تاکید رییس دستگاه قضا بر آسیب شناسی عناوین اتهامی پرتکرار

رییس دستگاه قضا ؛

رییس دستگاه قضا بر ضرورت آسیب شناسی عناوین اتهامی پر تکرار در پرونده‌های کیفری تاکید کرد.


رییس دستگاه قضا بر ضرورت آسیب شناسی عناوین اتهامی پر تکرار در پرونده‌های کیفری تاکید کرد.
به گزارش خبرگزاری صداوسیما؛ حجت الاسلام والمسلمین غلامحسین محسنی اژه‌ای در نشست  شورای عالی قضایی افزود: در حال حاضر
 سه عنوان اتهامی ضرب و جرح، سرقتِ موجبِ تعزیر و توهین در پرونده‌های کیفری بیشترین فراوانی را به خود اختصاص داده اند که باید علت تکرار این اتهامات اسیب شناسی شود.
رئیس قوه قضاییه با اشاره به گزارش دستگاه‌های نظارتی و امنیتی درباره ویژگی‌های صلاحیتی افراد برای انتصابات و تفویض مسئولیت‌ها، از اینکه در این گزارش‌ها صرفاً به نقاط ضعف افراد توجه می‌شود انتقاد کرد و خواستار تغییر این رویه شد.
حجت الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای گفت: اگر واقعاً بخواهیم تحول به معنای واقعی شکل بگیرد باید در کنار همت و تلاش مضاعف، ایده‌های نو، ابتکار و خلاقیت و استفاده از فناوری‌های نوین را مورد توجه قرار دهیم.
وی تصریح کرد: تحول و تعالی با کار‌های معمول روزمره بدون توجه به نوآوری رخ نمی‌دهد و در کنار کار‌های خوب گذشته و آسیب شناسی‌هایی که صورت گرفته، باید با کمک مجلس و دولت گام‌های بلند و خلاقانه برداریم نا تحول ایجاد شود.
رئیس قوه قضاییه از «سرقت موجب تعزیر»، «ضرب و جرح عمدی» و «توهین» به عنوان اتهامات کیفری که در صدر جرایم قرار دارند، نام برد و گفت که ۲۰ درصد از پرونده‌های قضایی نیز مربوط به مسائل مختلف حقوقی خانواده می‌شود که مطالبه خسارت و ادعای اعسار از پرداخت بیشترین دادخواست‌های مربوطه را تشکیل می‌دهند.
حجت‌الاسلام‌والمسلمین محسنی اژه‌ای تصریح کرد: اگر می‌خواهیم تحولی اساسی درباره مسائل خانواده ایجاد شود و میزان پرونده‌ها کاهش یابد، نیاز به طرح‌های خلاقانه و همکاری جدی دولت و مجلس و مسئولان فرهنگی داریم.
وی ادامه داد: وقتی اولین عنوان اتهامی سرقت موجب تعزیر است، باید بررسی شود که چرا اشخاص اقدام به سرقت می‌کنند و سارقان چه کسانی هستند و وقتی تعقیب و مجازات می‌شوند، چرا دوباره اقدام به سرقت می‌کنند و ما شاهد تکرار این جرم هستیم؟
رئیس قوه قضاییه گفت: حتی اگر یک قاضی و بازپرس به جای رسیدگی به ۴ پرونده در روز از زندگی و آسایش خود بگذرد و روزی ۱۰ پرونده را مورد رسیدگی قرار دهد باز هم تحولی ایجاد نمی‌شود و همکاران قضایی دچار فرسایش می‌شوند.