با توجه به بازگشايي‌ها؛ اگر کرونا، پلاس نمي‌شد، تعجب مي‌كرديم!

سرمقاله

تهران به‌عنوان يك كلانشهر تقريبا غيرقابل كنترل، در رابطه با كروناويروس، همچنان در مرزهاي قرمز و زرد بر خود مي‌لرزد و با توجه به شرايط موجود اقتصادي و اجتماعي، وضعيت ملتهب و نگران‌كننده‌اي دارد.

با توجه به بازگشايي‌ها؛ اگر کرونا، پلاس نمي‌شد، تعجب مي‌كرديم!

تهران به‌عنوان يك كلانشهر تقريبا غيرقابل كنترل، در رابطه با كروناويروس، همچنان در مرزهاي قرمز و زرد بر خود مي‌لرزد و با توجه به شرايط موجود اقتصادي و اجتماعي، وضعيت ملتهب و نگران‌كننده‌اي دارد. اين‌ها را نمي‌گوئيم كه تشويش اذهان عمومي كرده باشيم، مي‌گوئيم چون برخي مسئولان نيز در رابطه با برخي بازگشايي‌هاي بي حد و مرز و نالازم، بسيار اعتراض كردند اما صداي‌شان به جايي نرسيد؛ مانند بازگشايي قهوه‌خانه‌ها و اجراي طرح ترافيك كه وزارت بهداشت با آن مخالف بود. مانند اصل ماجراي بازگشايي كه موجب تردد و ازدحام مردم در شهر و در ناوگان حمل و نقل عمومي مي‌شود، و فرمانده عملیات مقابله با کرونا در تهران با آن مخالف بود.
اما با وجود تمام اين نگراني‌ها و تحريمي كه نمي‌گذارد لوازم به شدت مورد نيازي چون ونتيلاتور به كشور وارد شود، استاندار تهران مي‌گويد تصميمي در رابطه با بازگشتن محدوديت به مترو نداريم؛ استاندار تهران اضافه مي‌كند كه بیش از ۹۰درصد مسافران متروی پایتخت، از ماسک استفاده می‌کنند و بر همین اساس تصمیمی برای بازگشت محدودیت‌ها گرفته نخواهد شد. در حالي كه عملا مسافران تنها زماني كه در حال عبور از گيت هستند و با تذكر ماموران مترو، از ماسك استفاده مي‌كنند و در داخل واگن‌ها كمتر كسي ماسك به صورت دارد. اين90 درصدي كه فقط در گيت‌ها و به اجبار و كنترل‌گري از ماسك استفاده مي‌كنند، در داخل واگن‌ها به 10 درصد هم نمي‌رسند! ضمن اين‌كه با وجود علامت‌هاي نشستن ممنوع بر روي صندلي‌هاي غالبا هفت نفره مترو، بايد سه نفر بنشينند، اما به دليل بازگشت به ازدحام پيشاكرونايي، اين روزها خبري ازرعايت اين ممنوعيت‌ها نيست و مسافران هم كيپ تا كيپ نشسته‌اند و هم گوش تا گوش ايستاده‌اند در حالي‌كه اغلب آْنان ماسك ندارند! و اين در حاليست كه خود استاندار تهران اذعان دارد كه فاصله‌گذاری اجتماعی در استان به  زیر ۱۰درصد رسیده است.
در اين ميان فرمانده عملیات مقابله با کرونا در تهران از «كروناپلاس» سخن به ميان مي‌آورد؛ وي معتقد است:«دراستان تهران به جای کرونا با کروناپلاس روبه‌رو هستیم، این ویروس به جز ابعاد پیچیده بیولوژیکی، ابعاد اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی دارد و تقریبا همه دستگاه‌ها در سطح استان را دچار تغییر خواهد کرد.این‌که بیماری چه زمانی زدوده خواهد شد و افول قطعی آن چه زمانی خواهد بود کاملا نامشخص و نامعین است. نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد که ۴۴.۶ درصد مردم تهران به‌خاطر حضور در محل کار از خانه خارج می‌شوند.»
با توجه به اين شرايط شكننده است كه معاون وزیر بهداشت از همه وزارتخانه‌ها و سازمان‌ها خواسته است برای زندگی مسالمت‌آمیز با کرونا، به‌خصوص برای افراد پرخطر مثل سالمندان برنامه‌ریزی کنند.
وي  تاكيد دارد كه در این شرایط به‌طورجدی بايد به این فکر کرد که بسیاری از خدمات را می‌توان به‌صورت غیرحضوری و الکترونیکی ارائه کرد تا باعث کاهش تردد غیرضروری افراد در سطح شهرها شود.
اما در جايي كه در حدود 50 درصد از مردم تهران ناچار از تردد در شهر هستند و اغلب خانواده‎ها نيز در ميان خود سالمند يا فردي با بيماري‎هاي زمينه‎اي دارند، چگونه مي‎توان به با كروناويروس-پلاس مصالحه كرده و شرايط را به حد مسالمت‌آميز رساند؟

a.f.far99@gmail.com