دامداران فارس در دام ورشکستگی

حال و روز دامداران استان فارس این روزها تعریفی ندارد. افزایش هزینه‌های تولید، فشار ناشی از خشکسالی و مسائل مربوط به تامین خوراک دام و تورم موجود در بازار در کنار ناهمخوانی دخل وخرج موجب شده است عمده دامداران قید نگهداری از دام‌ مولد خود را بزنند و آن‌را برای کشتار بفروشند.

دامداران فارس در دام ورشکستگی

حال و روز دامداران استان فارس این روزها تعریفی ندارد. افزایش هزینه‌های تولید، فشار ناشی از خشکسالی و مسائل مربوط به تامین خوراک دام و تورم موجود در بازار در کنار ناهمخوانی دخل وخرج موجب شده است عمده دامداران قید نگهداری از دام‌ مولد خود را بزنند و آن‌را برای کشتار بفروشند.
عده‌ای دیگر از دامداران هم دست از فعالیت کشیده‌اند و برای گذران زندگی و تسویه چک‌های‌شان، آهن‌آلات، تجهیزات گاوداری و دامداری‌های‌شان را می‌فروشند. استمرار معضل خشکسالی از یک‌سو و افزایش ۶۰ تا ۷۰ درصدی قیمت خوراک دام و مواد اولیه کنسانتره از سوی دیگر، موجب شده طییک سال گذشته صنعت دامداری که نقش مهمی در اقتصاد و معیشت خانوارهای روستایی فارس دارد با ورشکستگی دست‌وپنجه نرم کند.
کارشناسان و صاحب‌نظران اقتصادی معتقدند اهمیت دام، نهاده‌های دامی و محصولات پروتئینی کمتر از 2محصول برنج و گندم در کشور نیست و افزایش تولید در بخش گوشت قرمز، تخم‌مرغ، گوشت مرغ و سایر محصولات دامی در گرو حمایت از دامداران و حفظ دارایی دام و طیور در کشور است. اما علاوه بر مشکلات موجود در تامین نهاده‌های دامی، خشکسالی هم زخمی کاری بر پیکر صنعت پرورش دام سنگین و سبک وارد کرده و نزدیک به یک‌سال است که دامداران فارس با کمبود علوفه و گرانی افسار گسیخته آن دست و پنجه نرم می‌کنند.
در این میان دلالان و به اصطلاح همان چوب‌داران، آتش‌بیار معرکه شده‌اند و از این آب گل‌آلود ماهی می‌گیرند. به گفته برخی دامداران فارس، علوفه، کاه و یونجه با قیمت‌های گزاف به مقصد اصفهان و یزد بارگیری می‌شود و برخی مسئولان در جواب انتقاد ما درباره خروج کاه، یونجه و علوفه فسا، بحث عرضه و تقاضا را مطرح می‌کنند. اگر قرار بر عرضه و تقاضاست، ما هم می‌توانیم همه دام‌ها را در بندرعباس به چوبداران بفروشیم تا دام کشور قاچاق شود، کاری که خیلی از دامداران مجبور شده‌اند انجام دهند. برای تأمین کاه مجبوریم از زرین‌دشت به لامرد برویم، زیرا به دلیل خشکسالی‌های اخیر در شهرستان زرین‌دشت نه کاه گیر می‌آید و نه نهاده‌های دامی.
دولت نهاده‌های دامی را قطره چکانی به دامداران می‌دهد و به همین دلیل دامدار مجبور است نهاده‌ها را با قیمت‌های بالا خریداری کند و به خورد دام‌ها بدهد.
مهمترین مشکل دامداری آن‌هم در اوج خشکسالی منطقه، هزینه نگهداری آن است.یونجه حدود ۳برابر پارسال و قیمت جو هم ۴برابر نسبت به سال گذشته شده است. با یک حساب سرانگشتی می‌توان گفت حداقل باید گوشت هم 3برابر قیمت پارسال شود.
با این‌که شهرستان داراب قابلیت تأمین علوفه مازاد بر نیاز نیز دارد، چرا دلال‌ها علوفه و نهاده‌های دامی این شهرستان را در انبارها دپو یا با قیمت‌های نجومی به مناطق دیگر کشور ارسال می‌کنند و در این میان نهادهای مربوطه نظارت کافی بر این موضوع ندارند؟ مشکلات بهره‌برداران بخش دامی این شهرستان زیاد است که باید بررسی و برای آن چاره‌اندیشی و دست دلالان هم کوتاه شود، زیرا بیشتر روستاییان این منطقه از فارس دامدارند و خیلی از آن‌ها زیر نظر امور عشایر نیستند و سهمیه‌ای هم به آن‌ها اختصاص داده نمی‌شود.
معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی فارس با قبول مشکلات دامداران و گرانی نهاده‌ها می‌گوید: با توجه به خشکسالی حاکم توانستیم بخش قابل توجهی از نهاده‌های دامی را در قالب جو، ذرت و سویا از طریق کارخانه های خوراک دام، بین دامداران توزیع کنیم. در 4ماه پایان سال، 75 هزار تن نهاده خام تولید کردیم و تحویل تولیدکنندگان دادیم. امسال ابتدا 10 هزارتن خوراک جو و ذرت را برای دام سبک بین عشایر توزیع کردیم و اکنون نیز در حال توزیع 20 هزار تن جو و ذرت در قالب نهاده خام برای دام سبک روستایی و عشایری هستیم. وی درباره ارسال نهاده‌ها به استان‌های دیگر هم توضیح می‌دهد: نهاده‌ها 2 دسته هستند، یک سری از نهاده‌ها مثل جو، ذرت و سویا ارسال نمی‌شود و بین دامداران استان توزیع می‌شود، اما گندم و علوفه و کاه به دلیل تولید بیشتر از نیاز داخلی در استان به استان‌های همسایه فرستاده می‌شود. به گفته این مسئول، گرانی قیمت نهاده‌ها به علت شرایط اقتصادی کشور است و نمی‌توان در این زمینه ورود کرد. او می‌گوید: ما سعی داریم از محل اعتبار خشکسالی که به استان تعلق می‌گیرد به دامداران تسهیلات پرداخت کنیم تا نقدینگی واحدهای تولیدی تامین شود و دلالان و واسطه‌ها نتوانند جولان دهند. هم‌چنین دام عشایری را بی‌واسطه خریداری خواهیم کرد تا دلالان نتوانند سوءاستفاده و دام را با قیمت پایین خریداری کنند.
hamshahrionline.ir