجان غربی؛ پیشرو در پرورش آبزیان

آذربایجان‌غربی با تولید سالانه بیش از ۱۶ هزارتن انواع آبزیان به دلیل تنوع بالای تولید رتبه ممتازی را در کشور به خود اختصاص داده و در مواردی نیز پیشرو بوده است.
به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، وجود منابع آبی غنی و متنوع در استان آذربایجان غربی باعث شده تا این استان، سال‌های متمادی رتبه اول را در تولید و برداشت ماهی از منابع آبی همچون دریاچه‌های پشت سد‌ها، رودخانه هاو آببند‌ها در 
بین استان‌های غیر ساحلی و رتبه دوم را در کشور به خود اختصاص دهد.
بر اساس شرایط جغرافیایی آذربایجان غربی دومین استان پرآب کشور به شمار می‌رود، این ظرفیت موجب شده آذربایجان غربی از نظر تولیدات آبزیان از تنوع بسیار بالایی برخوردار باشد، تولید و پرورش ماهیان سردآبی، گرم آبی، شاه میگو، زالو، قزل آلا و تولید ماهیان خاویاری به همراه آرتمیا بخشی از تنوع بالای تولید آبزیان در این استان به شمار می‌روند.
تنوع بالا و ظرفیت‌سازی برای افزایش میزان تولیدات در سالی که به عنوان تولید، مانع زدایی‌ها و پشتیبانی‌ها نامگذاری شده است، نوید بخش رونق و توسعه بخش شیلات و آبزیان در آذربایجان غربی است که در این زمینه گفتگویی با محمدباقر قریشی مدیر شیلات و آبزیان استان انجام داده ایم.
مدیر شیلات و آبزیان آذربایجان غربی در خصوص ظرفیت و پتانسیل بالای استان در زمینه تولید آبزیان در استان اظهار کرد: آذربایجان غربی با وجود اینکه جزو استان‌های غیرساحلی کشور به شمار می‌رود، اما به دلیل میزان تولید سالانه نزدیک
 ۱۷ هزار تن انواع آبزیان و تنوع بالای تولید یکی از قطب‌های مهم کشور در این بخش محسوب می‌شود.
وی با بیان اینکه در حال حاضر تعداد ۴۲۰ مجتمع و مزرعه پرورش ماهی، ۵ مرکز تکثیر بچه ماهی سردآبی، یک مرکز تکثیر بچه‌ماهی گرمابی و ۱۰ مرکز تکثیر ماهیان زینتی در استان فعال است، افزود: یکی از فعالیت‌های شاخص استان تکثیر سالانه نزدیک به هشت میلیون قطعه بچه ماهیان گرمابی در مرکز تکثیر و بازسازی شهید کاظمی پلدشت می‌باشد. این بچه ماهیان 
پس از طی دوران پرورش و رسیدن به وزن مناسب در مزارع پرورش ماهی و منابع آبی استان رهاسازی می‌شوند.
وی با بیان اینکه در حال حاضر ۲۶۰۰ نفر در آذربایجان‌غربی در این صنعت به صورت مستقیم مشغول به کار هستند، ادامه داد: هم اکنون ۱۱ تعاونی صید و صیادی با هزار خانوار صیاد در ۱۰ دریاچه پشت سد و ۶ رودخانه دائمی استان مشغول فعالیت هستند.
 صادرات ماهی به کشور‌های همسایه
مدیر شیلات و آبزیان آذربایجان غربی در خصوص صادرات ماهی به کشور‌های همسایه گفت: سال گذشته نزدیک ۳۰۰ تن انواع ماهی از استان به کشور‌های همسایه از جمله جمهوری آذربایجان، ترکیه و عراق صادر شد که ارزش آن‌ها بیش از یک میلیون دلار برآورد شده است.
وی اضافه کرد: با توجه به کیفیت مطلوب ماهی تولید شده در آذربایجان‌غربی، راه‌اندازی واحد‌های بسته‌بندی آبزیان و توجه بیشتر به مقوله صادرات آبزیان و حمایت از صادرکنندگان می‌تواند نقش مهمی در افزایش صادرات این محصول داشته و بهره‌وری و سود فعالان این بخش را افزایش دهد.قریشی در خصوص 
شاه میگوی سد ارس نیز گفت: دریاچه پشت سد ارس با تولید یک ششم تولید آبزیان استان و نیز تنها منبع تولید شاه میگوی کشور یکی از منابع مهم اقتصادی کشور به شمار می‌رود، اما متأسفانه در سال‌های اخیر ذخایر این آبزی رو به کاهش بوده است.