کم‌آبی و خشکسالی را قبول نداریم!

ضرورت رفع نگرانی بحران آب در بخش کشاورزی؛

با توجه به قرارگرفتن ایران در کمربند خشک جهان و کاهش بارش‌ها باید روش‌هایی برای مقابله با بحران کم‌آبی در بخش کشاورزی به کار گرفته شود.

کم‌آبی و خشکسالی را قبول نداریم!

با توجه به قرارگرفتن ایران در کمربند خشک جهان و کاهش بارش‌ها باید روش‌هایی برای مقابله با بحران کم‌آبی در بخش کشاورزی به کار گرفته شود.
به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، بنابر نقشه‌های هواشناسی مجموع بارش کشور از ابتدای سال زراعی تاکنون ۱۳۰ میلی متر بوده که این امر کاهش ۵۳.۹ درصدی نسبت به سال قبل و ۴۱.۹ درصدی دوره بلندمدت نشان می‌دهد که این امر در کنار نبود بارش مناسب در فصل تابستان منجر به انواع و اقسام خشکسالی در بخش کشاورزی شده است.
گزارش‌های سازمان ملل حاکی است که از سال ۲۰۰۸ و به‌ دنبال بحران اقتصادی جهان، افزایش قیمت موادغذایی و انرژی، فعالیت در بخش کشاورزی در کشورهای دیگر روند تندتری به خود گرفته که همواره برای کشورهای میزبان، دریافت سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی برای توسعه بخش کشاورزی است که در نهایت منجر به افزایش تولید محصولات غذایی و کاهش فقر، انتقال دانش و تجربه به این کشورها خواهد شد.
بسیاری از مسئولان بر این باورند که با توجه به قرارگرفتن ایران در کمربند خشک جهان، تغییر اقلیم و کاهش بارش یک سوم متوسط جهانی توسعه روش‌های نوین‌ آبیاری و کشت فراسرزمینی راهی برای مقابله با بحران کم‌آبی کشور است و در مقابل برخی مسئولان انتقاداتی نسبت به کشت فراسرزمینی دارند و معتقدند که در شرایط تحریم امکان کشاورزی در کشورهای دیگر وجود ندارد.
رئیس اتحادیه ملی محصولات کشاورزی با اشاره به این‌که کم‌آبی و خشکسالی کشور ما را تهدید می‌کند، اظهارکرد: علی‌رغم شرایط اقلیمی و کم‌بارشی، محصولات پر آب همچون هندوانه صادر و در مقابل گندم و جو کم آب وارد می‌شود، در حالی‌که به‌صورت دیم امکان تولید وجود دارد.
وی افزود: نگاه به بارش‌های بهاری و زمستان نباید باشد چرا که کشورهای خلیج فارس هم در طول سال همیشه باران ندارند و از آب رودخانه‌ها استفاده می‌کنند، درحالی‌که ما فقط به آب‌های زیرزمینی متکی هستیم.
وی گفت: هم اکنون برخی کشورها از آب دریای عمان استفاده می‌کنند و بی‌تدبیری مسئولان را نباید گردن کم‌آبییا محصولات پرآب انداخت. این مقام‌مسئول در واکنش به اظهارنظر برخی کارشناسان مبنی بر صادرات محصولات آب‌بر بیان کرد: با توجه به کم‌آبی، صادرات محصولات را نباید تعطیل کرد و باید به سمت‌وسوی تولیداتی رفت که مصرف آب کمتری در واحد سطح دارند.
رئیس اتحادیه ملی محصولات کشاورزی ادامه داد: کشت فراسرزمینی برای کشورهایی است که در صلح و آرامش به سر می‌برند و مشکلات تحریم ندارند، اما در زمانی‌که تحریم در طول سال‌های گذشته فشار سنگینی به کشور وارد کرده، کمبودها را نباید گردن بی‌آبی انداخت، درحالی‌که می‌توان آب دریای عمان را انتقال داد.
رئیس اتحادیه ملی محصولات کشاورزیادامه داد: امروزه با استفاده از تکنولوژی روز دنیا می‌توان آب مورد نیاز را تامین کرد که با این وجود کم‌آبی و خشکسالی را قبول نداریم.
رئیس نظام صنفی کشاورزی و منابع طبیعی نیز در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به این‌که کشت فراسرزمینی راه حل مناسبی برای تامین نیاز کشور نیست، اظهار کرد: اگر با کشت فراسرزمینی به دنبال تامین نیاز کشور باشیم، این امکان وجود دارد که در سال‌های آتی با مشکل روبه‌رو شویم‌.
وی افزود: تامین آب مورد نیاز کشور به شرط سرمایه‌گذاری و تغییر روش‌های آبیاری متناسب با شرایط اقلیم هر منطقه وجود دارد.وی ادامه داد: مصرف آب مورد نیاز را متناسب با شرایط هر منطقه باید بهینه کنیم تا با ایجاد امکانات و زیرساخت‌های لازم هم‌چون پرداخت تسهیلات بدون بهره و با کمک‌هاییارانه‌ای تولیدکنندگان را در زمینه توسعه سیستم‌های نوین آبیاری حمایت کنند.
رئیس نظام صنفی کشاورزی و منابع طبیعی با انتقاد از بی‌کیفیتی لوازم و اتصالات سیستم‌های نوین آبیاری بیان کرد: در حال حاضر لوارم و اتصالات در مدت زمان ۵ تا ۶ ماه از بین می‌رود که این عوامل موجب شده کشاورزان رغبتی به توسعه سیستم‌های نوین آبیاری ندارند یا در تجهیز سیستم‌های نوین ناچار به پرداخت ۱۰۰ درصد هزینه از جیب‌شان هستند که با این وجود نمی‌توان امیدوار به اجرای روش‌های نوین آبیاری بود.
‌این مقام مسئول با اشاره به این‌که کشت فراسرزمینییک ظرفیت است، بیان کرد: در کشورهایی که امکان آب و زمین فراهم است و نیاز به نیروی انسانی دارند، می‌توان از این ظرفیت استفاده کرد. به‌عنوان مثال هر فردی چند صد هکتار اجاره کند یا در قالب تشکل‌ها کشت فراسرزمینی را انجام دهند چرا که در چندسال گذشته برخی کشاورزان در کشورهای استقلال‌یافته هم‌چون قزاقستان، اوکراین، غنا، برزیل و عراق کشت فراسرزمینی انجام دادند، اما رضایت‌مندی نداشتند.
یک کارشناس کشاورزینیز در گفت‎وگو با باشگاه خبرنگاران جوان، اجرای روش‌های نوین آبیاری تحت فشار را بهترین‌گزینه رفع بحران کم‌آبی دانست و گفت: اجرای روش‌های نوین آبیاری بهره‌وری را افزایش و مصرف آب را کاهش می‌دهد.به گفته وی، در برخی مواقع تصور می کنیم که با کشت فراسرزمینی مشکلات مرتفع می شود، درحالیکه براساس چشم انداز ابلاغی کلان کشور باید برنامه ریزی بلندمدت داشته باشیم.